Jongensradio anno 2007 Deel5

Dit topic is gesloten

He fred, je had het laatst over het eventueel bouwen van een 70cm transceiver. Nou heb ik daar even over zitten denken, en dan kom ik tot het volgende principeschema: http://www.uploadarchief.net/files/download/blokschema.pdf

Geen PLL, en toch goede stabiliteit.
Goede mogelijkheid om om te bouwen naar 2m.

Nouja, het principeschema wijst zichzelf wel zo'n beetje, denk ik.
De oscillator van 300-400kHz is de afstemmer. Dit wordt gemixt met 5MHz uit een kristal; zodat je dus een 5.3MHz, die niet verder verloopt (in Hz!) dan een 300kHz-400kHz. Waardoor de stabiliteit een factor 15 beter is dan met een normale VFO.
Door te schakelen tussen 2 kristal-oscillatoren kun je kiezen uit twee uitgangsfrequenties; de ene voor zenden, en de andere 8MHz hoger, voor ontvangen.
De rest is dan vrij normaal van opzet.

Barst maar los met je kritiek!

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Jinny

Golden Member

(Z)weetvoetje

Vergeet een ding niet, die vfo op 300/400 Khz moet rotsvast zijn, iedere hz die het ding verloopt loopt 81 hz op 70.
Loopt de vfo door temp enzo 15 hz weg, dan zit je op 70 1.215 Khz verderop.
Ik denk dat dat de bottleneck gaat worden.
Verder gaat het wel worden denk ik.
Daarbij, waarom 8 Mhz?
Op 70 gebruiken we 1.6 Mhz en 7.6 Mhz shift.
Of wou jij de IF op 8 Mhz zetten?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Als dat met die VFO niet stabiel genoeg blijkt kunnen we er altijd nog een huf en puf of pll aanhangen. Met buizen moet zo'n VFO toch redelijk stabiel kunnen worden.

Dat van die 8MHz snap ik ook niet zo goed. De shift is plus 1,6MHz.

Dat 2m verhaal is wel leuk, als het goed werkt is een 2m doos maken dan zo gedaan. maar is het nu niet makkelijker om het 70cm oscillator signaal direct voor de PA af te pakken bij ontvangst en dat de mixer in te duwen. Scheelt weer een mixer.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Op 2 oktober 2008 17:45:58 schreef fred101:
Als dat met die VFO niet stabiel genoeg blijkt kunnen we er altijd nog een huf en puf of pll aanhangen. Met buizen moet zo'n VFO toch redelijk stabiel kunnen worden.

Binnen 1 hz is erg stabiel.
Hoe meer je moet vermenigvuldigen, hoe stabieler de vfo moet zijn.
81 maal de orginele qrg is een hele hoop.

Dat van die 8MHz snap ik ook niet zo goed. De shift is plus 1,6MHz.

Of 7.6, er zijn meer repeaters dan NOS.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hugo Welther

Moderator

Een GRPO (Geaard Rooster Penthode Oscillator) maken met een EF85. Na een 20 minuten opwarmen een verloop van nog geen 50Hz in vier uur.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Net tijd/handen gehad om te solderen. Ik ben nu aan het experimenteren om op de goede frequentie te zitten.
2 vragen: Als ik op die ene site van Mans kijk waar een sterke zender zit, zit die dan bij mij ook op die frequentie? Ja toch? En, Moet de ontvanger geaard zijn?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Jinny

Golden Member

Op 2 oktober 2008 18:43:47 schreef Hugo Welther:
Een GRPO (Geaard Rooster Penthode Oscillator) maken met een EF85. Na een 20 minuten opwarmen een verloop van nog geen 50Hz in vier uur.

50 hz is iets meer dan 4 Khz op 70.
Dat ga je niet willen.

Op 2 oktober 2008 18:45:56 schreef Pietdepiet:
Net tijd/handen gehad om te solderen. Ik ben nu aan het experimenteren om op de goede frequentie te zitten.
2 vragen: Als ik op die ene site van Mans kijk waar een sterke zender zit, zit die dan bij mij ook op die frequentie? Ja toch? En, Moet de ontvanger geaard zijn?

