Hallo,
Na 21 dagen (!) wachten is m'n bestelling dan toch eindelijk aangekomen op het postkantoor.
Helaas met een onaangename 'taks' ... 86,32 Euro op een Digikey bestelling van $346,80 (ongeveer 265 Euro)!
$346,80 = $308,40 + $38,4 shipping
Is die taks terecht?
Ik zou veronderstellen 21% BTW op de Digikey bestelling = 55Euro max. Maar hoezo 86,32 Euro?
Had ik dit kunnen vermijden door op Digikey.be te bestellen?
Ghole
msicaron
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Normaal heb je bij je bestelling een detail gekregen van de douane kosten. Naast de BTW komt er oa een inklaringskost bij en nog wat administratieve kosten als ik het me goed herinner. Als de prijzen van digikey.be vergelijkbaar zijn was dit zeker en vast beter geweest vermoed ik.
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Ik ga altijd uit van 30% extra kosten over de waarde van de goederen (ex verzend kosten). Dat klopt dus aardig.
Pfft ... allee dat weten we dan ook alweer.
Als je dus naar de post belt weet niemand van iets he... je mag gewoon 86Euro betalen en pas dan krijg je je pakketje.
Daar zitten dan papieren bij met de berekening.
Prijzen bij digikey.be waren ietsjes duurder. Maar zeker geen 86Euro in totaal. Weet er iemand of je via digikey.be dan niet met deze kosten (zever) zit?
Ghole
Als je via digikey.nl koopt moet er ook nog apart BTW betaald worden.
Dan blijft er 38 dollar verschil over met digikey.com, maar daar staat weer tegenover dat de prijzen op Digikey.com lager zijn. Het zal mekaar dus weinig ontlopen.
guidob
Overleden
De nederlandse variant: Zelf een pakketje van digikey binnengekregen en ook prijs (of beter, ik moet mijn buren nog betalen 
was iets van 66 dollar onderdelen en 37 verzendkosten.
103 dollar totaal, geloof iets van 77 euro op de creditcard.
Bijbetaling was 32 euro. Da's zo'n beetje 19% btw over het hele bedrag, incl verzendkosten en 12.50 inklaringskosten. Tnt zal zich ook nog wel wat vragen omdat ze het geld moeten aannemen en de douane (vooraf?) moeten betalen.
Had een onderdeeltje nodig, wat ik alleen bij digikey kon vinden..
Dag later valt overigens de grote papieren catalogus in de bus (bij alweer de buren). Leuk voor hun, zo'n hobby.
Guido
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-03.…
http://www.tntpostpakketservice.nl/nl/consument/pakketontvangen/inklar…
Over die catalog, is die gratis? Ik keek net bij digikey en heb er een besteld, maar stond nergens een banknummer ofzo.
De verassing kan nog groter worden: als ze iets niet op voorraad hebben krijg je dat als nalevering....ook met weer apart verzendkosten.
Er is een groot verschil tussen de euro (nl/be) en dollar-versie.
Ik heb tot nu toe bij nl.digikey.com altijd alleen 19% BTW betaald. Boven de 65 euro heb je geen shipping kosten en volgens mij zelfs 1 gratis nazending nog. Via UPS express 'saver' dus binnen 2 a 3 dagen thuis als het goed is (bij de US versie betaal je je blauw voor dezelfde service). Invoerrechten hoef je niet te betalen (niet over componenten). Mogelijk inklaringskosten maar volgens mij heeft digikey hier afspraken over met UPS of hebben ze dat al betaald want dat heb ik nooit gehad.
Als je op de US site besteld kunnen er nog allerlei 'duties' bij komen, maar wat dat precies inhoud staat nergens duidelijk. Bij de NL site zit dit inbegrepen. Ik heb zelf 1 keer wat op de US site besteld (aanbieding die niet op de NL versie te krijgen was), toen had ik ook extra kosten naast de BTW en flinke shipping kosten.
@stefhead: Ja is gratis, gewoon gegevens invullen en wordt vanzelf gebracht, volgens mij ook zelfs met UPS 
@guidob: Als je in dollars betaald hebt heb je niet bij de nederlandse variant besteld.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
invoerkosten (voor nederland) voor zover ik weet:
Onder de 21 euro: Geen extra kosten, belastingen, whatever.
Boven de 21 euro:
BTW over de waarde v.d. goederen (niet de verzending), waarschijnlijk 19%.
Boven de 150 euro invoer douanerechten (geen idee hoeveel die zijn)
Verder nog de inklaringskosten: Als het totaal van alle heffingen (BTW + duanerecht) onder de 25 euro ligt dan 8,50, anders 16,75
http://www.tntpostpakketservice.nl/nl/zakelijk/pakketontvangen/inklari…
En verder de site van de douane
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
voor mensen die NIEt in de VS wonen
: gebruik ALTIJD de digikeyt site met de landextentie. bestel niet op de .com site. anders krijg je die miserie met douane. de custom sites van digikey houden rekening met al de douane rotzooi.
als je op de .com besteld kunnen er dergelijke dingen gebeuren.
Bij gans het order process komt geen mens aan te pas ! ( tenzij om stickertjes te kleven op de zakskes en onderdeeltjes te tellen en het in de doos te gooien.
