Beste co'ers
Mijn vader heeft mij gevraagd een buizen versterker voor hem te maken. Ik zei toen tegen hem dat die buizen HV >150v nodig hebben. Vader gelijk ongerust. Maar hoe gevaarlijk is dat nou?
De spanning is wel iets hoger dan 150V. Een simpele EL84 versterker werkt met 250V tot 300V.
Ik hobby al 40+ jaar met buizen en buizenversterkers, ettelijke malen aan de 250+V geroken, maar ben er nog steeds.
De spanning is dan wel hoog, de stroom valt echter mee.
Verplaatst naar Audio
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Zolang je bij het bouwen / testen nergens aan zit kan het weinig kwaad. Wel altijd zorgen dat wanneer je er aan verder bouwt de elco's ontladen zijn!
Gebruik tijdens metingen ook een scheidingstrafo zodat je geen pad naar aarde hebt via je lichaam. Let er ook op dat de massa van je signaalbron en meetapparatuur niet geaard is! Op die manier kan er minder makkelijk een stroom door je lichaam gaan lopen. Hoogstens wanneer je twee verschillende punten beetpakt. Een tip is dan ook, 1 hand gebruiken, de andere vasttapen aan je rug.
Je hebt een trafo nodig die de stroom kan leveren voor je versterker. Zo maar een (kleine) trafo pakken gaat niet werken.
BTW. Heeft jouw vader een budget genoemd? Buizen versterkers zijn kostbaar.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (25%)]
Thevel
Golden Member
Op 16 februari 2009 21:43:47 schreef Benadski:
Een tip is dan ook, 1 hand gebruiken, de andere vasttapen aan je rug.
Mooie tip, hoe moet je dan iets solderen? de tin in je mond nemen?
Ik bedoel met een kleine trafo eentje die net genoeg kan leveren voor de versterker.
Stel ik ben mijn versterker aan het maken en per ongeluk raak ik bij het testen iets aan van 250 v Hoeveel stroom gaat er dan lopen? Wat begrenst hier de stroom? De inwendige weerstand van mijn vinger of de trafo?
@hugo
ik heb iets gezegd van 200 euro. Vooral de trafo is duur.
Niet over miepen, gewoon doen. Ik ben op mijn 12e begonnen met bobines om vonken te maken, twee jaartjes later buizenversterkertje gemaakt, en nooit klappen gekregen (buiten toen ik er nieuwsgierig naar was, dat leer je ook gauw af
).
Gewoon je kop erbij houden en het komt gewoon goed.
Een klein buizenversterkertje heeft zo'n 120mA bij 250v nodig lijkt me. D'r zit nog een elco van 50+50µF achter ook. Als je het presteert om er een klap van te krijgen is het ook een flinke, maar het komt zelden voor dat je 'n pad creëert dat gevaarlijk is, op voorwaarde dat je altijd netgescheiden werkt- geen geaarde apparaten zoals een computer aansluiten tijdens metingen, want dan kan je dus een klap krijgen als je de hsp + aanraakt.
Als je gescheiden werkt, dan kan je gerust de 250v + vastnemen, een klap krijg je pas als je de stroomkring sluit (dus de massa daarbij vastpakt)
Voor 200 euro maak je met enig geluk wel een 2x el84 + ecc83 versterkertje. Voor iets minder dan 200 euro heeft Jukebox Revival een mooi bouwkitje.
De weerstand van je huid en het pad van de stroom. De HSP prikt lekker en de 1e keer schrik je behoorlijk.
Ik betwijfel of je het gaat redden met €200,-.
Welke specificaties moet die versterker hebben. Dat bepaald voor een groot deel kosten.
rbeckers
Overleden
Het lijkt mij het beste om een kit te bouwen.
Zeker als je einig ervaring hebt is dat verstandig.
Vergeet nooit dat je met hoge spanningen werkt.
soldeer ook een weerstand van 10k afvlak elco, wel een van een beetje vermogen.
dan loopt ie leeg als de versterker uitstaat.
want de versterker uitzetten en dan met je vingers aan die elco komen is erg pijnlijk.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 16 februari 2009 21:46:56 schreef thevel:
[...]
Mooie tip, hoe moet je dan iets solderen? de tin in je mond nemen?
Ehh, dat heb ik jaren gedaan (toen ik nog klein was), veel tin gekauwd toen... Misschien dat ik er ooit nog last van krijg, maar destijds nooit vergiftigingsverschijnselen gehad (of niet de link gelegd). Maar nu doe ik dat niet meer hoor! 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
ik heb iets gezegd van 200 euro. Vooral de trafo is duur.
Doe er nog maar 200 bij, zeker als het in de woonkamer moet staan... Een behuizing kost meer dan je denkt.
@riktw. 10k is wel wat laag. Er loopt dan al 30mA stroom en ik betwijfel of de trafo dat er leuk gaat vinden.
Een weerstand van 100k of 220k lijkt mij beter.
