Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Op 6 februari 2004 16:30:08 schreef Jan klaasen:
tien meter pijp waarvan de binnen diameter exact of een paar tiende millimeter groter is dan het ei. onder pijp dichtmaken
en een kraantje er op
je stopt het ei in de pijp en je hebt een vrije val, alleen kan de lcuht onder het ei niet weg en blijft het ei hangen
door het kraantje een stukje open te draaien gaat het ei langszaam zakken
dat kan niet
want dan begint je opvang stellage boven aan = een 1
Zelf heb ik dit probleem ook moeten oplossen 3 scholen geleden
Alleen toen waren er iets andere regels:
- het ei moet vallen van deurhoogte (2.10 meter)
- je krijgt plakband
- je krijgt A4 papier
- VERDER NIETS!!!!
Het papier en de plakband wat je gebruikt werd geweegd, en de groep met het minst gebruikte materiaal (en een heel ei) won dan uiteindelijk.
Wat ik je zeker kan aanraden is een gekookt ei nemen en dat eerst helemaal intapen met plakband. Dit zorgt voor een HELE grote versteviging van het ei. Hierdoor zal het VEEL minder snel scheuren/barsten.
Succes met deze leuke opdracht 
Atmoz
het ei moest rauw zijn he, dat kan dus niet.
je neemt 25 rollen beschuit, verkruimel tot het niet meer kleiner kan, gooi het in een bak en klaar is kees. je verbaast je hoeveel een beschuitje is, 1,5 beschuit in een fotorol kokertje!
[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]
Gerwin
kun je niet iets van een glijbaan maken?
zoiets:
0 <--- ei
|
|
v
/ }
/ }
/ }
/ } meer ronder
/ }
__/ }
.
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Hm.. je zou een soort van toren van 1 meter hoog kunnen maken waar tissues in gespannen zitten om de 10 cm (of meer).
Ze beweren tegenwoordig dat je er een groene in kunt leggen en dat ze niet scheuren, die moet je dus niet hebben maar keukenpapier zal misschien wel gaan.
Het idee is dat het ei door de eerste tissue afgeremd wordt en er door heen zal vallen, de 2e zal hem nog iets meer remmen, etc.... Hopen dat de laatste hem wel tegen kan houden:).
In films zie je vaker dat de brandweer zo'n groot vangnet gebruikt. Zoiets zou je zelf ook kunnen maken (doek dat je met stieken of veeren op spanning trekt).
Wanneer je nog een bak water er onder zet en i.p.v. een doek een gaas gebruikt kun je hem het laatste stuk (in geval van nood) heel snel af laten remmen door het water.
En nog een mogelijkheid:
Het zelfde idee als dat brandweervangnet alleen dan meerdere vangnetten onder elkaar.... Het ei zal in het eerste vangnet vallen en drukt door tot het vangnet wat er onder hangt, deze drukt dan weer door in het onderliggende vangnet.. Op die manier kun je behoorlijk snel afremmen.
[Bericht gewijzigd door No_Brain op ]
Leuke discussie en voor een keer ook niet zo erg dat het niets met elektronica te maken heeft, maar er moeten toch ook manieren zijn om dit probleem (uiteraard op een omslachtige manier) elektronisch op te lossen???
harry789
Nachtdienst is het mooiste wat er is:s'nachts niet slapen ,overdag niet werken!
ik dacht dat hij nog niet langs gekomen was maar............wat dacht je van 11 meter laten vallen ,dan is hij de eerste 10 meter heel.
Op 6 februari 2004 20:12:10 schreef harry789:
ik dacht dat hij nog niet langs gekomen was maar............wat dacht je van 11 meter laten vallen ,dan is hij de eerste 10 meter heel.
Die is echt goed! Wedden dat je leraar het daar warm van krijgt!:P Daar hebben ze vast nog niet aan gedacht!
