(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Mans: leuk idee wat je daar hebt. En het is ook nog eens lekker stabiel. 80m kan direct naar binnen; en voor de andere frequenties is het gewoon eventjes een kristalletje omschakelen. Ik ben benieuws.
@FET: Er wordt in dat boek alleen geclaimd dat het goed is; meer niet. In verhouding tot zijn bandbreedte zal hij wel behoorlijk gevoelig zijn; maar of een gewone terugkoppeling slechter is, dat weet ik niet. Het kost je wel een stuk meer onderdelen, vanwege extra versterking die nodig is. Maar je hebt me nog niet overtuigd dat het gevoeliger is. Dat valt natuurlijk prima te simuleren. Wat wel interressant is natuurlijk. Berekeningen aan een superreg zijn nogal lastig, vanwege dat dat ding zo weinig lineair werkt.
edit: Heb zelf trouwens zelfquenching beter aan de gang gekregen dan extern quenchen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
@Fred; Ik wil/moet toch nog een keer die kant rond, als we een dag pikken dat jij ook thuis bent kan ik mijn tex 475 ook in de auto mikken.
Is een 200 Mhz scoop voldoende om ff een meting mee te doen?
(Z), hoe wil je het hebben? Als ik het zeg is het niet waar, maar als een willekeurig boek het zegt wel? En wat als ik nu de schrijver zou zijn? (niet in dit geval, maar sommige andere topics) 
Maar goed, lezen wij nu de Heilige Schrift, ARRL 1936.
blz. 62: "The limit to which regenerative amplification can be carried [...]
To overcome this limitation and give still greater amplification, the superregenerative circuit has been devised."
blz. 245: "The sensitivity of even this simple type of set is such that the normal background noise is the limiting factor in the reception of weak signals."
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik wil harde wiskune 
En daarnaast; de limiet aan de gevoeligheid van me eigen teruggekoppelde ontvangers is ook de ruis.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (69%)]
Ja hè hè, op HF is de externe ruis altijd de limiet, of je moet al iets heel erg verkeerd doen.
Maar dat krijg je toch op vhf nooit voor elkaar, een teruggekoppelde (geen superreg) detector? Probeer het eens. 
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Als ik de voedingspanning van de self-quenching oscillator terugdraai , houdt hij eerder op te quenchen dan te oscilleren . Dan heb ik dus een reg detector op VHF
.
Die is duidelijk minder gevoelig dus . Maar werkt wel
. Misschien als die reg detector op een hogere spanning draait dat hij dan ook wat gevoeliger wordt .
En wat die viegtuig signaaltjes betreft : het ging mij om de daadwerkelijke bandbreedte . 7 kHz dus . Hier in Emmen wonen we onder een "kruispunt" van die vliegmachines , dus er zijn er genoeg te ontvangen . Ik vroeg ernaar omdat je er echt heel scherp op moet afstemmen en ik dacht dat die piloten stemmetjes veel breder waren . Vroeger toen we ng vlak bij Schiphol woonden , en er eentje overvloog die babbelde met de toren , hoorde je die over elke zender heen op mijn radio ...
Radioortje
rbeckers
Overleden
Dat scherp afstemmen valt wel mee met de AM luchtvaartband.
Het is geen SSB dus een paar honderd Hertz hoor je nauwelijks.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik vind hier in een RE uit '55 een heel artikel over die superreg.
Wie er belangstelling voor heeft moet dat ff melden, dan kopieer ik dat vandaag of morgen en doe ik er een postzegel op.
Jinny
Golden Member
Geen werkende scanner hier.
Maar wie het daarna wil scannen, be my guest.
Het zijn iets van 6 pagina's oid.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 11 december 2008 12:05:14 schreef Jim rea:
@Fred; Ik wil/moet toch nog een keer die kant rond, als we een dag pikken dat jij ook thuis bent kan ik mijn tex 475 ook in de auto mikken.
Is een 200 Mhz scoop voldoende om ff een meting mee te doen?
Leuk idee, is wel een hoop gesjouw met zo'n scoop, van jouw huis naar de auto en dan weer bij mij eruit en daarna weer terug naar jou. Je mag hem wel bij mij laten staan hoor, scheelt weer in sjouwen. Nobel van mij he 
Wat betreft die supergainer discussie, dit gaat de kant op van de standby ontvanger, dat wordt gewoon bouwen en dan conclusies trekken. Daarnaast wordt er geroepen dat er niets niet gaat werken op VHF, dat vraagt natuurlijk om nader onderzoek 
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]
Jinny
Golden Member
Op 12 december 2008 08:38:21 schreef fred101:Leuk idee, is wel een hoop gesjouw met zo'n scoop, van jouw huis naar de auto en dan weer bij mij eruit en daarna weer terug naar jou. Je mag hem wel bij mij laten staan hoor, scheelt weer in sjouwen. Nobel van mij he
Ach, na betaling van 350 euro doe ik dat misschien wel. (vriendenprijsje niet?) 
