Nieuwe Conrad catalogus, eigenaardige artikelen

Dit topic is gesloten

Vandaag viel de nieuwe catalogus van de grote C op m'n deurmat. Gelukkig, want m'n oude had ik weggegeven en de site heeft zo z'n eigen uitdagingen voor me.

Er staat weer een hoop leuks in, maar ook een paar dingen die ik niet helemaal snap.

Zie bijvoorbeeld deze en deze printplaat. Erg handig, maar ik kan er geen schema bij vinden. Niet in het bijgevoegde datablad in ieder geval.

Iemand een helder idee wat betreft deze voedingsprinten? Voor deze prijs kun je het niet zelf maken.

Edit: Verder zoekend kom ik op Duitse schoolsites en de Duitse Kamer van Koophandel uit, maar daar stokt het dan weer...

_

Ik vind t toch maar dunne baantjes voor een voeding. Ik zou hem niet kopen als ik jouw was. Voor die prijs kun je veel beter een goede adapter kopen.

Maar ik moet toch zeggen dat C*nrad veel leuke dingetjes erbij heeft. Ik ga weer heel binnenkort bestellen.

@Henry: Zo te zien is het niet helemaal dezelfde print, maar ik weet nu wel in welke hoek ik het zoeken moet.

Het zijn inderdaad wel dunne baantjes, maar goed, als je het voor een paar knaken in elkaar kunt zetten vind je er altijd wel een toepassing voor.

Henry S.

Moderator

De ontwerpen zijn op z'n zachts gezegd beroerd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Mijn Duits is niet meer wat het nooit geweest is, maar begrijp ik nu goed dat het een soort standaard afstudeerprojecten zijn? Een soort proeven van bekwaamheid?

Dan is het vreemd dat de kwaliteit zo laag is, toch?

Aan de andere kant is het (als we de link van Henry als juist beschouwen) een relatief standaard 7805 / LM317 ontwerp, met wat rare zooi er achter (waarom zitten die zeners daar?).
_

Henry S.

Moderator

-layout is brak
-regelaars 317/337 zijn onvoldoende ontkoppeld
-afstand tussen regelaars en ontkoppeling is veel te groot

Zeners zijn een fail-safe.

Lijkt me iets didactisch.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

De ontwerpen zijn idd niet echt goed.
De zeners kunnen ook, vrij beperkt, pieken die van buiten komen opvangen.

Bepaalde keuzes van componenten zijn een beetje vreemd. Het mag wel maar kan ook anders. Bij bijv. de 7805 zitten 1uF C's, gebruikelijk 0.1uF, er zit een 4700uF met een 1k ohm weerstand op een 8,5V trafo. Ik zou 2200uF en 10k en een 9V trafo kiezen. Er zit voor 7805 en smeltveiligheid van 1A M, ik zou daar 2A nemen, enz.

Als het toch gaat over de nieuwe catalogus: heeft iemand belangstelling voor geluidsarme opamps (zie TL071)?

Henry S.

Moderator

@rbeckers: je was me voor wat de vreemde componenten betreft.

@Benz: Conrad en vertalingen... Altijd feest, imho besteden ze daar niet een hoog budget aan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 6 september 2008 16:57:43 (13%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De vertaling is soms matig, maar het is wel heel herkenbaar iets voor Conrad. Ik zou het misschien wel missen als het allemaal correct vertaald zou zijn.

Ik ben wel blij dat ze al die "special interest" stukken uit de catalogus gehaald hebben, dat bladerde echt helemaal niet lekker.

Kleine teleurstelling: wederom geen afstemcondensator leverbaar.
Maar het is ook een beetje feest, want mijn favoriete componentendoosjes zijn weer te koop, na jaren van afwezigheid! :)
_

heeft iemand belangstelling voor geluidsarme opamps (zie TL071)?

Ach, ruis, (ge)raeusch, laerm, lawaai.. wat zou het ook allemaal uitmaken. Wellicht dat de geluidsarme stereotorens nog wel een populair sinterklaascadeau worden ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Ik heb de catalgus van duitsland (al een tijdje) Ik vind hem beter dan de nederlandse..

6502: Waren die er niet? Ik zag ze laatst nog staan in de duitse catalogus+ winkel.

