Op 16 november 2008 13:19:27 schreef Scheef_schaap:
Wat is er nu eigenlijk aan de hand met je accu?

De accu's zijn geladen in de volle zon. Iedere keer als dit gedaan wordt, door mij of andere eigenaars van zo'n accu's zijn ze om zeep.

De accu's geven nog mooi hun spanning en stroom maar de capaciteit is afgenomen.

Ik veronderstel dat er waterdamp is ontsnapt en zal eens proberen met water toe te voegen, maar hoeveel moet er in?

Ik kan simpelweg nieuwe kopen, maar het probleem is dat ik ze nergens in Europa vind. Ze hebben een capaciteit van 38Ah en een buitengewoon goede Peukert factor.

Ik heb andere accu's in gebruik die , met dezelfde maten, slechts 30Ah hebben en bij de werkstroom (16A) slechts 19Ah capaciteit hebben.

Net H2O gehaald, dus gedistileerd water+ injectienaald. Jullie horen het nog

Ik heb deze methode ook ooit eens toegepast, dit met een 6v gelaccu. De accucapaciteit was niet helemaal teruggekomen maar er was toch een duidelijke verbetering, van 2Ah naar toch een 9Ah (van de 12Ah die op de accu vermeld staat)

EDIT: oh ja de accu is nog steeds in gebruik.

Het is dus gelukt. De accu doet het weer.

Even veduidelijken: het betreft een accu die overladen was.
Bij dit overladen ontsnapt water. De accu werd steeds geladen gehouden. De accu deed het nog maar de capaciteit was verlaagd.Nu heb ik de ventieltjes geopend en water bijgevuld. Laden en ontladen gaf geen verbetering, maar na een tochtje over kasseien, steeg de capaciteit.Ik ben van 10Ah naar 37ah gestegen, terwijl de capaciteit 38Ah was. Nu even hopen dat het langer zo blijft.

Ah dus na een tochje over kasseien is het in orde gekomen? Misschien dat door de trilling het water zich beter kon verspreiden?

@Evarist

Hoeveel water heb je er ongeveer bijgedaan ?

Groeten, Bram

10ml in de 6 cellen samen. Goed kijken dat het water niet te hoog staat.

Werkt de accu nog steeds goed?

Ik heb met het koude weer maar kleine tochten gedaan. Maar het schijnt goed te zijn. Bedankt voor de belangstelling!!!

Op 20 november 2008 02:44:56 schreef Evarist:
Het is dus gelukt. De accu doet het weer.

Even veduidelijken: het betreft een accu die overladen was.
Bij dit overladen ontsnapt water. De accu werd steeds geladen gehouden. De accu deed het nog maar de capaciteit was verlaagd.Nu heb ik de ventieltjes geopend en water bijgevuld. Laden en ontladen gaf geen verbetering, maar na een tochtje over kasseien, steeg de capaciteit.Ik ben van 10Ah naar 37ah gestegen, terwijl de capaciteit 38Ah was. Nu even hopen dat het langer zo blijft.

Op 20 november 2008 00:54:25 schreef Uranium:
Ik heb deze methode ook ooit eens toegepast, dit met een 6v gelaccu. De accucapaciteit was niet helemaal teruggekomen maar er was toch een duidelijke verbetering, van 2Ah naar toch een 9Ah (van de 12Ah die op de accu vermeld staat)

EDIT: oh ja de accu is nog steeds in gebruik.

@Evarist & Uranium:

Ik ben dit aan het toepassen op een 'defecte' Panasonic 6V/7.2Ah loodgelaccu uit een UPS.
De 6V Panasonic accu was enkel nog wat op te laden aan een kleine 10VDC, niet goed dus.
Ik heb gewoon een 0.8mm gaatje geboord door elk ventiel (rondje bovenop elke cel) en daarin heb ik met een spuitje met 0.4mm naald een paar ml gedistilleerd water ingespoten.

Is dit de (een) goede manier?

Commentaar:
Deze test dient feitelijk ter voorbereiding om een Yuasa NP12-12 (12V/12Ah) loodgelaccu ietwat proberen te regenereren.
Ik heb tweedehands een paar van deze Yuasa's gekocht als energievoorziening voor mijn 1:20 schaalmodel van een zeesleper (24VDC/200W skootermotor en Robbe 540 Navy speedregelaar) maar één exemplaar is niet al te 'vers' meer.
Deze Yuasa's zullen later vervangen worden door spiksplinternieuwe accu's maar ondertussen wou ik toch wat testen kunnen uitvoeren met twee werkende accu's in serie.

