Op internet is ook veel te vinden over LF, het is nog een echte knutselband.

Kijk b.v. eens bij http://www.qsl.net/on7yd/136brew.htm. Wel veel dode links, maar als je dan op de call googled vindt je het wel weer terug.

Op 26 september 2008 13:24:16 schreef (Z)weetvoetje:
Ik neem aan dat je het decodeert met een PC, die je een waterfall-spectrum laat maken. FFT maken van een heel klein frequentiegebied, oftewel zeer grote selectiviteit, en weinig ruis.

Plaatje was van iemand anders.
Maar de decodeermethode gaat iid via pc.

Even een heel raar idee: Als je een echt goede audioversterker hebt, dan kan ie tegenwoordig ook wel tot boven de 100kHz, als je snapt wat ik bedoel :) Ok, da's dan geen 400W vermogen, maar wel makkelijker...

Om die reden heb ik nog altijd een oude 250 Watt audioversterker niet op de hoop gegooit.
Als ik een occilatorsignaal heb, en stabiel genoeg naar mijn zin, kan ik nog altijd dat ding verbouwen.

Op 26 september 2008 13:53:31 schreef Schimanski:
Op internet is ook veel te vinden over LF, het is nog een echte knutselband.

Kijk b.v. eens bij http://www.qsl.net/on7yd/136brew.htm. Wel veel dode links, maar als je dan op de call googled vindt je het wel weer terug.

Mailinglist over LF, rsgb_lf_group@blacksheep.org
Mailtje naar toe en je gaat dagenlijks mail krijgen.

Ik kan ook gewoon een functiegenerator signaal een eindtrap in sturen. (Moet je eigenlijk een sidetone moduleren, ik lees soms wel iets over sidetones), Dan laat je de generator aan en de eindtrap maar sleutelt het signaal tussen die twee. Ik zal eerst eens wat vaker op 136KHz gaan luisteren. Mijn murphy, pye en FT950 kunnen die frequenties aan.

(Z) 136KHz is 2,2 kilometer. een derde golflengte is dan iets meer meters denk ik.... Mijn dipool is 50 meter, luisteren op de lange golf gaat daar wel aardig mee, zenden kan ik altijd proberen. hij is 0,44 golflengte, dat is altijd nog meer dan een loop. (als ik hem getuned krijg tenminste)

Fred

Bedoel je niet: hij is 0,022 golflengte?

Een "sidetone" is gewoon een meeluistertoon. Mag voor het uitgezonden signaal niets uitmaken. :)

Ja, reken-foutje. 300/136 =2206meter/50m=44x ik had nog 1/44 = 0,022 moeten doen. Ik en wiskunde gaan niet best samen.

http://www.vlf.it/ed/earthprobes.html

Leuke link over earth dipools, nog niet helemaal gelezen maar blijkbaar maak je een raam van je dipool door de uiteinde te aarden en de loop vormt zich onder de grond. Dat zou heel makkelijk zijn. Twee aardpinnen met draad en dan een soort stekkerverbinding bij de dipool uiteinde maken om ze met elkaar te verbinden als je op 2,2KM gaat.

Fred
leuke link voor FET om toch nog foutjes te vinden, veel plaatjes met leuke grafiekjes en ook volgens mij goed onderbouwd en als hij al snel begint met : "So, in contradiction to what many believe" kan het al bijna niet fout zijn :-)
http://www.strobbe.eu/on7yd/136ant/#Monopole

Oei, volgens mij heeft die Belg zijn huiswerk héél goed gedaan hoor. Mooie opsomming, heel waardevol.

Die Italiaan kan er trouwens ook wat van. Ook heel goed gedocumenteerd onderzoek.

Daar ben ik blij om want dan heb ik het goed beoordeeld :-)

Fred

ik heb vandaag een werkende erres radio gered uit de antiek zaak.

heeft wat kleine aandachtpuntjes maar verder in orde.