Als jij een werkende scanner heb, dan kunnen we misschien ook dat artikel scannen. (lekker weer eens met GIMP spelen)
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Op 11 december 2008 21:26:10 schreef rbeckers:
Dat scherp afstemmen valt wel mee met de AM luchtvaartband.
Het is geen SSB dus een paar honderd Hertz hoor je nauwelijks.
Een paar honderd Hertz hoor je misschien niet , maar als je +/- 40.000.000 Hertz op anderhalve slag afstemt , lijkt het toch wel èèrrruuug smal ten opzichte van een omroepzender ...
Radioortje
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Maak je toch een 1:10000 vertraging 
Mooie scoop, heb hem even op gezocht, moet toch maar eens zoiets gaan kopen. De prijzen vallen wel mee. Ik heb ze al vanaf 100 euro zien staan. Gemiddeld zo'n 200-250 euro. (blijkbaar een bekend ding)
Ik begin in ieder geval niet opnieuw aan dat 70cm avontuur met alleen een 15MHz scoop. Een 1Vtt signaal van 100MHz is op een 15MHz scoop in ieder geval compleet onzichtbaar.
Ik kreeg van mans nog een leuke link over een HP networkanalyzer maar ik heb al twee wobbelaars en zit meer verlegen om een SA. Dat zelfgebouwde TV tuner ding heb ik nu al een jaar ofzo en bijna nooit gebruikt maar nu gebruik hem steeds meer. Dus er komt nog wel eens een echte al dan niet zelf gebouwd.
In het kader van SA experimenteren denk ik dat ik morgen een nieuw filter ga maken en dan eens kijken hoe ver ik kom. Ik ga er geen logversterker achter hangen, dat doe ik analoog. We gaan toch een goede bouwen met die dantec tuners. Ik zit ook wat te filosoferen of er geen alternatieve afwijkende methodes zijn.
Er zit ook nog steeds een idee in mijn achterhoofd om een ontvanger te gebruiken. Als ik een VCO maak die 1MHz kan sweepen en die met een bandschakelaar het zelfde gebied bestrijkt wat de VFO van de RA117L doet dan kan ik het 100KHz MF door een logamp halen en gelijkrichten. Dan heb ik een SA van 0-30MHz SA (in de wideband stand natuurlijk maar voor filters kan hij via de preselector erg smal)
Ben blij dat Kubuntu weer werkt en eindelijk draait de Virtual machine met XP erop. De software voor de easypic3 doet het ook nu hoop ik dat hij ook de usb ziet.
Je zou best een ontvanger als stuk SA kunnen gebruiken. Tenslotte is een SA ook een ontvanger.
Alleen is de ideale filterkromme voor een ontvanger (een rechthoekige) niet de meest ideale voor een SA. Maar de CW filters van die Racal zijn vast mooi piekig. Wel langzaam sweepen dan!
@oor: Hoe breed een signaal lijkt op je superreg, zal eerder afhangen van zijn bandbreedte, dan van die van het signaal.
Als je superreg, bijvoorbeeld, 150kHz breed is, hou je praktisch 150kHz lang dat AM signaal binnen de doorlaat.
@Fred, ik had een paar keer jouw wens voor een netwerkanalyzer gelezen vandaar de link maar na het zien van je shackfoto's vroeg ik me al af of het er nog wel bij kon 
@allen: mijn tip aan Fred betrof deze advertentie
Ik ben nog wat aan het prutsen geweest met m'n x-tal oscillator. Ik heb nu het definitieve ontwerp. Hier een foto van het breadboardje

Naar aanleiding van de opmerking van FET heb ik nog een variant geprobeerd met een 2,5mH smoorspoel in de anode. Ook toen kreeg ik de Ia niet beneden 4mA. De smoospoel in serie met de kathodeweerstand werkte wel goed, maar de winst in Uuit met smoorspoel betrof maar weinig dus doe ik het gewoon zonder. Wel is Ua verhoogd naar 200V en Ug2 naar 85V. Alles piept nu lekker op 5500Khz bij 3mA totale stroom.
Hier nog een scoopplaatje en omdat ik de camera toch in de hand had ook maar even een overzichtsfoto van mijn shack. De scoop is een HP-1707B met een vert. bandbreedte van 75Mhz. (de Hameg is 20Mhz, en hierop wordt de amplitude dus te laag aangegeven)
fred101
Golden Member
Hoeveel BW/stijgtijd enz heb ik nodig bij een scoop om bv een oscillator of filter op 70cm af te regelen. Qua merk neig ik naar Tek of HP.
rbeckers
Overleden
Fred,
teveel. 
Een scoop voor die frekwentie is duur. Wel afhankelijk wat je wilt afregelen, bijv. amplitude, etc.. Verder komen hier nog probes bij. Beter is een SA of een RF voltmeter.
Mijn current feedback opamp oscillator, 140MHz bandbreedte bij een gain van 2, haalt trouwens al 125 MHz met 20mVpp uitgang. Bij 62MHz 290mV uitgang.
(Z)weetvoetje
500MHz heeft 1.5ns stijg en daaltijd nodig. Of een bandbreedte van zo'n min. 300MHz. Maar dan werk je dus al wel boven de werkfrequentie van de scoop; dus amplitudemetingen kloppen dan eigenlijk al niet meer. Maar het werkt wel.