En als hij het dan toch afkeurt lijkt dat idee van die vangnetten onder elkaar me toch echt het beste omdat hij dat van langzaam steeds sneller afremt. Zo zou je het ei zelf opvangen met je handen. In het begin snel met je hand naar beneden en dan steeds langzamer.
tip een koud ei is harder dan een warme
vraag het anders aan nasa die laten een verkenningsvoertuig met praktisch een pc erin met een snelheid van over 1000km/u op een planeet vallen en het zootje blijft heel...
groeten
oplossing 1L Dat glijbaan-idee had ik ook, net als sommige glijbanen in een zwembad ga je bijna loodrecht naar beneden, maar wordt je heel geleidelijk "horizontaal gebracht". Als et kan, maar er een water glijbaan van 
oplossing 2: hele sterke blower waardoor het ei snelheid verliest.
oplossing 3: met electronica.
Neem een soort buis van 1 of 1.5 of 2 meter hoog. Bovenin zit een sensor die registerrd dat het ei langs komt vallen. Paar cm daaronder maak je een opvangbakje wat eerst een vrijeval maakt (met het ei mee) en dan langzaam stopt. (electr regelen)
Regel dan zo (ff meten en uitrekenen) dan dat bakje en dat ei 'langzaam' (maar toch in kleine tijd dus niet te langzaam) samenkomen (ei heeft immers meer sneheid dan dat bakje, dus zal het bakje eerder moeten starten) en dan dat bakje afremmen.
PaWoN
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Roel
Hieper de piep!
nee, volgende week donderdag gaan we het doen.....
zoals ik al eerder zij, moet het EI een vrije val maken..... als hij valt mag niks en niemand hem aanraken. het opvang 'bakje' mot zo laag mogelijk zijn 
Benadski
Heb je "thuis" al het een en ander uitgeprobeert? Als je bij de experimenten een pan onder de opstelling zet kun je als het fout gaat nog een eitje bakken ook!
(Mag je trouwens zelf niet als opvangapparaat fungeren?)
Gerwin
ik hoop dat we die wedstrijd ook krijgen
laat een ei 10 meter vallen zonder dat tie kapot gaat
nou dan smijt je gewoon een ei naar beneden die 10 meter overleeft tie wel de landing allen neit 
Joszs
Eindelijk mijn site doet het http://home.concepts.nl/~pc106181/Jos/Index.html
Op 5 februari 2004 21:08:00 schreef patrick b:
Eh zaai gewoon even goed wat gras en dat ei valt niet kapot!Staat in een boek van mij "Jongens & Wetenschap"
Ik citeer:"
9 vd 10 keer overleeft het ei de val.
Het belangrijkste is dat het gras lekker meegeeft. Het afremmen gebeurt daardoor trager dan bij een landing op beton. Hoe sterker de snelheid vh vallende ei afneemt, hoe groter de krachten die erop inwerken. Als je een ei op beton laat terecht komen, breekt het ei al vanop 3cm. Het ei valt met een 3km/u. De tijd die het ei nodig heeft om van 3 naar 3 km/h te gaan is 1/1000s. op gras kan je het ei van 10 meter laten vallen. de snelheid is 50 km/h, maar de remtijd is op gelopen tot een paar 100ste ve een seconde. dat is veel langer, en de krachten die op het ei inwerken veel kleiner. te klein om het te doen breken. U mag het nu gaan proberen."MVG patrick
Als dit waar is kun je dus een 10 halen
Het kan heel goed waar zijn want een ei schijnt behoorlijk sterk te zijn in de lengte richting en dat zal waarschijnlijk ook de natuurlijke val richting zijn
Je moet dan wel een goed zacht stukje grasveld hebben dat zal nu zo vlak na de winter wel wat moeilijker liggen.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Gerwin
Op 13 maart 2004 02:21:36 schreef Ben_:
Joh, leg er een baal hooi onder, heb je zeker genoeg
dat is sterk hoor
maat dat van een gat kan natuurlijk wel 
heb je zeker een 10
ook al slaat ut ei kapot onder in dat gat hij heeft 10 meter afgelegd 
10 meter is hooog hoor!
