Mijn Philips tv (uit '94?) doet een beetjes vreemd, ik twijfel of nu naar een reparateur brengen zin heeft.
Het type is 21PT440B/00, een standaard tv toestel 55 cm met teletekst en stereo geluid.

Ineens begon bij Nederland 1 het geluid storing te geven, een bromtoon die af en toe weg is. Het maakt geen verschil of de tv lang aanstaat.
Dus ik denk: ik zal die frequentie even opnieuw afstellen, maar dit lukt niet.
Alle lage frequenties worden niet geaccepteerd door het menu! Ook met kanaalnummer lukt het niet om onder de 20 in te stellen.
Bij handmatig en automatisch zoeken worden lage frequenties overgeslagen (0 tot ± 450 MHz).

Via de tuner van de video kunnen we nog wel kijken, dus ik heb geen haast om 50-200 euro uit te geven...

Staat in het instellings-menu de ontvangst wel op "West-Europa"?

Zowel met Europe, als West-Europa lukt het niet. Ik heb alle settings ook geprobeerd.
Deze tv staat al ongeveer 3 jaar met dezelfde instellingen, het heeft wel gewerkt.

ik kijk nu NL1 via de tuner van de video, de standby schakel ik uit via <stop> lang indrukken.
Elke 5 à 10 minuten stoort het geluid even, het is een Philips VCR van ±2 jaar oud met tenminste 4 koppen, dus geen el cheapo.

Iemand nog ideetjes?

Tunerblikje defect?

Klinkt alsof de LO voor de lagere frequenties geen signaal meer geeft, waardoor de PLL niet kan locken en je dus het kanaal niet kunt afstemmen. Je zou het hele blikje kunnen vervangen.

Als ie inderdaad bepaalde frequenties overslaat (bepaald band)dan is het voor 99% de tuner. Als het alleen het geluid is kan het ook nog het middenfrequent zijn. Deze is echter bij sommige philips otestellen geintergreed in de tuner. Als je zo`n tuner heb met mf erin (zijn vrij lang)Dan wordt het vrij prijzig

Groetjes Dr_nellis

bedankt voor jullie info, ik heb besloten om 'm naar een reparateur te brengen en een maximum bedrag/prijsopgave vooraf af te spreken.
Ik hou hetzelf maar bij computers :)