Beste,

De jaren 50 radio werkt niet meer.
De netzekering gaat direct kapot bij inschakelen.
De nettrafo ziet er 'bruin gebakken' uit.

Heeft iemand een schema?
Zijn er nog trafo's of moet ik hem zelf opnieuw (laten) wikkelen

Groet, Dirk

Wil je zeker weten of de voedingstrafo is overleden, maak dan de secundaire aansluitingen los.
Zet een 75W lamp in serie met de netspanning, dit scheelt wat zekeringen. Licht de lamp fel op, dan ligt de primaire wikkeling in sluiting.

Licht de lamp niet op dan moet je het secundair zoeken.
Gelijkrichter, ratel C's of voedingselko's in sluiting.
Dat bruin gebakken kan de standaard kleur van de trafo zijn.

Een foto zegt meer in dit geval.

Wel een mooie grote tafel radio.

Hallo Dirk .... maak eens de aansluitingen los aan de secundaire van de trafo, misschien heb je geluk dat de zekering dan wel intact blijft, echter ik ben bang dat de gelijkrichter, ratelcondensator of afvlakelko in sluiting ligt waardoor de hoogspanningswikkeling van de trafo het begeven heeft.

ps; Hugo Welther was iets sneller zie ik

Heren,

Bedankt voor de tips, ga ik proberen vanavond.
Foto zal ik plaatsen.

Groet, Dirk

Heren,

De lamp brandt niet, dus primaire winding zal wel ok zijn.
Hierbij een foto van de trafo
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02061.jpg

Lijkt me niet normaal...of is het ouderdom?

Groet, Dirk

Die heeft duidelijk een winding die bloedheet geweest is. Je kan nog proberen de secundaire draden af te koppelen en kijken of de zekering er in blijft, maar ik geef er nog minder voor dan de tegenwoordige bankaandelen. Ik zie trouwens ook bruine Wima condensatoren zitten , er wordt altijd gescholden op Philips teerknollen maar in vochtige omgeving zijn deze pas echt slecht.

[Bericht gewijzigd door DE OLDE op (27%)]

De lamp brandt niet, dus primaire winding zal wel ok zijn.
Hierbij een foto van de trafo

Dan heb je veel geluk gehad, controleer in ieder geval nu eerst de afvlakelko's, ratelcondensator en gelijkrichter en zoals DE OLDE zegt; die bruine wima condensatoren waren 30 jaar geleden al zo lek als een zeef dus zullen ze er zeker nu niet beter op geworden zijn, conclusie : eruit met die dingen.

40 jaar geleden waren ze ook al bagger. :(

Ok duidelijk werk aan de winkel.
De WEMA condensatoren zijn aan de buitenzijde allemaal craquele...ik zal ze allemaal maar vervangen.

Zijn er nog andere onderdelen die nu meteen vervangen kunnen worden?

Tja, je kan natuurlijk alles vervangen maar dat is de bedoeling niet .... in ieder geval zal je de oorzaak van het heet worden van de trafo moeten oplossen ... ik heb geen schema van deze radio dus gok ik maar op sluiting in de ratelcondensator, gelijkrichter of afvlakelko's .... dat zijn de meest voorkomende defecten bij die oude dingen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]

Beste,

Bij nog eens alles nameten toch sluiting in de trafo...de lamp brandt.

Als ik de trafo onbelast meet bij primair 230V: secundair 285V en 7.6V
De nullast stroom is 800mA, trafo wordt lekker warm!

Kloppen deze spanningen bij benadering?

Groet, Dirk

Hallo Dirk .... dat is dikke pech hebben.
Die spanningen kloppen ongeveer ja, die 7,6 V moet in belaste toestand 6,3 V zijn en ook die 285 V zal wel wat zakken als ze belast wordt.
Maar alle hoop is nog niet verloren, het kan zijn dat enkel de secundaire hoogspanningswikkeling in sluiting ligt. Je zou dus de trafo kunnen beginnen afwikkelen en dan de trafo nog eens testen met enkel de primaire erop. Als hij dan niet meer warm word kan je de secundaire er terug opwikkelen met nieuwe draad.