Uiteraard zit die bij jou ook op die frequentie.
Hooguit is de sterkte anders.
Je bedoelt de site vd tu Twente?
Mooi om op te luisteren he. :-)
En ja, je ontvanger aarden kan schelen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Oké. Kan iemand eigenlijk uitleggen wat zo'n waterval, zoals daar, nou eigenlijk doet? Wat me ook opvalt. Op sommige plekjes op de band hoor ik stemmen, op de andere geblieb. Op 3620.50KHz op die site hoor ik bijv Franse stemmen. Op 3587.12Khz hoor ik bijv geblieb.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Verdorie, dat was de quote ipv de edit. Kan iemand (Lees: een moderator) dit weghalen?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op donderdag 2 oktober 2008 19:02:20 (80%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Is dat niet gewoon omdat op de ene frequentie iemand met SSB aan het zenden is, en op de andere frequentie iemand anders met morse of nog iets anders?

Die waterval, dàt is nu (een plaatje van) het spectrum. Horizontaal staan alle frequenties die je kunt kiezen, en verticaal loopt de tijd weg.
Zo kun je zelf zien wat een lage zijband is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Kan je zelf niet even luisteren op http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/? Dan snap je wat ik bedoel.

/e Hmm nou is het weer anders. Rond 3610 zit nu geblieb.
/e Eat, heb jij nou gezondheidsproblemen?
/e Ohnee, die is ook weer weg op 3610, daar zitten stemmen
/e Hee daar is het geblieb op 3610 weer. Waarom verandert dat steeds?
/e Nu lijkt het net alsof op 3592 een telefoon overgaat.
/e 3609.85 Daar zie ik een witte lijn schuin over het beeld gaan. Naar mate hij meer naar links gaat hoor ik een hogere toon. Dit zag ik dus: http://www.uploadarchief.net/files/download/lijn.jpg

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op donderdag 2 oktober 2008 19:13:25 (28%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Op 2 oktober 2008 18:53:24 schreef Jim rea:
[...]
50 hz is iets meer dan 4 Khz op 70.
Dat ga je niet willen.[...]

Nah, voor een VFO-tuned FM doos vind ik dat nog wel meevallen. Af en toe bijstemmen!

Meer bezwaar heb ik tegen het mengen van een lage VFO met een betrekkelijk hoge Xtal oscillator in verband met spurii.
Ik zou daar een "translatie pll" voor gebruiken. Als je dat slim aanpakt, spaar je een paar vermenigvuldigers uit.

Er zit geen digitale brol in en als je je een beetje kwaad maakt, moet dat met buizen gaan ...

http://www.uploadarchief.net/files/download/transpll.png

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 2 oktober 2008 19:11:44 (14%)

Hugo Welther

Moderator

3.587 is PSK31 een digimode. Dit is trouwens USB.
3.592 is Olivia ook een digimode.

Via deze link kan je beluisten hoe die digimodes klinken.
http://www.ham-radio.nl/geluiden/radiogeluiden.htm

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 2 oktober 2008 19:19:42 (40%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 2 oktober 2008 19:03:53 schreef Pietdepiet:
[...]
/e Eat, heb jij nou gezondheidsproblemen?
[...]

Ja, maar het valt allemaal wel mee jonge vriend!
De laatste jaren heb ik het aardig druk gehad en moet daar nu de prijs voor betalen. De dag dat ik 18 werd is al weer vele lentes geleden en met een beetje rust kom ik er wel boven op. :)

Henry S.

Moderator

Doe je even heel kalm aan? :)

@Hugo, 36 pagina's, beetje lang niet? ;)
Een van ons moet dat straks even aanpassen, ben nu even weg.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat is mooi om te horen! /e Dat het meevalt dus. De problemen zelf niet natuurlijk.

/e verbaasde mij ook al, ik dacht dat het nieuw was, dat er meer pagina's mogen zijn.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op donderdag 2 oktober 2008 21:03:41 (21%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Vanavond op 6m gewerkt, ging erg goed moet ik zeggen. Verder is de voeding van de scoop af, heeft mijn condor weer kuren dus we moeten maar snel aan die 70cm beginnen. Nu nog even cw oefenen en dan naar bed

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten