Beste lezers,
wij hebben thuis een boerderij met een netwerk van ventilatie computers, en deze kun je d.m.v. een interface aan de pc aansluiten en dan zou je met een bepaald programma, een heel overzicht van de ventilatie bekijken van elke schuur appart. Maar als je deze interface zou kopen kost deze maar liefst 500 eurotjes, nou is m'n vraag zou je zo'n interface niet zelf kunnen maken? De ventilatie computers zijn van fancom.
Alvast bedankt,
Groeten Hendrik
elektron_
beetje gek
Eerst moet je te weten komen welke interface er gebruikt wordt , wordt er een speciale kaart in de pc gestopt, dan wordt het zeer moeilijk.
Wordt een standaard poort van een pc gebruikt dan moet je het protocol trachten te weten te komen.
Je kan het een beetje vergekijken met een externe modem,
zowel de modem als een pc driver moeten het protocol kennen. Als je deze info niet kan krijgen is het onbegonnen werk.
Hee elektron,
he is een externe interface en ik als ik het goed heb word hij op de seriele poort aangesloten. De ventilatie computers zijn met 2 draden door verbonden, volgens mij 1 voor data en 1 voor clock als ik het goed heb. De interface word dan met die twee aangesloten.
elektron_
beetje gek
Stel dat het via de Com poort gaat: je kan alles in code opsturen, als je het protocol van deze code niet kent is het ook heel moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk.
je moet bij de leverancier informatie over de communicatie
vragen.
Ik vond dit op hun site:
F-ADIS
Voor data export vanuit Fancom regelcomputers
via ISO genormeerde ADIS protocolen. Verder
om te kunnen importeren van data bijv. afkomstig van
managementprogramma's naar Fancom regelcomputers,
ook via het ADIS protocol.
Kweet niet of iemand hier wat mee kan??
PaWoN