elektro-magneet

Heyz beste mensen,
Wie zou mij kunnen helpen!!??
Ik moet namelijk een ijzer blokje optillen met een elektro-magneet, vervolgens het blokje een eindje verder in een bakje laten vallen.
Nou schijnt dat dit kan met een een spijker of stukje metaal waar omheen ik een geisoleerd draadje wikkel, soort spoel.

Klopt het dan dat ik hiermee een blokje kan optillen/aantrekken???

Is het dan ook zo dat hoe meer windingen des te groter de stroom is en dus ook het magnetische kracht/veld??

M.v.g. Luke

High met Henk

Special Member

hoe meer stroom hoe meer magnetisch veld, maar als je meer wikkelingen met dezelfde stroom hebt, krijg je ook meer magnetisme

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoe meer wikkelingen hoe meer magnetisme, tenzij je voedingsbron te weinig stroom kan leveren, als je de spanning vergroot gaat de stroom mee omhoog, wat resulteert in meer magnetisme.
Kijk maar even op mijn site, staan ook een paar (slechte!) electromagneten.
Ik ga binnenkort eens een betere maken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
High met Henk

Special Member

het gaat om de stroom.

Maar meer wikkelingen doen zich voor als een grotere stroom.

Zo zo in theorie 1 ampere en 10 wikkelingen gelijk zijn aan 1 mA en 10.000 wikkelingen. in praktijk blijkt dit echter minder het effect te zijn door verschillende rendementen, maar als alles ideaal zou zijn, zou het zo moeten werken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 februari 2004 08:55:59 schreef High met henk:
het gaat om de stroom.

Maar meer wikkelingen doen zich voor als een grotere stroom.

Zo zo in theorie 1 ampere en 10 wikkelingen gelijk zijn aan 1 mA en 10.000 wikkelingen. in praktijk blijkt dit echter minder het effect te zijn door verschillende rendementen, maar als alles ideaal zou zijn, zou het zo moeten werken

om bij 10.000 wikkelingen nog enige magneetisme te hebben moet je een heel hoge spanning toepassen.

Wil je het goed doen dan lekker dik draad gebruiken. ik heb eens wat experimenten gedaan met een elektromagneet voor een starthek bij fietscross. Ik had een 24V magneet gemaakt met 1mm draad het aantal wikkelingen weet ik niet meer. de stroom was 4A (reken maar uit)

Het magneet was zo sterk dat 2 volwassenen de magneet niet los konden trekken.

De ijzerkern was in een E vorm gemaakt.
ijzer (bij Chorus vandaan) met een dikte van 5x5cm.

Rob

High met Henk

Special Member

zei toch ook dat het in theorie en onder ideale omstandigheden was. Maar idd, weekijzeren kerntjes doen het prima. Heb ik ooit ook een magneet mee gewikkeld, kon toch een heftigschroevendraaiertjeoptillen, maar was heel dun draadje, was geschat 0,5 mm

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Thnx fooks,
bedankt voor jullie reactie hier!!
grtz Luke