Hallo,

Allereerst mijn excuses voor een wat brutale manier om op dit forum binnen te komen, gelijk met een zeer uitgebreide vraag.

** Inleiding **
Ik speel in een paintball team en met dit team speel ik diverse wedstrijden in het buitenland.

De score borden tijdens deze wedstrijden zijn echter niet al te geweldig, waardoor scores nog wel eens fout gaan.

Ik heb daarom deze PDF opgesteld: http://crew.pcextreme.nl/~wido/private/fubar/digitaal_wedstrijd_systee…

** Het probleem **
Mijn kennis van electronica is basis, ik heb vroeger wat schakelingen gebouwd met een hobby-doosje (AM radio, versterktjes, etc, etc), echter blijft het daar bij.

Ik heb ook met diverse Velleman kids liggen, maar verder gaat mijn kennis toch niet.

In het dagelijks leven ben ik systeembeheerder/programmeur (Java en PHP en een beetje C).

Nu is het systeem wat ik hier voorschrijf misschien wat ver gegrepen, maar toch zoek ik wat hulp om dit voor elkaar te krijgen.

Voor het draadloze gebeuren heb ik diverse tips gekregen:
* DMTF via "Walkie-Talkie"
* PC's in elk station inbouwen en alles via USB aansturen en onderlinge communicatie via WiFi

Het laatste punt zou voor mij het makkelijkste zijn, aangezien ik een uitgebreide kennis van WiFi, Linux e.d. heb, maar naar mijn idee gaat WiFi niet werken, echter wil ik het best in die hoek proberen.

Om het kort te houden:
* Hoe ga ik deze LED displays aansturen vanaf een USB interface
* Hoe ga ik het indrukken van een knop registreren op de USB-poort?

De hoorn en lampen zijn niet al te lastig, dat is gewoon een relays schakelen via een USB-board, daar kan ik een velleman K8055 voor pakken, echter wil ik een display weergeven, dan zijn die 8 uitgangen van de K8055 bij lange na niet genoeg!

De 2 analoge ingangen van het board (K8055) zijn ook te gebruiken voor het indrukken van de knoppen, maar nu is mijn vraag:

Wie wil mij hier advies in geven en mij een klein beetje begeleiden in dit traject?

Nogmaals, mijn excuses voor dit misschien wat brutale topic, maar ik weet echt niet meer in welke hoek dit te zoeken.

Eerst en vooral welkom op CO :)
Je post is zeker niet brutaal, maar een mooi en duidelijk omschreven probleem,
dus wil ik je best wel wat tips geven voor zover ik er iets van ken.

Gezien je achtergrond lijkt het me voor jou het eenvoudigste om aan de slag te gaan met iets als Phidgets.
http://www.phidgets.com/
Het is waarschijnlijk niet het goedkoopste systeem,
maar je moet zelf niets meer solderen, enkel het programmeerwerk is voor jou.

Bijvoorbeeld:
Clickety-click
Daarop kan je je drukknop op aansluiten (digitale input),
je lampen en hoorns (digitale output via relays) en LED displays (via dit bord)
Je ziet het, vrij duur allemaal als je dat per station moet gaan kopen,
maar er zijn zeker nog voldoende andere systemen.
Als je echt houdt van programmeren, dan kan je altijd meehelpen met uPHCC;
is iets zoals de bovenstaande phidgets, alleen dan volledig opensource en nog volop in ontwikkeling (maar wel pakken goedkoper).

Hopelijk kan je met deze info al wat doen, als er iets onduidelijk is, hoor ik het nog wel!

Succes!
-Toine

Edit:
Ik bedenk me net dat met bovenstaand systeem er bij elke vlaggenpost een laptop nodig is ivm de USB en WiFi verbinding.
Mocht dit een probleem vormen, dan zal je toch op een custom ontwikkeld systeem uit komen.
Het is spijtig dat jullie zover van mij verwijderd zijn,
anders had ik graag willen helpen met het bouwen,
het project spreekt me erg aan!

[Bericht gewijzigd door Twabi2 op (13%)]

Wat mag dit systeem gaan kosten?

Opzich is dit relatief eenvoudig op te bouwen door een "netwerkje" te maken op 433MHz/2.4GHz.