Radio Twenthe uit Den Haag heeft ook nog diverse trafo's

Beste,
Helaas primaire wikkeling heeft ook sluiting.
Weet iemand waar je trafo draad kunt kopen?
Primair 0,25mm doorsnede en secundair 0.15mm
Groet Dirk

de meeste elektroboeren hebben dat wel, zo ook Conrad, en anders even bij een motor of transformatorwikkelbedrijf aankloppen

Bij de kringloop een buizenradio scoren en de trafo daaruit als donor gebruiken.

moet je wel even nadenken of je niet net zo goed de donorbuizenradio kan blijven gebruiken...
Post eens een foto van de kaiser. Misschien is de moeite wel niet waard (of misschien juist wel)

Op 4 oktober 2008 22:12:12 schreef DirkV70:
Beste,
Helaas primaire wikkeling heeft ook sluiting.
Weet iemand waar je trafo draad kunt kopen?
Primair 0,25mm doorsnede en secundair 0.15mm
Groet Dirk

Hallo Dirk, ik wil toch even dit vertellen; ik heb zelf al meermaals een trafo gewikkeld maar als je een trafo gaat overwikkelen die nogal krap bemeten is, ik bedoel hiermee dat er niet veel ruimte meer over is tussen de wikkelingen en de benen van de kern (zoals het geval bij uw trafo), dan kan het gebeuren dat je op het einde niet meer voldoende ruimte over hebt voor de gloeiwikkeling. Dit komt doordat je nooit zo netjes kan wikkelen als men het in de fabriek kan. Jaren geleden heb ik de trafo van mijn Tektronix oscilloscoop ooit herwikkeld en toen de hoogspanningswikkeling erop lag had ik te weinig ruimte over voor de gloeiwikkeling. Gelukkig was de kast van de scoop nogal ruim bemeten zodat ik een tweede trafo heb moeten bijplaatsen voor de 6,3V gloeispanning.

>niet meer voldoende ruimte over hebt voor de gloeiwikkeling.
En de laatste blikje willen er ook niet meer in :-)

Vraag: de trafo is in het verleden gewikkeld voor 220V nu is dat inmidels 230V. Dat is +4,5%. Ik zou ruimte kunnen besparen door het aantal secundaire wikkelingen met 4.5% te verlagen...of is dat geen goed idee.

Hier een foto. vrijwel compleet op een aantal sierstripjes na bij de afstemknop.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02090.jpg

Vraag: de trafo is in het verleden gewikkeld voor 220V nu is dat inmidels 230V. Dat is +4,5%. Ik zou ruimte kunnen besparen door het aantal secundaire wikkelingen met 4.5% te verlagen...of is dat geen goed idee.

Hallo Dirk ..... als je het eigenlijk echt goed zou willen doen zou je normaal ook wat meer windingen op de primaire moeten leggen vermits de netspanning ook hoger is maar in de praktijk merk je daar niet zoveel van.
Geef anders eens de maten op van het trafoblik, ik heb hier nog blik liggen en als ik blik heb waarvan de afmetingen gelijk zijn kan je hiermee misschien een dikkere kern maken zodat je wat bespaart op de ruimte (dikkere kern = minder windingen nodig)
De trafo wordt hierdoor wat dikker maar als ik de foto bekijk zal dat geen probleem zijn om hem te bevestigen in je radio denk ik.
Je kan natuurlijk ook nog altijd proberen om hem opnieuw origineel te wikkelen, misschien lukt het bij u wel om alles erop te krijgen!

En inderdaad ja ... de laatste blikjes krijg je er gewoonlijk niet meer terug in.:-)

Leuk ding wel. Op www.gloeidraad.nl kan je een 'gevraagd' advertentie zetten voor een geschikte vervangingstrafo, en anders goed in de gaten houden of er nog een sloopradio langskomt. Af en toe kan je er eentje gratis krijgen omdat die al deels gesloopt zijn, meestal zit er wel een geschikte trafo in.

Ledover bedankt voor de tip!
Murphy bedankt voor het aanbod. Ik zal eerst eens een poging wagen om alles er op te wikkelen.
Wordt vervolgt...