Het wordt tijd voor een kwaliteits-AM bugje. Om CD'tjes te draaien alsof het een AM zender is.
(Ja, ik weet dat je dan alles boven de paar kHz mist. Maar de rest dan van goede kwaliteit :)).

Dat is geen gek idee, natuurlijk in stijl met buisje.

Een dipool op 136KHz heeft geen zin begrijp ik nu. Wordt een soort dummieload. Een helical vertikaal is te instabiel. Je ontkomt bijna niet aan een vertical met topcapaciteit (bv een T antenne) en loading spoel of een loop.
De stralingsweerstand is altijd te laag, de spoel geeft veel verliezen door zijn grote inductie omdat de antenne voornamelijk capacitief is. Door een top capaciteit kun je de stroom spreiden en het grondverlies verminderen waardoor er minder spoel nodig is. Als ik de kippenladder kortsluit heb ik een T antenne, ik weet alleen niet of ik graag een spoel binnen heb staan waar 16KV ofzo overstaat.
Dat antenne gebeuren voor 136 is niet zonder risico's er ontstaan echt al megaspanningen bij 100W. Stralingsweerstand is dan een paar mili-ohm, de spoel, omgeving en grondweerstand samen in de orde van tientallen kilo-ohms.
100W in je spoel, paar miliWatt in de antenne. Kun je bij 1KW nog zeggen dat je QRP werkt :-)

Fred

Wat is QRP nou precies? Dat kom ik ook telkens maar weer tegen...

Ooit schreef iemand op Wikipedia:
In amateur radio, QRP operation means transmitting at reduced power levels while aiming to maximize one's effective range while doing so.

Oftewel, QRP is met verlaagd vermogen zenden, maar toch zo ver mogelijk komen?

QRP komt uit het CW (morse) verkeer en betekende als vraag: moet ik mijn vermogen verlagen of antwoord: ik verlaag mijn vermogen. Tegenwoordig is het een groepje "maloten" :-) die met maximaal 5W werken en dan proberen zo ver mogenlijk te komen. Een beetje de zonnecel auto's tov Formule 1 (QRO, dus meer vermogen is de andere kant)

Fred

Oké, en zou iemand mij ook kunnen vertellen/laten horen, wat ik nou moet horen, als het goed is, met mijn ontvanger straks...

Op 26 september 2008 19:53:21 schreef fred101:
Een dipool op 136KHz heeft geen zin begrijp ik nu. Wordt een soort dummieload. Een helical vertikaal is te instabiel.

Daarom wil ik zo een ding ook langs mijn gevel plaatsen en aan de schoorsteen ondersteunen.
Of iets met een beter idee.

Je ontkomt bijna niet aan een vertical met topcapaciteit (bv een T antenne) en loading spoel of een loop.
De stralingsweerstand is altijd te laag, de spoel geeft veel verliezen door zijn grote inductie omdat de antenne voornamelijk capacitief is. Door een top capaciteit kun je de stroom spreiden en het grondverlies verminderen waardoor er minder spoel nodig is. Als ik de kippenladder kortsluit heb ik een T antenne, ik weet alleen niet of ik graag een spoel binnen heb staan waar 16KV ofzo overstaat.

Dat wil ik dus ook niet.

Dat antenne gebeuren voor 136 is niet zonder risico's er ontstaan echt al megaspanningen bij 100W. Stralingsweerstand is dan een paar mili-ohm, de spoel, omgeving en grondweerstand samen in de orde van tientallen kilo-ohms.
100W in je spoel, paar miliWatt in de antenne. Kun je bij 1KW nog zeggen dat je QRP werkt :-)
Fred

Ik ga het gewoon eens proberen met een helical, 550 meter draad opspoelen en kijken waar het schip strand.
Maar eerst een zender voor die qrg.
In het VK werken de mannen vaak met verbouwde Decca zenders.
En de bijbehorende KWatten natuurlijk.
Maar die hebben een max erp ipv uitgangsvermogen.
Dat is op die qrg's wel lekker, zij zitten op 78 Khz.