1 master die aan de laptop gaat, laptop geeft commando aan master en deze stuurt het vervolgens door naar de slaves(start/stop timer, horn commando's), de slaves sturen input(de tijd) terug naar de master en de laptop registreert dit.

Kan je eindeloos uitbreiden met meerdere slaves.

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op (20%)]

Probleem met een dergelijk master-slave systeem is: wat doe je met de drukknoppen?
De kans is klein, maar ze is er, dat er op 2 knoppen tegelijk wordt gedrukt, waardoor 2 slaves tegelijk zouden beginnen praten...
Je zou natuurlijk de slaves constant kunnen "scannen", dus een aantal keer per seconde vragen of er op de knop is gedrukt, maar dan moet dit wel snel genoeg gebeuren...

Afgezien daarvan is het inderdaad niets spectaculair moeilijk,
maar wel voor iemand die nog geen ervaring heeft met dergelijke dingen, wat nu net het probleem is van TS.

De kostprijs is een zeer goeie vraag... met genoeg geld kan je gewoon iemand inhuren om het allemaal voor je te laten maken ;)

-Toine

Zoveel bitjes hoeven er niet heen en weer dus is dat niet zo een probleem. Daarnaast, stel dat het wel veel data kost, wat maakt het dan uit dat het misschien een seconde of 2 duurt(extreem) voordat de master op de hoogte is wat de tijd is?

Een slave krijgt van de master te horen wat voor een soort toepassing hij moet uitvoeren(blow end horn, horn toon wanneer mensen veld weer in mogen, tijdmeting). Zodra er op een knop gedrukt wordt, zal de slave hier direct op reageren en de klok stoppen. Dan heeft hij tijd zat om zijn tijd door te sturen naar de master en kan hij deze tijden in een tabel opslaan in zijn eigen geheugen. Zo is er achteraf dus nog een extra controle mogelijk of alle data binnen is gekomen.

Enige 'probleem' is dat de persoon die achter de master pc zit een vertraagde opname heeft van een seconde of 2.

wat ook nog leuk is, is natuurlijk iedereen een zendertje te geven en door middel van die 3 slaves uitpeilen hoe sterk de data was die binnen kwam en in driehoeksverhouding een positie bepalen. Dan weet je achteraf hoe tactiek van je eigen team was uitgevoerd. Maar dat gaat even veel te ver van wat hier gevraagd wordt.

Okay, my bad, ik dacht dat er maar 2 klokken voor het ganse spel waren, maar elk vlag-station heeft zijn eigen 2 klokken, dus is er inderdaad geen probleem.
Dan kan je op je dooie gemak alle 3 de stations pollen naar hun tijden...
Best wel te doen dan, lijkt me.

-Toine

Op 14 augustus 2008 01:22:57 schreef Twabi2:
Probleem met een dergelijk master-slave systeem is: wat doe je met de drukknoppen?
De kans is klein, maar ze is er, dat er op 2 knoppen tegelijk wordt gedrukt, waardoor 2 slaves tegelijk zouden beginnen praten...

433 MHz gebruiken icm hardwarematige encoders en decoders. Lekker makkelijk en werkt prima.
Voordeel van 433MHz band is dat het verder komt en minder last heeft van obstakels onderweg.

http://www.rentron.com/Files/tws-434a.gif
http://www.rentron.com/rf_remote_control.htm

Het makkelijkste is verder om geen USB te gebruiken maar RS232.

Op 14 augustus 2008 01:12:38 schreef LED-Maniak:
Wat mag dit systeem gaan kosten?

Lastig te zeggen, ga even voor de electronica uit van minder dan 700 euro.

@ Twabi2, die Phidgets zien er érg leuk uit, ook voor een paar hobby-projecten van mezelf kan ik daar HELE leuke dingen mee maken. Ik wil ook nog steeds een op afstand bestuurbare paintball marker maken, dat kan heel goed met die servo-kits e.d. :)

Maar om terug te komen op het systeem.

Er zijn dus 3 vlag-stations, ik vind het helemaal geen probleem als de master zelfs maar 1x per minuut polling doet naar alle stations, teams krijgen immers alleen punten voor volledige minuten die behaald worden op een klok.

