Lijkt me leuk, alleen waar/waneer. Herkenning is makkelijk. Kijk uit voor 3 gehandicapten. Adri visueel, ik lichamelijk en Z geestelijk, Jij mist je vinger dus ik denk bij de Veron minder valide tafel :-)

Fred

lol, Ik zet mijn pet met call wel op, en loop op mijn gebruikelijk schoeisel. (klompen)

Da's wel zo praktisch, hoe goed Fred's bedoelingen ook zijn. :)
Zelf ben ik er niet, want ik moet juist de heel andere kant op; naar het land mijner voorvaderen.

Aj, jammer.
Had de grote FET wel willen ontmoeten. :)

Dat kan wel virtueel, foto van de knutseldag tevens oprichting van het genootschap d.d. 6 mei 2007. Heb wat naampjes toegevoegd.

Ik mis wat mensen hier ;-)

Oeps foutje, foto was groter dan het scherm, niets gezegd.
Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (47%)]

Ik mis wat mensen hier

fzwart was er ook bij, maar staat niet op de foto. En Laurens kennen we beter als Ledlover.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (19%)]

Wat een leuke foto! Zijn er trouwens nog meer foto's van deze of gene beschikbaar van die dag?

FET, er zijn door verschillende mensen foto's gemaakt. Ik heb toen foto's doorgestuurd gekregen, ik dacht van van Henry S.

Ik heb daarmee fluks een albumpje in elkaar gedraaid. Alle foto's zijn klikbaar, of start een diashow.

Album Genootschap "De Mexicaanse Hond"

We zien o.a jouw Pupil, Eat's Tuppie, Hugo's "Amroh Revisited" , (Z)'s SSB ontvanger met uniek printplaatpotmeterhandeltje en natuurlijk de loop en ontvangers van de Fredden

Mans, kan jouw mailbox wat hebben? Ik heb er ook nog wat van die schitterende dag!

Kan jouw mailaccount 16MB in één keer ontvangen? Of heb je een (s)ftp account voor mij?

Er zit zelf een foto bij van (Z) zijn Aapjes cum Dropjes blikje fijnafstemmer bij!

Hoi, hoi, leuk Mans, bedankt! Wat was ik toen nog jong...!

Fet, vroeger waren wij jong en mooi, nu alleen nog maar mooi...

EAT, ik heb je een mail gestuurd... Ah, ik zie al wat binnenkomen....

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (41%)]

De foto's van rd12tf zijn binnen, ik heb ze aan het album toegevoegd. Weer een stukje van deze gedenkwaardige dag voor het nageslacht vastgelegd.

Album Genootschap "De Mexicaanse Hond"

Hoeveel kun je een kristal verstemmen? bv een 3,579 MHz kristal. Zijn daar percentages voor of is dat per kristal verschillend.

Ik heb nu twee kristallen. Een van 4Mc en een van 4,1Mc. Deze gaan een mixer in met een signaal wat van 9,375Mc tot 9,750Mc verstembaar moet worden. Dat gaat dan x16 om op 430-440Mc te komen middels verdubbeling

Rekenfout gemaakt als iemand eerder heeft gelezen. Ik moet dus een VFO hebben van 3,125-3,250. Dat wilde ik op basis van een kristal doen maar dat is 3,579 en dat is wat veel. Ik heb ook een 7.68 en 4,435, die zouden samen in een oscillator kunnen en dan het verschil eruit filteren en beide verstemmen

[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]

Brrrr ,

Morgen exame .....

Leuk trouwens om die foto's eens allemaal bij elkaar te zien .

Groeten Radioortje , die um 'n beetje knijpt

[Bericht gewijzigd door Radioortje op (30%)]

Zet 'm op Oor, je kunt het! (denk ik toch)
Rd12tf bedankt voor de eveneens mooie plaatjes.

Fred, hoeveel je een kristal kunt verstemmen hangt af van de manier waarop hij uit het grote kristal is gesneden, en wat voor elektroden hij heeft.
Zo'n oude FT243 wil maar een kHz of wat. Andere, modernere, met opgedampte elektroden, willen wat meer, zoals bijv. 20kHz totaal voor een 10.7MHz kristal in de FM excitersectie van de Yaesu FT225. Door vermenigvuldiging wordt de bereikbare "zwaai" evenveel groter, hoewel het percentage natuurlijk hetzelfde blijft.

Om een idee te geven: de Icom IC202 ssb-portable gebruikte een VXO. Die haalde op 2m iets meer dan 100kHz. Voor ieder volgend 100kHz bereik moest je een extra kristal hebben.
Op 70cm zou dat overeen komen met 300kHz.