Net mijn porto eens mee naar beneden genomen. Ik kan NOS beneden nog net ontvangen kwam ik gisteren achter. In de woonkamer zoveel storing dat de Squelch stevig moest worden dichtgedraaid en dan op een smalle band in de kamer van links naar rechts ging hij nog open. In de keuken helemaal een ramp. Toen naar buiten. Squelch kon bijna helemaal open en overal stil dus het moest binnen zitten. Met de squelch op scherp door het huis heen. Daarbij kwam ik bij de HPCS5180 printer aan, het geruis ging over in gegil en gepiep. Ik zet de printer uit: weg QRM, stilte in het hele huis. U zijt dus gewaarschuwd :-)

Dat SDR is zo gek nog niet. Als je dan zo'n ding op je laptop zet met een paar meter coax kun zo storingsbronnen zoeken, zie je in een klap de hele band.

Zou je niet een gripdipper kunnen aanpassen met voorzetstukkie (een DC ;-) ) tot storingzoeker. Dat ding bestrijkt een groot frequentiebereik. Er zit een koptelefoonaansluiting op zo'n heatkit en ik meen dat het daarme een detector wordt. Als ik dan mijn tweede griddipper als oscillator en de eerste als detector gebruik, zou dat werken ? Niet dat ik zoveel storing heb maar als experiment is het wel leuk.
Fred

Piet, hier kun je on-line luisteren. geluidskaart aan en dan met je muis het "gele" balkje langs de band schuiven... 'S-Avonds op de 80 mtr. band is er van alles te horen. Op een DC-ontvanger met goede antenne moet je ongeveer hetzelfde kunnen ontvangen.

Succes, Mans

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (14%)]

Twee griddippers doet niets. Er komt niet eens ruis uit zo'n ding zijn koptelefoon uitgang en er zit een schakelaar "diode" op dus hij moet als een detector kunnen werken, zal wel iets stuk zijn dan.

Gisteren avond van 11.00-02.00 achter de zenders gezeten, waren goed condities op 80 en 160. Maar ik heb ook op 130-140KHz zitten luisteren. Met de dipool in AM en LSB was er helemaal niets te horen maar toen ik de antenne veranderde in een T en de tweede ingang van de S-match aan aarde hing toen hoorde ik ineens een hele boel. Het klonk wel heel digi-mode achtig. een piep van 10 seconden dan flieperedefliep en weer een piep van 10 seconden enz. Daar moet je echt een pc aan hangen. Er is op de lange golf nog best veel. Zelfs muziek op 107KHz, Ik heb de 950 gebruikt en die begint bij 50KHz, van af 65KHz wat digi-gereutel, beetje CW achtig en vanaf 107 tot 350 heel veel omroep, ook veel hoorspelen, Van 350 tot 500 zit weinig en dan barst het van de omroepen.

Wel nog een "expeditie" op giglio islands op 80m maar verder alleen lekker zitten OHen met een groep engelsen.

Ook nog in CW CQ geroepen op 160M (met 12wpm ofzo en hele lange pauzes). Komt er ineens een Engelsman terug, redelijk langzaam (denk 7wpm er tussen maar ook per letter heel langzaam (5wpm ofzo)) en heel hard. alleen toen kreeg ik een black out ofzo van de zenuwen dat ik na drie letters het helemaal kwijt was, de letters waren zo langzaam dat ik alleen nog strepen en punten hoorde ipv het als een letter en daarom geen letter meer wist en van de zenuwen niet meer kon bedenken hoe ik hem moest laten weten dat hij sneller per letter moest maar trager tussen de letters, ik leer dit echt nooit en ik dacht dat het zo goed ging :-(

Fred,
PC's en printers hebben schakelende voedingen, diverse (klok)frekwenties met steile flanken en matige tot slechte afscherming.
Bij elkaar veroorzaakt dat een hoop troep.
Met een spectrumanalyzer en een kort draadje in de ingang als antenne kun je dat meten.