De vlag-stations kunnen dus autonoom zijn en hoeven niets te zenden naar de master, ze mogen passief zijn.

Ze krijgen een RESET commando waarna ze op 0 gaan, daarna gaan hun klokken pas lopen wanneer iemand op een knop loopt.

Wanneer de master een scan doet en om de tijd vraagt, reageren ze daar gewoon op.

De hoorn e.d. kunnen ook gewoon door de master bestuurd worden, de master stuurt uit, "SOUND HORN" en vervolgens gaan de hoorns af.

Ik weet dat het redelijk goedkoop moet kunnen, maar daar kom ik dus echt kennis tekort en heb ik hulp bij nodig.

Ik woon zelf in Zeeland (Middelburg), dus ook dat is niet bepaald centraal gelegen ;)

Uitgaande van het gene wat ik hier boven aangaf, hoe zouden jullie dat doen? Dus 3 passieve stations, laat de score borden nog maar even voor wat het is.

Op 14 augustus 2008 11:12:22 schreef Wido:
[...]
Lastig te zeggen, ga even voor de electronica uit van minder dan 700 euro.

Voor dat bedrag is het geheel wel goed custom te ontwikkelen. De electronica is de kosten niet, hooguit de led panels. Kosten zitten hem in de tijd van programmeren van de controllers zelf.

Zal ik eens kijken wat ik voor je kan betekenen?

Op 14 augustus 2008 11:49:42 schreef LED-Maniak:
[...]
Voor dat bedrag is het geheel wel goed custom te ontwikkelen. De electronica is de kosten niet, hooguit de led panels. Kosten zitten hem in de tijd van programmeren van de controllers zelf.

Zal ik eens kijken wat ik voor je kan betekenen?

Heel graag! Ik zou het geweldig vinden als iemand me hier mee kon helpen.

Ik ben ook te bereiken op wido@team-fubar.nl indien je dat makkelijker vind.

de palen kunnen dus niet helemaal passief zijn, want ze moeten uiteindelijk toch de tijden doorzenden naar de master? of is dit geen vereiste.
Qua electronica niet echt spannend.
Led paneeltjes zijn custom goed te maken. De software voor de microcontrollers bevat niet veel spannends zo in eerste opzicht.

[Bericht gewijzigd door Stijnos op (15%)]

Ik wil ook gerust wat helpen met de ontwikkeling (maar dan wel via internet)... zoals ik al zei: het project spreekt me wel aan ;)

Hoe het doen?
Ik zou gewoon een kant en klare USB-232 convertor kopen, hang daar een 433Mhz zender/ontvanger aan en stuurt meteen de juiste commando's via de USB poort uit.

De ontvangende kant (stations) zullen iets meer logica nodig hebben, maar opnieuw: met een simpele PIC en een 433Mhz transciever ben je eigenlijk al zo goed als klaar.

-Toine

Op 14 augustus 2008 12:02:03 schreef Stijnos:
de palen kunnen dus niet helemaal passief zijn, want ze moeten uiteindelijk toch de tijden doorzenden naar de master? of is dit geen vereiste.
Qua electronica moet je met gemak onder de 700 euro kunnen blijven. de hoorns, grote drukknoppen en zwaailampen zijn duurder denk ik.
Led paneeltjes zijn custom goed te maken. De software voor de microcontrollers bevat niet veel spannends zo in eerste opzicht.

Ja, je hebt gelijk de palen moeten wel actief zijn, ik bedoelde met passief meer, ze moeten pas reageren als de master er om vraagt, ze hoeven niet zelf constant hun tijden te broadcasten.

Al mag dat natuurlijk wel, ik weet niet wat makkelijker is.

@ Twabi2, zoiets kan natuurlijk prima en is ook goed te regelen. Ik ben van plan het in Java te gaan schrijven om zo platform onafhankelijk te kunnen werken, ik wil dat het onder Windows en Linux draait namelijk, als het werkt wil ik het namelijk ook op meerdere velden gaan gebruiken in NL, DE en FR.

Voor jullie is het een simpele PIC, maar voor mij nog even abracadabra, ik weet wat de dingen doen en dat je ze KAN programmeren, maar hoe en wat? Dat gaat mij even te ver.

ik denk niet dat de 433Mhz moduletjes zo`n groot bereik hebben. En werken ze in een multi slave situatie?
Ik ga hier ook mee aan de slag. Leuk project.

