Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een versterker(mugen hybride versterker van elektuur), nu ben ik bijna zover dat ik kan gaan testen.

Nu staat bij de beschrijving dat ik voor het inschakelen de ruststroom moet instellen, maar ik heb geen idee hoe dat juist moet.

Er staat: " Zorg ervoor dat vóór het inschakelen
de loper van P2 aan de collector van
Q1 ligt, de ruststroom is dan minimaal.
Op de print zijn hiervoor de meetpunten
TP1 en TP2 aangegeven."

Stukje van het betreffende schema:

http://img15.imageshack.us/img15/4166/meetpunt.th.jpg

Ook kan ik blijven aan het vijsje draaien, dus ik veronderstel dat ik dit moet meten en niet gewoon het vijsje in de richting zetten van de collecter van Q1 ?

Kan iemand mij verder helpen ?
Alvast bedankt

Zo op het oog is het een multiturn. Aparte keuze.
Meet even na of hij inderdaad de juiste kant op staat.

Over de 2 uiterste aansluitpennen meten en dan moet hij op zijn maximale Ohm waarde staan ?

Dit is hoe je het 100% veilig kan doen. Stop in elke voedingsleiding naar de eindtorren (+ -> collector en - -> collector) een 100 Ohm, 5 of 10Watt weerstand. Dan is er absoluut geen gevaar dat je de eindtorren opblaast ongeacht de stand. Vervolgens beide kanten proberen en zien bij welke kant de stroom door de torren wordt afgeknepen (0V over hulp weerstanden).

Bovenaanzicht potmeter moet 't zo staan:

0 Ohm -- o
    |    |
  L o   (altijd 5K)
    |    |
   5K -- o

L is de loper.

Edit: multiturn is wel netjes. Mogelijkheid tot fijnafstellen is leuk, maar de sterke kant is dat ze aanzienlijk minder ruisen dan de enkelslags semi-open potmeters.

[Bericht gewijzigd door MagicBox op (14%)]

Dus tussen de loper en het 5K punt moet ik 5K meten om veilig te zijn?

Edit: helaas heb ik hier geen hoog vermogen 100 ohm weerstanden liggen.

Dat klopt. De rondjes in het tekeningetje zijn de aansluit pennen van de potmeter (Gezien vanaf de BOVENKANT waar het schroefje zit). De lijntjes met text geven aan wat de weerstandswaarden tussen de pennetjes moet zijn.

Als je de potmeter dus omdraait en de pennetjes bekijkt en 'm dus vanaf onderen bekijkt, rekening houden met het spiegelen. Dan wordt 't dus zo:

Onderaanzicht:

o -- 0 Ohm
         |    |    
(altijd 5K)   o L
         |    |
         o -- 5K

Oke bedankt, nu nog even alles controleren en hopen dat er niets "door vliegt"

Stel wel de potmeter van de voren af op de gegeven manier zonder dat 'ie in de bestukte print zit, dus gewoon de meter even op de pinnen zetten als in het tekeningetje. Ik zag dat er nog een potmeter opzat van het zelfde soort. Leg dan de afgestelde potmeters voor de bias opzij zodat je ze niet door elkaar haalt een een niet ingestelde beetvat en er in zet.

Op het "schema" (eigenlijk is dat de print) staat dat je, met de spanning eraf, gewoon de ohms moet meten tussen TP1 en TP2.
En dan moet je de weerstand zo draaien dat er 0 ohm tussen die meetpunten te meten valt.
Daarna spanning erop - de ruststroom is dan minimum - en de weerstand draaien tot je de voorgeschreven ruststroom meet.

Beter doen wat Frederick zegt dan. Ik ken het schema verder niet en ben afgegaan op de print welke laat zien dat de pot tussen de BE overgang van de eindtor zit. Zoals ik had beschreven zou de tor afgeknepen worden. Resultaat zal vast hetzelfde zijn ;)

helaas, blijkbaar zit er een serieuze fout in want de Twee zekering die voor de trafo's waren geplaatst zijn er door gevlogen :(

kan het te maken hebben dat die niet van het trage type waren ?

Nee, er zit ergens een fout in. Waren het mosfet eindtorren? Met een beetje pech waren ze door ESD overleden tijdens monterenZijn gewone torren, CBE zegt genoeg. Andere oorzaken kunnen zijn dat er ergens kortsluitingen op de print zitten of componenten als diodes verkeerd om.

Ik weet dat het je nu niet helpt, maar dat is nu juist waar die 100Ohm 10W weerstanden voor zijn in de voedingsleidingen (zeg maar in plaats van de zekeringen gaat alleen op voor zekeringen in de secundaire voedingslijnen naar de eindtrappen toe). Dan had je nu geen kapotte eindtorren gehad. Dan kun je altijd veilig de schakeling aanzetten en metingen verrichten en naar aanleiding van de metingen bepalen of de schakeling zou werken zonder de weerstanden (er moet dan 0V over staan)

Als ik jou was zou ik even de schakeling laten liggen, morgen deze weerstanden halen en alvast een nieuw setje torren.

Dus het is zeker als m'n zekeringen eruit liggen dat m'n torren er ook door zitten ?

Zeer grote kans ja. Je kan het pas zeker weten als je ze desoldeert en nameet (kortsluiting tussen C en E aansluiting)

Volgens een leraar van mij op school, kan het toch liggen aan het verkeerde type van zekering. Hij zegt dat het doorbranden kan voorkomen omdat ik snelle types heb gebruikt i.p.v. trage types.

Zolang er geen grote elco's achter de zekeringen zitten en de versterker niet wordt belast moeten de zekeringen gewoon heel blijven.

Trage zekeringen gebruiken op een plek waar snelle zekeringen horen te zitten is een zeer slecht idee.

't zou een heel stuk helpen als je het schema van deze versterker kan posten en niet alleen een stukkie print.

Ook wel handig om dit van de voeding te zien. Dat praat en redeneert al een heel stuk beter.

Er staan wel een aantal grote elco's (4700uF) in het voedingsgedeelte.

Hierbij de gevraagde schema's

Voeding:

http://img16.imageshack.us/img16/120/voeding.th.jpg

Versterker:

http://img24.imageshack.us/img24/535/schemaversterker.th.jpg

Ik heb de versterker voor de eerste keer getest.

De buizen gloeien (lichtjes) de led licht op, maar alleen krijg ik geen uitgangssignaal...

Ik weet niet waar ik ergens moet de fout beginnen zoeken.

Iemand tips ?
EDIT: kan het zijn dat ik geen geluid krijg omdat ik maar 100mV instuur ?(De ingangsgevoeligheid is zo'n 825mV )

[Bericht gewijzigd door rptje op (20%)]

Op 22 april 2009 16:52:48 schreef rptje:
EDIT: kan het zijn dat ik geen geluid krijg omdat ik maar 100mV instuur ?(De ingangsgevoeligheid is zo'n 825mV )

Het zal niet superhard zijn dan, maar moet wel geluid geven.