mijn zonnescherm moet ik nu nog draaien maar moet voor de zomer een vol automatische "du luxe" worden .ben er nu een beetje over aan het nadenken en het ding moet met regen naar binnen .het wordt straks een behoorlijke print en tegen de regen had ik in gedachten een regen sensor ala conrad (art.nr. 156515-8b)(kan de link niet pakken)als ik een printje maak met sporen om en om ,met daar aan een opamp ofzoiets die omklapt als er een regen druppel op valt ,gaat dit dan werken of wordt dat nix.

als je nu de schakkeling van de waterdetector van deze site erachter hangt moet het toch wel werken?

of met een lichtsensor, als het regent is het meestal toch iets donker, en het heeft volgens mij geen nut als er toch geen zon is

in mijn gedachten zal op de print de volgende optie's zitten ;
auto uit op licht(zonne)sterkte(scherm op het zuiden),
auto uit op binnentemp ism met instelling thermostaat,
eind schakelaars in /uit,eventueel 50% stand ,bediening op de print mogelijk ,in/uit hand bediening op de muur,auto in bij regen ,auto in s'nachts ,digitale uitlezing temperatuur ,diverse status led's en natuurlijk een motor die dat alle maal vooor mijn doet.
omdat ik wil proberen 1 print te maken wil ik daarom geen gebruik maken van kits ,misschien dom maar ik moet er iets van leren behalve solderen,.........dus suggestie zijn welkom

Als ik je zo hoor...

Ben je er nog niet helemaal uit met wat je wilt.
Ik denk dat je wat met regen moet, maar ook met zon (en inderdaad, als het zonnig is, regent het doorgaans niet). Tevens zou je nog wat met wind kunnen doen :-).

Voor de rest... Aangezien het (nog) geen uitgekristalliseerd idee is, is het wellicht wat om eea. in een uC te douwen, met de genoemde interfaces. Voordeel is dat je heel makkelijk de besturing aan kunt passen. De hardware blijft ook simpel, en alles met timing kun je in software oplossen.

Voor je regensensor: Ik denk dat dat PCBtje van jou snel oxideert. Misschien als je zoiets van RVS maakt? Tevens zou je eens kunnen kijken hoe een 'moderne' auto dat doet om de timing van de interval schakeling van de ruitenwissers aan te passen. Misschien kun je op de sloop zo'n sensor-voor-weinig scoren. Beter goed gejat, dan slecht zelf verzonnen :)

Groet
Marco

Op 19 februari 2004 08:11:19 schreef Marco69:

Voor de rest... Aangezien het (nog) geen uitgekristalliseerd idee is, is het wellicht wat om eea. in een uC te douwen, met de genoemde interfaces. Voordeel is dat je heel makkelijk de besturing aan kunt passen. De hardware blijft ook simpel, en alles met timing kun je in software oplossen.

marco ,je hebt helemaal gelijk ,ik zou het zo het beste kunnen oplossen maar........ik moet eerst meer kennis opbouwen door eerst wat met de logica's te doen en timers en zo te bouwende volgende stap zijn de pic's en daar na de lcd's ,dan zijn we alwel een jaartje verder.tegen die tijd zullen de wensen ook wel weer aangepast moeten worden

>edit mod's< voor ik op posten druk ,kopieer ik eerst het verhaal wandt het schijndt bij mij altijd in twee keer te moeten. zal wel aan mij liggen ?