ik heb zeker intresse! zou dat kunnen lukken met een andere ballast?

Ik weet eigenlijk niets van dit soort lampen, dus daar kan ik geen zinvol antwoord op geven.

Heb ooit twee beamers hier ter reparatie gehad (voeding was goed, lampen waren goed, maar wilden geen beeld geven) maar na veel te veel tijd heb ik het opgegeven.

Sindsdien loop ik met een grote boog om die dingen heen :)

Misschien dat iemand anders het hier weet, dan zal ik morgen alvast 's kijken door welke hoepels ik moet springen om het ding uit de voorraad geboekt te krijgen.

Ik heb de lamp inmiddels thuis liggen, die komt zo snel mogelijk jouw kant op :)

ik heb nu die lamp voor me liggen, en zie net dat deze helaas niet in mijn sony beamer past, maar gelukkig is er nog een andere te regelen. een canon, ook met een kapotte lamp. daar moet een 200 watt lamp in. zou ik die kunnen vervangen door mijn 132 watt lamp?

Als je die lamp in 1.000 stukjes weer bij elkaar wilt zoeken.....

Gaat dus niet werken, die beamer stuurt 200 Watt uit, en jij hangt er een 132 Watt lamp aan.

Het kan wat verwarrend zijn, omdat je op het lichtnet gewoon de lamp aan kunt sluiten die je wilt.

Bij een beamer werkt het anders omdat de voeding precies is afgestemd op de lamp, en je kunt er niet zomaar even een ander wattage lamp aanhangen.

Past 'ie ook niet als je dat zwarte plastic er af haalt? Hij zag er toch redelijk hetzelfde uit als het plaatje van het origineel?

Nou ja, het was het proberen waard. Helaas... :-(

nou ja, hij past helaas niet in deze beamer, maar die andere is een canon, daar zou ie in moeten passen. alleen zit ik dan nog met die ballast.
ideeën hoe ik dit kan oplossen?
want het zou jammer zijn als alle moeite voor niets zou zijn...

Op 4 december 2008 21:47:50 schreef T-baev:
Zoek eens op tweakers. Daar heb ik ooit een topic gezien over een lamp die vervangen werd door leds. Dit project is dan ook geslaagd en de kwaliteit was bijna even goed.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1240810///beamer%2Cl…

Dit is een zéér interresant topic

Led projectoren zijn blijkbaar al in de handel :
http://www.guardian.co.uk/technology/2008/dec/04/aiptek-pocket-cinema-…

ja hoor, hij is passend (voetje omgewisseld) hij zit dus nu in de andere beamer, de canon van 200watt. is er misschien een optie, om dus alsnog de 132watt lamp op de 200watt ballast te zetten? met een flinke weerstand ofzo.

ik wil toch nog nieuw leven in de beamer blazen,
ik kwam op samenkopen.net bij de actie van Niels, uit op een 20W led.
20W Emitter with star: Typ 700 Lumen!!!

- Nominal current: 1120mA
- Voltage: Typ 18,5V DC
- Power: 20Watt
- Light power: Typ 700 Lumen
- Light colour: White Typ 5500K
- Light angle: 120 degree

op welke driver moet ik deze dan aansluiten? lijkt me niet zomaar op 18,5V te werken. en hoe zit dat met een lens? ik heb op dat GOT topic gekeken, mar daar gaat het om meerdere 1W leds. ik wil dus deze led in de beamer.

en even mijn vorige vraag:
kan ik met een trucje de 132W lamp uit de beamer (200W) alsnog aansluiten?

Op 4 december 2008 21:47:50 schreef T-baev:
Zoek eens op tweakers. Daar heb ik ooit een topic gezien over een lamp die vervangen werd door leds. Dit project is dan ook geslaagd en de kwaliteit was bijna even goed.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1240810///beamer%2Cl…

Dit is een zéér interresant topic

Een zéér stom topic vind ik. De eerste beste ezel zou je zonder het te lezen al kunnen vertellen dat dit niet lukt.
Met leds kun je vandaag niet eens een fatsoenlijke verlichtingslamp nabootsen, laat staan een beamer.

Misschien met honderd luxeons, maar hoe ga je die in zo'n klein volume opeengepakt krijgen en voldoende kunnen koelen, want die mogen niet zo heet worden als een lamp. En wat zou dat niet kosten? Méér dan een originele lamp denk ik.

De resultaten van dit ingewikkelde en dure experiment zijn dan ook duidelijk ondermaats.
Wat te verwachten was. Het beeld is er wel degelijk, maar je kunt het alleen zien met een camera met lange sluitertijd. Wat heb je dààraan? Dat effect had je ook met een simpele 65W autohalogeenlamp kunnen bereiken.
Kosten, 4Eu.

ja, ik heb al eens met een autolamp geprobeerd, met de kapotte reflector van de oude lamp, maar ik kan het licht moeilijk bundelen, dus met een Maglite komt er zelfs meer licht uit;)

en alles bij elkaar, geen LED beamer dus?
dan moet het maar met de andere lamp. maar hoe kan ik de op de converter zetten zonder dat hij stuk gaat?

Op 7 december 2008 22:38:29 schreef ThinkPad: En dat stukje van het originele lampje wat nu nog vast zit kun je ook wel loshalen. Zit namelijk vast met gips achtig spul.....

Dat is een mengseltje van talkpoeder en waterglas.
Als je ergens bij een echte drogist of een goede verfhandel om waterglas vraagt en dat mengt met talkpoeder, krijg je een kit om lampen vuurvast aan glas te kitten. Het werd vroeger ook voor buizen gebruikt, maar daar zat meer door. Eventueel kun je kachelkit gebruiken, maar dat is zwart.