Ik zou het toch proberen met ene hele sterke ventilator, (weet niet of zo sterk wel te krijgen is), die het ei afremt of weer omhoog laat 'stuiteren' en dan daar omheen veel gras om de echte val op te vangen
PaWoN
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
gewoon soort trechtertje maken van papier, een ei valt met de spitse kant naar beneden (tenzij hij rot is natuurlijk...)
ei spat niet uit elkaar van 3 m hoogte daarjuist geprobeerd
maar moet hij eigenlijk de grond raken ?
Tinus-online
http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D
hier is nog een ideetje,
Als het ei langs de schans valt en zo horizontaal gaat dan is er al wat snelheid uit, zeker als de schans wat dieper is in het midden en aan het eind wat oploopt, en aan het einde een doos die heel luchtig en los is volgestopt met bubbelfolie en watten en lapjes stof, etc. als het ei hierin terecht komt word ie heel goed afgeremd, voor de zekerheid nog een stuk schuim-spul uit een oude stoelzitting op de bodem(achterkant) van de doos en succes verzekerd. 
He, een typefoutje in de tekening dat >> dan
Elektronicanet
Elektronica gereedschap/multimeter/soldeerstation/voeding nodig? www.eleshop.nl !
Op 13 maart 2004 16:38:20 schreef snuggel:
hier is nog een ideetje,Als het ei langs de schans valt en zo horizontaal gaat dan is er al wat snelheid uit, zeker als de schans wat dieper is in het midden en aan het eind wat oploopt, en aan het einde een doos die heel luchtig en los is volgestopt met bubbelfolie en watten en lapjes stof, etc. als het ei hierin terecht komt word ie heel goed afgeremd, voor de zekerheid nog een stuk schuim-spul uit een oude stoelzitting op de bodem(achterkant) van de doos en succes verzekerd.
He, een typefoutje in de tekening dat >> dan
Het ei "valt" nu maar een heel klein stukje hè, zodra die op de schans is is het vallen voorbij.
Tinus-online
http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D
dat scheelt dan weer wat valsnelheid als de schans 3 meter hoog is ,valt het ei 'maar' 7 meter dus dat is alleen maar goed, als het van de leraar mag tenminste 
Hmm misschien een beetje te ingewikkeld maar het zou denk ik wel een goede manier zijn:
Een valscherm (brandweer idee) maar dan dat die aan touwen hangt. een sensor iets erboven die de ei en z'n snelheid ziet en en pic die berekent waar het ei zich zo'n beetje bevindt. vervolgens als hij op het doek komt eerst bijna geen weerstand laten geven en dan vervolgens met servo's of stappenmoteren steeds harder aan laten trekken.
Laat maar wordt te duur en te ingewikkeld.
Dat idee van tisues over ringen is denk ik de beste. Als je de ringen dicht op elkaarzet hoeft het niet zoveel van de 10 meter af te halen. ik denk zelfs dat als je genoeg ringen gebruikt dit al genoeg is. laten we zeggen 50 ringen op 1cm afstand van elkaar. uiteindelijk zitten er dan 50 tisues op elkaar. dan stopt het ei denk ik wel. eventueel wat schuimrubber eronder voor het geval het ei nog net niet helemaal stil is.
Benadski
Of je maakt een soort ei vangnet met 6 latjes, 3 scharniertjes, 3 tennisballen of andere rondachtige dingen een stuk doek en wat plakband:
Scharnieren aan de binnenkant, plakband losjes aan de buitenkant, stokken in de grond (of op plank bij steen).
Als het ei in het doek valt klappen de scharnieren los en remt het ei netjes af. De latjes klappen niet dubbel door de "stoppers" aan de bovenkant, die houden elkaar tegen!
Dit moet lukken denk ik! 
Pak anders gewoon een grote spons, dit is ook meer dan voldoende!