CW leer je wel maar het kost moeite. Gewoon blijven oefenen en luisteren. ;)

@Mans Na 4 browsers te hebben geprobeerd, heb ik het maar opgegeven. Die site doet het niet. Op internet vind ik ook alleen maar links naar die sites.
Zou iemand zo aardig kunnen zijn een goed afgestemde zender op de 80m te kunnen opnemen?

@Fred Ik heb diezelfde dipper als jij en het is mij eigenlijk nooit duidelijk geworden wat je met die diode stand kan. Weet jij dat wel?

Op 27 september 2008 10:30:12 schreef Pietdepiet:
@Mans Na 4 browsers te hebben geprobeerd, heb ik het maar opgegeven. Die site doet het niet. Op internet vind ik ook alleen maar links naar die sites.
Zou iemand zo aardig kunnen zijn een goed afgestemde zender op de 80m te kunnen opnemen?

De server ligt eruit, komt wel weer.
Tot vorige week deed hij het nog.
Komende week gewoon afentoe nog eens proberen.
Mijn antenne voor de gelijkstroombanden is nog niet aangesloten, dus ik kan je het ff niet demonstreren.

Piet: Zoals Jim al aangeeft, de server is (even) down. Gisterenavond toen ik toen ik mijn bericht postte deed hij het nog. Gewoon af en toe even proberen, ik denk dat hij vanavond wel weer in de lucht is.

@Piet: Het moet ongeveer zo klinken:
http://media.putfile.com/80m-2
http://media.putfile.com/80m-1
http://media.putfile.com/SSB-weerbericht
nou is dit met een eenkringer, ik heb daar de terugkoppeling op genereren gezet en dan hoor je dit. Bij je DC-ontvanger moet het ook zoiets zijn.

Ik zou toch voor een heliumballon gaan, of een flinke vlieger. Op een mooi winderig dagje haal je met een goede vlieger volgens mij best 100m hoogte.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/f.pereboom/hamradio/vliegers/
Heliumballonnen zijn misschien praktischer, maar ook prijzig.

Even bliksemsnel melden dat ik zwaar achter lig door allerlei sociale bezigheden maar ik ben nog NIET de pijp uit.
Diodestand van een dipper: dan werkt ie als absorptiemeter, of te wel als (heel ongevoelige) ontvanger. Kun je gebruiken om je zender te controleren bijvoorbeeld.
Groetjes!

Op 27 september 2008 12:19:46 schreef Frithjof Sterrenburg:
Even bliksemsnel melden dat ik zwaar achter lig door allerlei sociale bezigheden maar ik ben nog NIET de pijp uit.
Diodestand van een dipper: dan werkt ie als absorptiemeter, of te wel als (heel ongevoelige) ontvanger. Kun je gebruiken om je zender te controleren bijvoorbeeld.
Groetjes!

Gelukkig, ik liep de kranten van afgelopen weken al na of ik iets gemist had. :-)
Welkom terug, we gaan ook over op 136 Khz, en ik kan je ervaring wel gebruiken denk ik strakjes.

Ik wilde ook net wat opnemen met een racal maar dit is beter want zo zal het bij jou ook wel klinken en een racal met dipool is niet zo'n eerlijk vergelijk met een DC met magloop. Ik heb de magloop afgemaakt, met een varco nu vast gemonteerd en SO239. De uitkoppeling via een 1:1 trafo parallel over de varco. Er moet nog wat parallel C bij voor lagere frequenties. Hij hangt nu aan een racal en met de verwakker dicht en AF gain ook dan kan ik mezelf mooi monitoren :-) Dat loopje doet het op de racal overigens verassent goed, maar ja, die doet het al goed met alleen een stuk RG58 eraan (zoals (Z) zich misschien nog herinnert.

Hoi Fritjoff, ben je weer uit de zomerslaap :-)
Fred