kan iemand mij helpen met mijn led tubes (professioneel) van beiden 1 meter. ik snap niet welke aansturing ze gebruiken, ik dacht dmx maar die gebruiken meer dan 2 data's toch? de input en outputs op de print zijn als volgt: +12 volt (spreekt voor zich), B-, A+ en GND(ook vanzelfsprekend) nou vraag ik mij af of het mogelijk zou zijn om er meteen zelf een kastje ofzo bij te maken dat het een soort usb interface wordt voor mijn laptop, voor gebruik bij programma's als lightjockey, daslight etc.. maar in eerste instantie dat ze het doen, de computer is bijzaak.
de enige structuur in de print is dat aan de ene kant om de zoveel cm de elementjes of compentenjes hoe heet het ook alweer als volgt: 301, 121, 121 en aan de andere kant 104 een paar keer verder nog wat anderen.
ik snap er geen donder van en kan niet veel info achterhalen omdat ik nergens specs of manufacturer kan vinden.
foto's:
http://bdboya.bay.livefilestore.com/y1pmMQcdphoAqewfe0L-aenVdQFyTRSpAE…
degene onder de 2e RGB serie is de SN.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
DMX maakt gebruik van 2 differentiële signalen en een afscherming (gnd), dat er soms 5-pins connectoren worden gebruikt is omdat men vroeger dacht om nog een datakanaal toe te voegen (wat men nooit heeft gedaan).
Het zou dus wel kunnen dat je op A+ en B- DMX kan binnensturen.
hmm ok dankje, zou ik dan mijn zware profi voeding van 12 tm 15 ampere daar op kunnen zetten of moet daar nog een zekering tussen.
Ik zou er zeker een zekering tussen zetten. Een kortsluiting waarbij 15A kan gaan lopen kan leuke knallen geven.
Het handigste lijkt mij even uit te zoeken wat voor led-tubes het zijn, als u een paar goede foto's post op een lichttechniekforum (newline of wat ook) zijn er ongetwijfelt mensen die ze herkennen.
Als er een RS485 receiver (MAX485, sn75176) aan de ingang zit zou het best eens DMX kunnen zijn en heeft een test zin. Zoniet dan lijkt het me nogal risicovol, ook al kosten ze weinig meer, stuk is stuk.
Als ze direct DMX lusten zou er ook een voorziening moeten zijn om het adres in te stellen, of ze vormen vanzelf een keten vanaf adres 1 in welk geval de aansturing daar voor zorgt.
Als dat niet zo is is de kans dan je op basis van de elektronica kunt achterhalen wat er in moet is niet zo groot, het gaat vooral om de software in de microcontrollers.
[Bericht gewijzigd door Aart op (14%)]
ik zal zometeen even wat foto's uploaden!
ik zie net dat er bij de IN en Out inder daad een sn75176BP zit en nog een drietal TPIC6b595 en een AT89C2051-24SI zit fotos worden nu geupload
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
Het lijkt er toch sterk op dat DMX het gehanteerde protocol zal zijn in dit geval, ik ken eigenlijk geen andere protocollen die gebruikt worden in de wereld van licht installaties.
Heb je zelf ervaring met elektronica ? Zoja hoeveel, ik zie dat je van plan bent om eventueel zelf een USB/DMX omzetter te maken. Indien je weinig tot geen ervaring hebt zou ik eigenlijk aanraden om op zoek te gaan om een 'goedkope' module te vinden met liefst de software er bij geleverd.
ik heb een redelijke ervaring met elektronica, in het nabouwen van prints en schakelingen, maar niet met de exacte namen en serienummers, dus ik wist niet dat de SN waarschijnlijk kon betekenen dat het DMX was. maar zou het wel mogelijk zijn om zelf een usb dmx te bouwen? ikzie het nut namelijk niet en vindt het zonde van mijn geld om voor 100 euro een kastje of een dongle te kopen. ik moet alleen even kijken of het mogelijk is om als je zelf zon module maakt om dan rechtstreeks via een dll de compabiliteit met bijvoorbeeld Daslight te gebruiken.
ik dacht dat er wel zoiets op hun website stond
[Bericht gewijzigd door distortionmusic op (22%)]
Nuja, als je al wat ervaring hebt is het geen probleem natuurlijk, wat staat er verder nog op de print eigenlijk ?
Het ziet er voorlopig toch redelijk DMX uit, het is mogelijk om 100 euro te betalen voor een USB/DMX omzetter. Het voordeel dat je daarbij hebt is dat je wel heel wat tijd uitspaart.
Het zien er LED tubes uit die niet onderverdeeld zijn in segmenten, dit wil zeggen dat als je door middel van DMX rood uitstuurt dat de volledige LED bar rood zal kleuren. Als ze toch onderverdeeld zijn in 8 segmenten zal je meer elektronica op deze print vinden. Kan je geen volledige foto van boven en onderkant tonen ?