Dit moet je trachten uit te vissen: zijn de accu's overladen geweest of hebben ze lang leeg gestaan.
Als ze overladen geweest zijn, is er water ontsnapt dat je kan bijvullen. Hebben ze lang leeg gestaan zijn ze gesulfateerd, daar zijn 'desulfators' voor. Ik ben volop aan het expermenteren met dit:

http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2001/september/accu-revitalisa…

Werkt dat een beetje Evarist of heb je nog geen resultaten ?

Groeten, Bram

Tot hiertoe hebben de accu's nog altijd meer capaciteit dan tevoren.

Op 28 februari 2009 20:22:59 schreef Evarist:
Dit moet je trachten uit te vissen: zijn de accu's overladen geweest of hebben ze lang leeg gestaan.
Als ze overladen geweest zijn, is er water ontsnapt dat je kan bijvullen. Hebben ze lang leeg gestaan zijn ze gesulfateerd, daar zijn 'desulfators' voor. Ik ben volop aan het expermenteren met dit:

http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2001/september/accu-revitalisa…

De Panasonic accu is niet overladen geweest (komt uit een defecte UPS) maar heeft waarschijnlijk wel lang leeg gestaan (dus sulfaatafzetting op de platen).
De toevoeging van gedestilleerd water heeft tot gevolg dat de accu nu wel met een normale laadspanning op te laden is, maar mijn ELV ALC-8500 computerlader detecteert de staat van de accu nooit als volgeladen (ook niet na 2 dagen gecontroleerd laden) waardoor de ingebouwde lood/loodgelaccu 'activator' functie niet in werking kan treden.
Deze activatorfunctie ontlaadt de volgeladen accu tijdens de druppellaadfunctie om de 30sec met een ontlaadpuls tot 80A om de sulfaatafzettingen te ontbinden.

Bij de Yuasa NP12-12 weet ik niet exact wat de reden (overladen?/lang leeg?) van de povere prestaties is vermits tweedehands gekocht.

Bedankt, ik ga het aangegeven Elektuurartikel (Accu-revitalisator) eens doornemen om te zien of dit zou kunnen helpen.

De activatorfunctie van mijn ALC-8500 lader werkt niet met accu's die reeds teveel gesulfateerd zijn omdat de accu eerst opgeladen wordt (wat dus niet lukt) alvorens deze functie te activeren.

Dus maar het door Evarist aangehaald Accu-revitalisator artikel uit de 2001 ElektuurCD uitgeprint.
In het schema worden enkele meer exotische/minder gemakkelijke onderdelen voorgeschreven:
- Snelle Zeners BZT03 27 of P6KE 27 voor D4-D5
- Schottky SB560 of PBYR745 voor D3
@Evarist: Waar heb je deze gevonden, of welke vervangtypes heb je gebruikt?

Ik ondervind enige verwarring bij L1 en L2:
Volgens de tekst in het artikel is L2 een standaard (ringkern)onstoorspoel van 100µH/3A (50 tot 200µH voldoet), of nog beter een inductor voor SMPS voedingen. De voorziene ruimte op de PCB klopt met dit type van spoel.
L1 zou echter een 10mH (5 tot 20mH voldoet) spoeltje moeten zijn, maar de voorziene ruimte op de PCB is ongeveer als een (iets langer) 0.5W weerstandje?
Zijn er 10mH spoeltjes in deze grootte?

ja, werkt deze schakeling een beetje goed? zijn zulke schakelingen ook gewoon te kopen (ik zoek dan wel een werkende en niet een toestel waar het op een etiket staat maar het niet doet).

ik heb hier namelijk een accu of 5 liggen die leeg zijn gelopen (heb een aantal oldtimers staan en dan loopt er al eens één leeg)

De SB560 is een standaardonderdeel. De snelle zeners zou ik even niet weten.

Die P6KE27 hebben ze wel bij Farnell (wel momenteel niet op voorraad). Het kan een zener zijn maar ook een uni- of bidirectionele transiënt suppressor. Die zijn zeer snel i.t.t. normale zeners.