Die hebben zat bereik voor dit project. En als je gelezen had, had je kunnen lezen dat het prima werkt met tientallen slaves.

Ik kwam met zo'n 433MHz module een halve straat ver. Zo'n 200 meter oid. En als je het helemaal goed doet komt het nog veel verder denk ik.
Dit ligt uiteraard aan de omstandigheden: omgeving, voedingsspanning, antenne etc etc.

[Bericht gewijzigd door JuuL op (24%)]

Is het nodig dat er op elke post een klok hangt? Of is alleen een knop met zwaailicht ook goed. Dan is het natuurlijk helemaal simpel en hoef je alleen maar de stand van de knoppen uit te lezen met je laptop en op de laptop laat je de klokken lopen. Max. 20 euro aan elektronica en wat programmeerwerk dat je zoals gezegd zelf zou kunnen doen.

Beter nog:
De situatie zoals ie nu is zo laten en de knoppen doorlinken (draadloos) naar je laptop. Als je een snelle verbinding hebt (wat bijna wel moet omdat je geen data hoeft door te sturen behalve welke knop 'hoog' is) kun je je laptop apart mee laten lopen. Eventueel ook nog een signaal wat je van je laptop naar de klokken in het veld stuurt om ze te laten starten en stoppen. Niks tijden door laten sturen dus, maar gewoon parallel mee tellen. Simpel, goedkoop en werkt net zo goed.

Als je meer info wilt hoor ik het wel. Succes!

Grt BobbyT

Ja, de tijden moeten ook op elke paal staan.

Ik heb iemand hier op het forum al een mailtje gehad, ben met hem nu bezig.

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

[Bericht gewijzigd door Wido op (59%)]

Dan is mijn laatste optie wellicht geschikt. succes

Op 15 augustus 2008 18:48:16 schreef BobbyT:
Dan is mijn laatste optie wellicht geschikt. succes

Dat had ik ook al in gedachte zelf, maar ik had geen idee hoe dat te realiseren.

Situatie: Er verliest een byte in de lucht door een storingsbron, waar blijft de tijd? Weg tijd, weg spel.

Je zal altijd moeten backuppen wil je zekerheid hebben. Anders kom je weer terecht in het probleem dat er al is: verwarring, niet/wel situaties, enz. Voor een indicatie is het meelopen dus leuk, maar niet voor een uiteindelijke score.

Wat jij beschrijft kan - met toevoeging van een backup - zeker en voor de huidige situatie is het misschien overdreven, om een klein protocol te schrijven hoe er gewerkt moet worden. Maar als meerdere velden dit systeem gaan gebruiken zullen er mogelijk ook andere behoeften komen voor andere spelsituaties:
- King of the hill -> zoals nu
- Search & destroy -> meerdere punten die uitgeschakeld moeten worden voordat ze zelf ontploffen.
- Capture the flag met tijd -> des te sneller, des te meer punten
- Uitbreiding/varianten hierop om bijv. skills te oefenen om dingen binnen bepaalde tijd uit te laten voeren.

Dan is het zonde om verschillende apparaten in huis te hebben als het ook met één kan. Daar lijkt een protocol mij handiger voor. Digitaliseren van het slagveld, laat ik het zo maar omschrijven.

Wat het ene team of veld gebruikt, gebruikt de andere misschien niet, maar dat maakt het zich wel beter toepasbaar.

@Wido: ik zal je zo even mailen over een begin voor de king of the hill variant wat jullie nu gebruiken. Is relatief eenvoudig. De rest is toekomstmuziek maar misschien wel handig om in achterhoofd te houden met het bouwen hiervan.

Het leek me na 3 jaar tijd wel leuk om even een update te geven.

Ik heb inmiddels met Stijn uit dit topic het systeem ontwikkeld en het wordt nu ook al 2 jaar actief gebruikt in de paintball wereld.

Het systeem heeft een eigen website op www.pbcontrol.net

Perfect is het zeker nog niet, maar het functioneet al lekker. Spelers zijn er erg tevreden over, maar elke wedstrijd is weer een leer moment!