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/texasinstruments/tpic6b595.p…
http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/270/130451_DS.pdf
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/0/00tsfehc5748i9gghxw2xyz6r…
maar vraag me niet wat het inhoudt..
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (24%)]
Dus op uw print zitten :
3 shiftregisters van 8 bits groot.
1 Atmel Microcontroller
2 Differential Bus Trancievers ( zoals de datasheet het zegt )
Dus meerdere led bars kunnen na elkaar geschakeld worden, en ik vermoed toch steeds meer en meer dat hier gebruik gemaakt wordt van DMX hoor.
Nu kan ja natuurlijk uw voeding daarop zetten maar ik vrees dat er niet veel gaat uitkomen tenzij de microcontroller de juiste signalen toegestuurd krijgt.
Wat eventueel een optie is, is om de USB/DMX kit van velleman aan te schaffen, die kost dacht ik rond de 50 euro. En daarbij deze gratis software te gebruiken :
http://users.telenet.be/freestylerdmx/
De software is compatibel is met de Velleman kit en met heel veel andere USB/DMX converters en bovendien hebben ze daar een forum die u waarschijnlijk een heel pak verder kan helpen.
ok heel erg bedankt! zou het misschien mogelijk zijn om met een scanmaster te testen? die kan ik wel bij een collega lenen, die gebruikt m voor zn strobo en scans. en hoe duur zou het mogelijk worden als je zelf probeert een usb interface te maken? want dan moet je ok drivers hebben etc.
heel erg bedankt!
welke kit van velleman moet ik dan hebben? ik zie nergens prijzen en die catalogus is ook niet al te duidelijk...
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (16%)]
Het betreft deze module :
http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=354968
Als je de link opent staan er zelfs youtube filmpjes bij over de module zelf 
ThaTweety
A little knowledge is a dangerous thing.
Zelf maken kan ook ja. Maar zelf iets verzinnen zou ik niet aan beginnen, want dan mis je mogelijk de ondersteuning van de software-pakketten. Dan kun je er nog niks mee, tenzij je ook zelf de software gaat schrijven...
Je zou eens kunnen kijken naar de schema's van Enttec open USB of Usbdmx. Beiden worden ondersteund door Freestyler. Ik gebruik zelf de Enttec icm ChamSys software. Kostenplaatje: nog geen 15 euro aan componenten.
Volgens mij komen die printen uit een tubeled van JB-systems.
Zelf heb ik er ook eentje thuis, maar dan nog compleet in de behuizing. Hoe de aansturing van de losse print gaat weet ik niet, maar voor DMX aansturing is een aparte controller nodig.
ik heb van een kennis een Showtec Scanmaster 2 kunnnen lenen, maar kan ik die rechtstreeks in de DMX output van de scanmaster zetten?
Op 12 januari 2009 19:58:04 schreef bjokal:
Volgens mij komen die printen uit een tubeled van JB-systems.Zelf heb ik er ook eentje thuis, maar dan nog compleet in de behuizing. Hoe de aansturing van de losse print gaat weet ik niet, maar voor DMX aansturing is een aparte controller nodig.
ik heb ze ook in de behuizing nog, maar ik weet nou niet of ik een andere controller nodig heb, ik heb nu de 12 voeding dr op en de tubes rechtstreeks op de controller scanmaster 2. snap alleen nog niet hoe dat zit., maar heb je een foto van jouw print dan? maar volgens mij zijn de tubes die ik heb wel wat ouder.. weet niet eigenlijk..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (75%)]
Als ik dit weekeinde tijd heb zal ik eens kijken of de print hetzelfde is. Je trekt die print er alleen niet even makkelijk uit, dan zou ik het hele ding moeten ontmantelen.
oh bij mij kan ik m zo dr uit sliden, maar graag!
ik ga vandaag nog wel even klooien met die scanmaster
maar hoe kan ik m programmeren daarop? iemand ideen?
ik heb geprobeerd met de scanmaster maar er moet toch echt een led controller tussen, wat erg jammer is omdat die dingen redelijk kostbaar zijn.
Tussen de ledtubes en de DMX sturing zit een "basic led tube controller"
Deze vertaalt het DMX signaal naar iets dat de ledtube begrijpt.
Ik ben al een tijdje bezig met het achterhalen hoe deze controller werkt en heb
al redelijk wat gevonden.
Vandaag heb ik een project opgezet bij SourgeForge : https://sourceforge.net/projects/basicledtubecon
Momenteel kan ik reeds met mijn zelf gebouwde controller (gebaseerd op PIC) de ledtubes van kleur laten veranderen.
Ik zal alles wat ik vind op sourgeforge zetten en al er iemand zich geroepen voelt om hieraan mee te werken, je bent altijd welkom!
Een kleine demo kan je op youtube vinden: http://www.youtube.com/watch?v=OoA8BpqugGU