Digikey is een volledig automatische website. je moet binnegaan via de juiste portal om aan het systeem aan te geven hoe en waar. Het systeem haalt niet uit het shippinbg adress waar het naar toe gaat. de shipping en billing informatie wordt gebruikt om het label te printen. dat is alles. het is de portal die je gebruikt die het systeem laat weten welke weg het moet bewandelen
guidob
Overleden
Bij Digikey werken echt wel mensen, Veronica bijvoorbeeld
Die mailde nog voor de creditcard verificatie. We hebben het nog gehad over het euro verhaal vanwege de shipping costs (18 euro, was goedkoper dan de dollar versie). Ik had toen nog kunnen cancellen en overgaan op euro's. Maar ik had geen zin om alles opnieuw in te voeren voor die paar euro's verschil in shipping. Toch maar moeten doen vanwege de andere meuk.
Wel idd opgelet dat ik alleen maar onderdelen bestelde die op voorraad waren.
De catalogus sturen ze gratis op na de bestelling. Is weer een stuk dikker dan de 2007 versie. Weet ff niet hoe de 2009 versie is, maar die 2007 versie vond ik lastig zoeken.
Internet gaat dan beter.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
er werkt inderdaad volk, en veel volk. maar als je een bestelling compleet online doet komt daar normaal geen mens aan te pas. ( tot de picklist in het magazijn belandt.)
de computer doet alles. en de juiste douane en andere declaraties worden genomen gebaseerd op welk portal je gebruikt om binnen te komen( .com of .nl of .be of .de )
de catalogus is interessanrt omdat je de tekeningskes hebt. je kan snel op de paginas van de connectoren vinden wat je zoekt bijvoorbeeld.
anders is de website handiger.
ik heb catalogus 2009 ( tot april , binnkort komt die van mei uit ). april is 2524 paginas ....
das geen telefoonboek meer ... dat begint op een encyclopedie te gelijken... en als ze hun lettertype nog verkleinen heb je binnekort een vergrootglas nodig ...
guidob
Overleden
Weer eens wat besteld, nu via de internationale variant. Vandaag weer bij de buren geleverd. Stond al weer met de beurs klaar, de vorige keer hadden de buren voor mij de extra kosten betaald....
Maar nee, niets hoeven te betalen. Dacht toch dat er nog btw betaald diende te worden?? Maar je hoort me niet klagen.
Zal binnenkort wel weer de 2010 catalogus bij de buren liggen...
Vorige keer kwamen er twee vlak achter elkaar (paar dagen ertussen). Toevallig net de nieuwe versie. Leuk voor de buren (ieder 1) 
Ik werd overigens nog gebeld door ups nederland met de vraag of het particulier of zakelijk was. Eerlijk geantwoord (particulier).
Overigens had ik een 47uH choke besteld. Vreemde chokes hebben ze in de states: kabel met db9 naar db25 ipv de choke.......?? Sticker met de gegevens van de choke netjes op het zakje van de kabel. Ga niet reclameren, transport van alleen een choke vanaf de andere kant van de wereld lijkt me onzinnig, die kan ik hier ook wel ergens krijgen.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Mouser heeft ook een dergelijke policy, gratis verzending boven de E75,- en je kunt de taks van te voren afdragen 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Guido, Het is net als bij schiphol. Er staat douane, maar die controleert niet iedereen. Bij schiphol kan je dan nog door "niks te declareren" of "wat aan te geven", bij pakketpost gaat alles door 1 "tunnel".
De douane moet dan kiezen wat ze gaan controleren. En ze hebben zat te doen. Dus pakken ze er wat uit. Kortom, het blijft een statistish spelletje of je die belastingen en toeslagen wel of niet moet betalen.
Oftewel, net al mij, altijd rekening houden dat je ze moet betalen (ong. 30%) en als de bestelling dan aankomt, kan het alleen maar meevallen
guidob
Overleden
Had gedacht dat het ondertussen wel geautomatiseerd zou zijn. Maar dit is uiteraard beter. Van te voren tax afdragen is dus geen goed idee, je mist dan de kans dat je niets hoeft te betalen.
Ik heb onlangs twee vrijwel identieke transformatoren uit USA laten overkomen. Voor zover ik uit de tracking informatie kan halen zijn ze tegelijk verstuurd, zelfde vliegtuig, zelfde dag door douane op Schiphol, identieke verpakking.
De ene is de volgende dag afgeleverd, de andere twee weken later omdat die al die tijd bij de douane nog lag + 30E extra mogen betalen. Het blijft een kansspelletje.
Wel controleren ze post uit USA intensiever dan uit Azie is mijn ervaring. en FEDEX/UPS/DHL is 100% zeker extra betalen. TNT veel minder kans.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 16 januari 2010 15:48:15 schreef guidob:
Van te voren tax afdragen is dus geen goed idee, je mist dan de kans dat je niets hoeft te betalen.
Als je achteraf moet betalen loop je het risico dat je extra douane kosten moet afdragen. Dat is vaak bij kleine bestellingen relatief best veel.
guidob
Overleden
Toch een update op die digikey bestelling: recent een rekening van UPS in de bus. 7 euro en nog iets.
Kan niet de btw zijn, lijkt me veel te weinig. Maar eens bellen wat het wel is...?
ruim 20 bestellingen in china en zo gedaan op 3 weken, slechts 1 enveloppe was dichtgeplakt van de douane, voor de rest nog niks moeten bijbetalen.
geluk zeker