Met wat goede wil kun je misschien wel verder komen, maar maak het niet te gek: de idee achter het kristal is de frequentie constant te houden. Je kunt hem wel foppen, maar niet te veel, want dan is je stabiliteit ook weg.

@ FET : Dank voor de psychologische ondersteuning , ik denk dat ik het ook wel kan , maar met de proef-exames is het steeds ( gemiddeld ) nèt wel geslaagd ...

@ Fred : Mijn ervaring in het verstemmen van een trilsteentje , is nogal uiteenlopend . Vroeger deed ik dat nog wel eens in 27 Mc doosjes , om op de "alfa"kanalen te komen .
Je kwam , in gelijke type bakkies , nogal wat spreiding tegen in het maximaal te kunnen verstemmen van het kristal .
Kwam je aan het eind van het "bereik" van het kristal werd het hele zooitje sowieso tamelijk instabiel . Naar mijn mening zou je het eigenlijk niet moeten doen ; die dingen zijn er voor gemaakt om op 1 frequentie te jodelen ( een trimmertje misschien om hem , door fabricage toleranties , op exact de goede frequentie zetten ).
En ja , ik weet dat er apperatuur is die draaien op een VXO , maar ik denk dan wel dat die kristallen er op geselecteerd zijn , zodat ze een redelijk bereik hebben .
Voor reproduceerbaarheid lijkt mij het moeilijk in de huiselijke kring gelijk verstembare krijskeien te vinden ...

Oortje go and get them. Ik wil je niet geestelijk onder druk zetten maar je kunt het niet maken als vriendin van de jongens hier om te zakken >:-)

Ik heb de wunderhorn nu draaien van 5,125-5,250. Hij verloopt zo open en bloot op het 4de cijfer achter de komma (dus een paar honderd herz) Hij is gewoon met een LC kring, maar ik ga een trilsteen nog wel proberen.

De trippler doet in ieder geval iets want er komt een berg harmonische uit maar hij versterkt niet echt. De aanpassing tussen oscillator en trippler is nog niet optimaal. Daar ga ik nog eens met Ctjes spelen. Ik moet de -Vg nog wat veranderen. Ook is er nog geen afgestemde kring op de anode omdat er een DBM achter moet. Moet alleen nog even uitvogelen hoe. Ik denk dat de trafo's overbodig zijn aangezien het van balanced naar balanced gaat maar dan mis ik een poort.

Erg leuk zo iets (min of meer) zelf uitvogelen en bouwen als je ook een beetje snapt wat je doet. Ik had eerst een enorme 50Hz brom. Ongeveer 20V op de anode van de trippler) maar met wat Ctjes en een dikke elco was dat opgelost.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]

Ik heb nu experimenteel een ECH81 als mixer/oscilator toegevoegd. Ik kon het niet laten :-)
Ik heb het kristal via een Ctje van 100pF aan het grid hangen en via een 10-60pF aan aarde. Op de uitgang staat signaal maar zo hoog in frequentie dat de scoop het niet meer snapt. (edit: dat komt er van als je triggert op B en meet op A :-( ) Er is verdriedubbeling alleen is het eindfilter van de ECH nog niet goed.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (30%)]

Ja waarom niet, een ECH is geen ruisarme buis, maar je werkt nu ook met heel sterke signalen.

Bedenk wel dat-ie niet gebalanceerd is. De ingangsfrequenties zullen de sterkste component in de uitgang vormen, in plaats van de zwakste zoals bij een dbm. Daar moet je met filteren aan denken; de eisen voor het filter worden veel zwaarder.

:+:p:+:p FEESTJE :+:p:+:p

Dank aan allen , die mij van alles bij hebben gebracht betreffende HF ; met de hakken over de sloot , heb ik het toch behaald : het door mij zo begeerde F-briefje .
Als alles tenminste goed is , het is nog niet officieel , dat gaat nog wel een 3 weken duren , maar ik denk dat ik geslaagd ben ....
Het gaat mij er niet eens zo om te gaan zenden , omdat ik niet in de gelegenheid ben om een fatsoenlijke antenne te plaatsen , maar puur om het papiertje in mijn bezit te krijgen . En dat heb ik nu bereikt . En het feit dat ik het nu wel mag , is mij al een hoop waard ...
En dit allemaal zonder cursus , alleen maar door parate kennis en vooral om op dit topic aandachtig mee te lezen .

Nogmaals Aan Allen Dank

Radioortje_:)_

Gefeliciteerd met je F-briefje :)

Gefeliciteerd!!!

3 weken wachten... kun je nog even over een call nadenken.

73's PA2HGJ

Gefeliciteerd.
Het mag nu... alleen wel binnen de regeltjes van de machtigingsvoorwaarden.

73 de PA2HW