>> Voor geïnteresseerden heb ik een recept. <<

Lijmen van die spiegel zal wel gaan, zolang je hem maar niet brandt. Zoek maar eens naar een lijm die meer dan 300°C van hebben!!

@grote dikten
Zal nooit lukken met LEDs!! Alles is er optisch op berekend dat je een puntvormige lichtbron hebt!!

Op 28 december 2008 14:57:37 schreef Tidak Ada:
@grote dikten
Zal nooit lukken met LEDs!! Alles is er optisch op berekend dat je een puntvormige lichtbron hebt!!

Dat het niet lukt ziet een blinde:-)
Wat jij aanhaalt is zeer terecht en een reden te meer. In principe zou je dat kunnen omzeilen door de leds op een holle vorm te plaatsen zodat ze wel een brandpunt hebben.
Maar dar lukt natuurlijk nooit in de beperkte afmetingen van een bestaand apparaat.

Moest er een makkelijk en goedkoop alternatief voor die dure lampen zijn, dan lagen die beamers allang in de rekken van de LIDL en consoorten.

En als de fabrieken het niet kunnen, dan een knutselaar zeker niet.

Twintig jaar geleden kon je met beperkte middelen nog iets maken dat beter en goedkoper was dan fabriekswerk.
Wie dat vandaag beweert lijdt aan ernstige zelfoverschatting.

Op 28 december 2008 12:44:02 schreef grotedikken:
[...]
Een zéér stom topic vind ik. De eerste beste ezel zou je zonder het te lezen al kunnen vertellen dat dit niet lukt.
Met leds kun je vandaag niet eens een fatsoenlijke verlichtingslamp nabootsen, laat staan een beamer.

Misschien met honderd luxeons, maar hoe ga je die in zo'n klein volume opeengepakt krijgen en voldoende kunnen koelen, want die mogen niet zo heet worden als een lamp. En wat zou dat niet kosten? Méér dan een originele lamp denk ik.

De resultaten van dit ingewikkelde en dure experiment zijn dan ook duidelijk ondermaats.
Wat te verwachten was. Het beeld is er wel degelijk, maar je kunt het alleen zien met een camera met lange sluitertijd. Wat heb je dààraan? Dat effect had je ook met een simpele 65W autohalogeenlamp kunnen bereiken.
Kosten, 4Eu.

Oke , het was dan ook maar een suggestie voor de TS. Maar ergens in dat topic op GoT staat een link naar een 50 Watt led die volgens mij goedkoper was dan een echte beamer-lamp. Natuurlijk moet die dan wel goed gekoeld worden.

Het hangt er natuurlijk ook van af wat de TS met de beamer van plan is. Films kijken of af en toe een diavoorstelling.

Op tweakers was er iemand die leds van 100-200 Watt kan krijgen voor rond de 100 euro. Maar die passen dan waarschijnlijk niet meer in de beamer.

edit: Hier: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5766

edit2: Hier kan je leds van van 100 watt, 6500 lumen kopen voor 200 euro. http://www.leds-and-more.de/catalog/index.php?cPath=32_171_177&osCsid=…
Het grote probleem is dan waarschijnlijk de warmte.

het enigste wat ik ermee wil doen is af en toe een film kijken. meer niet. dus het beeldkwaliteit hoeft niet zo perfect te zijn;)

Op 28 december 2008 17:55:59 schreef T-baev:
[...] edit2: Hier kan je leds van van 100 watt, 6500 lumen kopen voor 200 euro.

3×3cm oppervlak dat is dus geen puntvormige lichtbron meer. Je zal een forse condensorlens voor moeten zetten en zie die maar eens te krijgen!!!

tja, zo erg hoeft het ook niet. het ding zal toch alleen in het pikkedonker worden gebruikt om films mee te kijken. verder niet.
als ik dus eventueel met 1W of 3W leds zou willen werken. hoeveel zou ik er dan nodig moeten hebben?

Bedenk dat een 50 W halogeenlampje al bijna geen licht geeft met projectie. Zeker, als je een beeld wilt hebben dat wat groter is dan een gemiddelde TV-beeldbuis. In het laatste geval kun je dus net zo goed een TV of monitor neer zetten!
Veel plezier in het pikkedonker >:)

wat dan? een bouwlamp?
is er echt geen mogelijkheid?

Misschien het voorschakelapparaat uit de beamer verwijderen, een flinke 24 V trafo (>6A) kopen en een 24 V 150 W GY5,3 halogeenlamp op de kop zien te tikken (eventueel 100W) en dan met veel handigheid dat ding in de beamer zien te bouwen. Hoplelijk nun je draaien en freezen.
En vooral, is er een goed warmtefilter (dikke glasplaat tussen lamp en LCD) in die beamer? Anders is het snel met die LCD gedaan.:'-(

Spaar je de moeite, gebruik de tijd voor een krantenwijk en koop een originele lamp !! Het is niet voor niets dat die beamers tweedehands zo goedkoop weggaan!

Op 28 december 2008 11:48:26 schreef electro_freakz:
ik wil toch nog nieuw leven in de beamer blazen,
ik kwam op samenkopen.net bij de actie van Niels, uit op een 20W led.
20W Emitter with star: Typ 700 Lumen!!!

700 lumen... Weet je wel hoe weinig dat is? Denk in de richting van een 60W gloeilamp of een 40W halogeenlamp.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]

HID lampje ? :P

24watt HID 1800lm

Zit in me duiklamp :)

http://www.hid-tec.de/

Lampje kopen van de beamer zelf is natuurlijk de beste optie.

en toch geef ik het niet op!
net even een klein 12V 35watt halogeen lampje uit de garage gehaald en voor de fun eens in de beamer gezet. deze geeft anders een hele bak licht! misschien een 60watt erin en dan zou het kunnen lukken

24 watt HID komt overeen met 90 Watt halogeen