@rbeckers. Lijkt mij inderdaad beter voor de TS. Alleen met kitjes zit je al gauw boven die € 200,-
[edit] Dit is een leuk kitje
alleen een stuk boven het budget.
Wel helemaal compleet KLIK
BTW ik heb daar geen aandelen.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (36%)]
En dan kom je al gauw tot de conclusie dat je hier niet tegenop kan bouwen: http://crafty.nl/producten/Yarland.php
tenzij je 2e hands onderdelen gaat gebruiken.
De kit van jukebox revival is trouwens niet de juiste... ik zag ergens eens een kitje voor 189 euro...
@Ledlover. Wat is er niet juist aan de kit van Jukebox Revival?
Een Menno vd Veen kitje is vele malen duurder.
[Edit] in de Crafty zitten van die poppehuis UGT's.
Als we voor kant en klaar gaan, dan heb ik nog wel een Bocama in de aanbieding.
Op 16 februari 2009 21:39:07 schreef pientertje:
Beste co'ersMijn vader heeft mij gevraagd een buizen versterker voor hem te maken. Ik zei toen tegen hem dat die buizen HV >150v nodig hebben. Vader gelijk ongerust. Maar hoe gevaarlijk is dat nou?
Pientertje , als je er geen verstand van hebt en nog niet zoiets hebt gebouwt neem dan een buizenbouwpakket.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Doe mij deze met EL34 maar ipv die EL84
Röhren-Vollverstärker Dynavox VR-70E
Leistungsstarker, zuverlässiger Röhren-Verstärker im schwarzen Stahlblechgehäuse mit abnehmbarer Röhrenabdeckung. Dieser Verstärker ist ein echtes Schmuckstück für jede HiFi-Anlage.
Technische Daten:
- Betriebsspannung 230 V~
- Sinusleistung 2x 40 W
- Ausgangsimpedanz 4 / 8
- Eingangsimpedanz 20 k
- Frequenzbereich 10...40000 Hz
- rastender Lautstärkeregler
- Eingänge: Cinchbuchsen vergoldet
- Ausgänge: Schraubklemmen vergoldet
Röhrenbestückung:
- Vorstufe: 2x 6F2
- Endstufe: 4x EL34
Maße (BxHxT): 350x190x300 mm, Gewicht ca. 14 kg.
www.pollin.de 399,00 EUR Best.Nr. 630 245
Op 16 februari 2009 22:21:18 schreef Hugo Welther:
@Ledlover. Wat is er niet juist aan de kit van Jukebox Revival?
Een Menno vd Veen kitje is vele malen duurder.[Edit] in de Crafty zitten van die poppehuis UGT's.
Als we voor kant en klaar gaan, dan heb ik nog wel een Bocama in de aanbieding.
Die van jukebox revival is misschien wel goed, maar die is >400 euro. Ik dacht er eentje gezien te hebben van 189 euro.
Ik ga liever niet voor een bouwpaketje. Als het echt goedkoper is wel. Zijn dit goede schema's?
http://www.dhtrob.com/schemas/_nl.shtml
nog een duidelijk schema:
http://www.home.zonnet.nl/laar60/11.htm
Ik wil eerst alleen om te oefenen mono maken, dan kan ik als alles werkt het andere kanaal er bij bouwen.
[Bericht gewijzigd door pientertje op (14%)]
Je weet wel de duurste er uit zoeken met de schema's van Direct Heated Rob.
Kijk eens wat een 300B of een 2A3 kost KLIK
Ik zou beginnen met wat simpelers, een EL84 in PP. Dat wordt al duur genoeg.
Maar je hebt nog steeds niet de specificaties waaraan die versterker moet voldoen neergezet.
Roland van Leusden
Pientertje,
Zoals je zelf zegt kosten de trafo's serieus geld, alleen voor 2 Uitgangs trafo's en een voedingstrafo ben je al 200 Euro kwijt ...
Een kit heeft het voordeel dat je alles in een keer hebt ipv 4 verschillende winkels + 4 x verzendkosten ... Daarnaast is het grootste voordeel dat er een fatsoenlijke behuizing bij zit, tenzij je zelf metaal of houtbewerker bent is dit vaak het grootste struikelblok van electronica projecten.
Wat zijn jouw mogelijkheden om zelf een fatsoenlijke behuizing te maken ? Kan me niet indenken dat jouw vader tevreden is met een versterker op een omgekeerd koekblik ...
Anoniem
Op 17 februari 2009 09:24:26 schreef Hobbymen:
Als je alle onderdelen nog moet kopen ben je zeker duurder uit dan met een kompleet bouwpakket.
Dat is niet altijd waar. Ikzelf ga de PR20 HE van Menno van der Veen bouwen. Kosten bouwpakket op voorintekening: 567,- euro per kanaal. Zelf onderdelen vergaren: 355,- per kanaal. Daarvoor heb ik nog steeds kwaliteitsonderdelen.