Maar vergis je niet; dan heb je al wel een behoorlijk duur scoopje te pakken. Het moet ook prima zonder kunnen. Met een spectrum-analyzer en een goed HF-meetkopje heb je genoeg.
Eventueel genereren enzo van een trapje komt er met die apparatuur ook wel uit.
Vroeger bouwden ze dergelijk spul ook zonder dergelijke oscilloscoop. Dat moet tegenwoordig ook nog wel kunnen.
@Schi: Toch ook een aantal leuke apparaatjes hoor 
Hmm, 85V; toe maar. Dat hoor je door je hele apparaat heen. Maar verder ziet het er netjes uit.
Kun je de frequentie mooi fijn instellen met de trimmer?
fred101
Golden Member
Volgens mij is een SA nog duurder
. Ik hoef de amplitude niet gecalibreerd te zien als ik hem maar zie. Nu zie ik niets.
Maar een SA is wel handiger. Je betaald echter voor een 20 jaar oude SA onderhand net zoveel als voor een vrij moderne 200MHz scoop. Ik zag dat je voor iets van 1000 euro al een nieuwe TEK hebt terwijl een vriend van mij 500 euro voor een 20 jaar oude SA heeft betaald.
Een milivolt RF meter is ook wel iets handigs want eigenlijk gebruik ik de scoop meestal daarvoor
(Z)weetvoetje
Oh, heb je die nog niet? Ik dacht dat je die al had. Nou, in dat geval zou ik daarvoor gaan. Want dat is wat je wel echt nodig hebt.
Nouja, een nieuwe scoop is nog steeds geen slechte investering hoor. Maar aan een luxe 50 of 100MHz scoop heb je wel genoeg voor de meeste dingen. (in ieder geval voor alle HF-banden)
fred101
Golden Member
Die HP kan tot 700MHz (dmv een tabel, hij geeft dan dus niet meer precies aan) maar die doet als laagste bereik 1V volle schaal dus bij signaaltjes van 10mV zie ik niets meer.
Zal in bladel eens naar zoiets zoeken.
rbeckers
Overleden
Op ebay kun je een eenvoudige nieuwe SA (bijv. de AT6010 1000MHz) al kopen voor ong. 900 euro incl. verzendkosten.
Hier komt dan nog wel invoerkosten e.d. bij.
Een scoop van 300MHz zal voor 500MHz net of nauwelijks werken. Beter, maar veel duurder, is dan een scoop van 500MHz of meer.
Ik heb altijd gehoord dat voor een serieuse meting de bandbreedte van de scoop eigenlijk 10 maal zo groot moet zijn als de hoogste te meten frequentie. maar voor signalen boven de 100Mhz is dit dan al niet haalbaar meer. Aan de andere kant kun je je afvragen hoe vaak je een scoop nog gebruikt voor deze hoge signalen, voor spectrum e.a. metingen kom je dan toch bij een SA
Op 13 december 2008 11:29:12 schreef (Z)weetvoetje:
....Hmm, 85V; toe maar. Dat hoor je door je hele apparaat heen.
Ja, daar ben ik ook wel bang voor. Waarschijnlijk is die 80Vtt veel te hoog, maar ik weet nog niet hoeveel sturing ik nodig heb in de mixer.
Ik ga voor de HF/mixer trap ook een EF6 gebruiken. Aan g1 een kring aftsembaar tussen 3.5 en 3.8 Mhz als preselectie. Het oscillatorsignaal wil ik toevoeren aan g3 (dat is bij een EF6 niet intern met de katode verbonden) maar ik heb nog geen ervaring met zo'n opzet. Kan best zijn dat ik daar maar een paar volt nodig heb.
Kan iemand daar iets zinnigs over roepen (sturing op g3) ?
Kun je de frequentie mooi fijn instellen met de trimmer?
Nee, ik piek daarmee alleen de kring op 5,5Mhz.
rbeckers
Overleden
Dat 10x zo grote bandbreedte verhaal is een vuistregel.
Komt indirect van Fourier en heeft als gevolg dat een blok van 2MHz goed wordt weergegeven op een (analoge) scoop van 20MHz.
Maar als je signaal een sinus is, kun je met die 20MHz scoop sinussen weergeven met een hogere frekwentie dan 20MHz. Alleen wordt het beeld snel kleiner en is een amplitude meting erg onnauwkeurig.
Er zijn wel beperkingen, o.a. trigger, oversturing voorversterker, tijdbasis. Bij een digitale scoop speelt behalve de analoge bandbreedte ook nog het aantal samples per seconde mee.
Verder zegt 20MHz bij deze scoop, het -3dB punt, niets over het gedrag bij hogere frekwenties. Bijv. bij 30MHz kan het afnemen van de amplitude van de sinus veel sneller gaan.
De current feedback opamp oscillator haalt nu 158MHz bij 15mV uitgang. Frekwentie is wel niet meer stabiel en de oscillator zelf ook niet.