Het mooie is wel dat de nummers overeenkomen met NL

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ik had ook nog ff naar de PA-apparatuur gekeken of er wat leuks tussen zat, blijkbaar word JBL steeds dommer (let op de titel):

Linkje

Dit kunnen ze niet afschrijven op slechte vertaling vanuit het duits ;)

@Technojunk: Bij mijn beste weten heb ik destijds de laatsten van die bakjes in de opruiming gekocht. Ze waren toen meen ik 50 guldencent per stuk.

Daarna bij elke bestelling even gekeken of ze er weer waren. Ze passen namelijk precies met z'n zessen naast elkaar (2x3) in m'n burolade, en dan drie lagen hoog.

Die bestelling kan dus alvast de deur uit! :-)

Op 6 september 2008 19:52:16 schreef fritsuitoosterstreek:

Linkje

Dit kunnen ze niet afschrijven op slechte vertaling vanuit het duits ;)

Ja, hij is leuk. citaat uit de bijbehorende tekst:

"Het lage gewicht van slechts 21 kg wordt bereikt door de modernste neodymium technologie voor besturingsorganen en een aluminium geluidswand."

besturingsorganen ???

aluminium geluidswand ???

wat een woord keuze zeg....

Ik zie mij al een elektronica winkel binnenstappen :
"mag ik een stuk aluminium geluidswand?, en ik las dat de besturingsorganen in de aanbieding waren".
grote kans dat ze 112 gaan bellen....

Arco

Special Member

Dat JBL ding lijkt veel op een rechtopstaande Philips stofzuiger... :)

Het aantal vreemde vertaalfouten is wel een stuk minder geworden. (vroeger kon je bijna op iedere bladzijde lachen)
Er staan nog wel wat vreemde dingen in, maar dat ligt niet altijd aan de vertaling:

- camera modules met hoog rendement...
- elco's die veel stroom kunnen leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb de nieuwe catalogus ook binnen, maar een aantal nieuwe interessante dingen die voorheen niet te vinden waren bij hun, kan ik nu nog niet vinden (terwijl ze in de catalogus staan).

weet iemand of het nog tot begin 2009 gaat duren voordat de nieuwe onderdelen op de site staan? zou jammer zijn :P anders kan het nog van pas komen bij een projectje

Heb je op artikelnummer gezocht? Lijkt me dat ze alles wat in de catalogus staat op voorraad zouden moeten hebben.

jep, ding zegt doodleuk dat het artikelnummer niet bestaat :(
voorbeeld is een felle witte led (5mm, 30.000mcd) met artikelnummer 18 07 57-13
deze staat op pagina 692

"het gezochte product kan helaas niet gevonden worden"

stom ding...

Heb je niet de business catalogus? Want op business.conrad.nl issie wel te vinden! ;)

Wat duur trouwens die LED... :( Ik heb een vergelijkbare voor je voor 50 cent per stuk. :P Geen Nichia, wel een kwaliteits Taiwanese die.

[Bericht gewijzigd door Benadski op zaterdag 6 september 2008 22:28:05 (45%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

heey, dat is een goeie:) die business site... had ik nog niet aan gedacht.

maar er staat echt "hoofdcatalogus" op de voorpagina, dus dat lijkt me duidelijk.

led is inderdaad gruwelijk duur, weet ook niet of ik m'n school zover zou krijgen om deze te bestellen...

waar had jij die goedkopere led gezien?

thnx:)

Die goedkopere LEDs heb ik nog van een door mij georganiseerde IA over. Ik heb nog steeds geen fellere witte gezien op 3.5V @ 20mA. De LED produceert ongeveer 5 lumen. Ze kwamen oorspronkelijk van Ebay. Maar aangezien ik geen eigen bedrijf heb kan je ze niet via school bij me bestellen. Hopen dat je school ze neemt, Nichia LEDs zijn wel top! :)

EDIT: In reactie op hieronder: Nee, helaas... :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ok, bedankt:)

als ze deze prijs iets te gek vinden (lijkt me logisch, projectje wordt sowieso duur :P) bestel ik misschien wel zelf bij jou:)

je hebt niet toevallig ook nog een berg goedkope 3pin c-grid connectortjes liggen zeker he? dingen zijn duur hier.

sorry voor offtopic

Dit topic is gesloten