- - big bang - -

Je moet zeker de accu sulfateren alvorens op te laden. Laad je ze toch op dan ontstaan er kortsluitingen in de cellen en raakt ze nooit vol geladen. De lader blijft max stroom leveren en de spanning stijgt niet meer.
Je moet ze laden met een hoogohmig circuit met max 12V en C/100. Ondertussen laat je de desulfator zijn werk doen. 1 week is een goede termijn. Daarna kan je de spanning verhogen en nog steeds met C/100 laden tot 14.5V. De accu doet het nu weer en heeft soms zelfs zijn originele capaciteit terug.

@Evarist,

Ik had eigenlijk de zelfde vraag, waar heb je die "exotische" dioden en andere onderdelen gehaald ?

Groeten, Bram

Op 16 maart 2009 21:18:08 schreef Evarist:
Je moet zeker de accu sulfateren alvorens op te laden

Evarist, ik veronderstel dat je desulfateren bedoelt?

Voor de rest, idem als bprosman. ;)

Ik had vorig jaar bij v. D**ken een ups gekocht (de bekende ja) welke een rotte accu had. Dus de schakeling uit de Elektuur gebouwd. Deze op de accu tezamen op de labvoeding aangesloten en het geheel een week laten draaien en een capaciteit test gedaan over 20 uren. De capaciteit was terug op 90% (van de 7 A/h). Vanmiddag een accu van een bromfiets die 3 jaar stil heeft gestaan op het apparaat aan gesloten.
De open spanning was nog maar 0,2 volt van de 12 volt. De accu op een scoop aangesloten om te kijken of de spanningspieken naar de 50 volt gingen (i.v.m. eventuele sluiting) en ik ben benieuwd of dit dan helpt ongeacht wat men zegt over desulfateren. Ik houd jullie op de hoogte.

M.V.G.
Roel.

Toen mijn zoon het domste deed wat iemand kan doen, trouwen, had ik 2 nieuwe accu's gekocht voor mijn professionele videocamera en dat zijn dure dingen en lood/gel accu's van 12 volt.
Beiden heb ik geladen en eentje had ik gebruikt. De ongebruikte had ik 5 jaar los in de koffer laten liggen en de andere zat nog in de camera.
Toen ik bijna 2 jaar geleden een vacantie ging houden in Mexico, besloot ik ook de camera mee te nemen.
Die losse ongebruikte accu was nog in prima staat en om het half jaar laat ik deze dan even wat ontladen en weer laden. Die andere die in de camera was blijven zitten doet helemaal niets meer en heeft een RI van oneindig.
Het ding is slechts één keer gebruikt en ik vraag mij af of daar nog leven in te krijgen is.
Ik heb weleens met de gedachte gelopen om hem even in de magnetron te leggen, maar ik weet niet wat het effect daarvan kan zijn. Het lijkt mij dat door inwendige opwarming er toch wel iets zal gebeueren, maar ik ben bang dat het fout kan gaan. Is er weleens iemand geweest die het heeft geprobeerd? Wat zou er kunnen gebeuren?

Ook ik heb een accu probleem :P, Nu zocht ik ook voor een oplossing. Nu ben ik bij de halfords een automatische accu lader tegengekomen met een desulfator met het volgende plaatje:

http://i288.photobucket.com/albums/ll191/Djwildplasser/SP_A0099.jpg

1. de accu desulfateren
2. constante stroom
3. constante spanning
4. accu onderhouden

mischien kan het nog van pas komen

Op 17 maart 2009 17:12:21 schreef Turbokeu:Evarist, ik veronderstel dat je desulfateren bedoelt?

Voor de rest, idem als bprosman. ;)

Tuurlijk.

Wat je niet mag doen is een accu die nog heel lage spanning heeft met grote spanning en stroom proberen te laden. Dit geeft kortsluitingen in de cellen en helpt de accu om zeep. C/100 is een goede waarde.

Pasop met het parallel plaatsen van de desulfator met een labvoeding. Zet er een diode tussen om de voeding niet op te blazen.

Op 16 maart 2009 22:03:46 schreef bprosman:
@Evarist,

Ik had eigenlijk de zelfde vraag, waar heb je die "exotische" dioden en andere onderdelen gehaald ?

Groeten, Bram

Bij ASWO

[Bericht gewijzigd door Evarist op (18%)]