----voor gebruik op een motorfiets----
navraag, en ook het verkrijgen van een el. bediende
(automotive) gasklep ,roept vragen op,
men gebruikt een behoorlijk sterke veerbelaste klep,
die uiteraard gestuurd wordt met
een (behoorlijke )dikke motor,
en als positie bepaling een dubbele (tegengesteld) werkende potmeter. (in mijn voorbeeld eentje van volkswagen/audi)
het lijkt mij net zo goed te kunnen met een digitale
(modelbouw)servo.. op mijn motorfiets dus.
maar heb weinig verstand van deze zaken..
sk
Allemaal goed en wel, maar je moet er ook nog een failsafe bijbouwen. Als je tegen 100 km per uur over de snelweg raast en je gashendel reageert niet meer... , of erger : gaat helemaal open.
Kwestie van ontkoppelen. Je mag voor zover ik weet in NL alles met je gashendel/gaspedaal doen wat je wilt. Ik heb dat ooit eens nagevraagd bij de RDW in verband met een elektrisch bediend gaspedaal in een auto.
conrad verkoopt een cruise control dat is goedgekeurt en waarbij niets hoeft worden gezet in de papieren.
toch is een gasklep die vanzelf dichtvalt aan te raden: cruis control kun je uitschakelen.
VW heeft die dingen meen ik..
die van volvo: magnetti magzooii moet je niet hebben, of om laten bouwen bij die gasten in het noorden... de originele koolbanen vallen er nl van ellende af...
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Gewoon een Bosch of Denso bijna altijd goed.
Een servo systeempje is toch niet zo moeilijk lijkt mij.
Variabele Hall-sensor in je gashandel, potmeter op de gasklep als hoek-sensor. En ja, je hebt een behoorlijke veer nodig om de gasklep tegen de luchtstroom in dicht te trekken...Maarre de meeste fietsen hebben toch meerdere gaskleppen??
idd, en motorfiets heeft zoveel gaskleppen als cylinders MEESTAL
er zijn enkele uitzonderingen
maar gelukkig zijn er ook 1 cylinders. Of harley's met maar 1 carburateur of sommige oude engelse dingen....
wie weet wil TS iets zelf knutselen: maar nogmaals zoals je ook al zegt: ik zou ZEKER iets nemen wat dichtvalt....
ooit heb ik met mijn scorpio 1x gehad dat gas bleef hangen toen ik de rotonde even op denderde (moest voor auto langs en mat schoof onder gaspedaal)
Das niet fijn als je met vol vermogen (helemaal voluit is bij mij > 200 pk) een rotonde over moet op de remmen... Is best wel een beetje angstig momentje dan...
Bij mijn motorfietsen heb ik overal carburateurs, dus tja.... daar heb ik niet zo snel last van.
Anoniem
Niet doen.
Een cruise-control is en zeerste af te raden.
Op een motor moet je vaak heel snel kunnen reageren.
Het feit dat je het vervelend vindt voorturend te moeten corrigeren betekent anderzijds dat je je constant bewust bent van je gashendel.
Bij een automatische gashendel valt dit gevoel weg.
Zelfs als het spul uitstekent werkt, kun je te laat reageren op een onvoorziene omstandigheid.
Niet originele assecoires zijn volgens mij bovendien onbetrouwbaar, zeker als er een stukje zelfbouw aanwezig is.
De dag dat je merkt waar je niet aan gedacht hebt is het te laat.
Ik rijd zo'n 35 jaar met zware motoren en het feit dat ik nog heel ben bewijst dat ik gelijk heb. 
even wat reactie's
het is geen cruise -control, enkel gasgeven,
dus i.p.v een kabel, een draadje.
henk.....iets wat dichtvalt, een veer aan mijn gashandel?
( doen ze normaal ook bij de gasschuif )
hoe lossen ze dat op in de automotive?
paul welter.. "je hebt een behoorlijke veer nodig om de gasklep tegen de luchtstroom in dicht te trekken....."
valt wel mee, met een vlinder klep heb je niet zo.n dikke veer nodig.
sk
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Waarom wil je perse van dat kabeltje af? Die kabeltjes blijken toch wel erg betrouwbaar te zijn, vooral als je een systeem hebt met 2 kabels, waarbij je de gaskleppen dus ook met een kabel dicht trekt.
Ik heb op mijn NX650 wel eens het probleem gehad dat de gasschuif niet dicht wilde gaan als ik het gas dicht draaide, en dat is niet echt fijn.
Overigens is cruise-control op een motor heel simpel; met een dik haar elastiekje gaat de gashendel net zwaar genoeg dat deze niet vanzelf terugdraait, maar je wel moeiteloos aan het gas kunt draaien. Vooral tijdens lange ritten op een rustige snelweg is dat wel handig, omdat je dan ook je rechterhand even kunt ontspannen en kunt rekken als je kramp krijgt.
Anoniem
Gee, reactie meer van Burner? Ligt hij nu al in het gips? 
Dat hij ledjes en biepers op zijn richtingsaanwijzers bijoplaatst en desnoods een kerstboom van zijn motor maakt, is nuttig en leuk maar van de besturing zou ik zelf als ervaren motorrijder, mechanicus én elektronicus afblijven.
Veel te gevaarlijk. Je hoeft daarom nog de controle over je bak niet te verliezen.
Stel: je haalt een vrachtwagen of tractor in terwijl in de verte tegenliggers naderen. Vaak doe je zoiets enkel omdat je voldoende acceleratievermogen hebt.
Zou je motor afslaan tijdens zo'n maneuver, dan kun je geen kant uit en kunnen je ouders kiezen tussen pot of zerk.
Sedert ik eens een geblokkeerde motor gehad heb op de snelweg waarbij ik door veel ervaring en nog meer geluk, net niet in het decor verdwenen ben, houd ik zelfs mijn linkerhand zoveel mogelijk open, met de vingers op de koppeling om sneller te kunnen reageren. Al is het ongemakkelijk.
Daarom is een elektronicus zelden een goede piloot, racer, astronaut. Hij twijfelt (terecht) aan de onfeilbaarheid van de techniek.
nee, burner is nog niet vertrokken...
wat een reacties..
tegenwoordig blijken veel
auto's met electrische gaskleppen te rijden..
ik moet zeggen dat ik daar tot nu toe geen problemen
mee gehad heb..
dus zo gevaarlijk is dat niet..
ik wil eigenlijk gewoon van die dikke bowdenkabel(s)
af.
ik weet natuurlijk dat het bedrijfszeker, veilig enz is..
bovendien past het wel bij mijn opnieuw op te bouwen
motorfiets.
Zou je motor afslaan tijdens zo'n maneuver, dan kun je geen kant uit en kunnen je ouders kiezen tussen pot of zerk.
Auto's hebben precies datzelfde probleem. Tegenwoordig zit dat in bijna elke auto. Bovendien staat je cruise control dan ook meestal niet aan. Onzin dus.
Daarom is een elektronicus zelden een goede piloot, racer, astronaut. Hij twijfelt (terecht) aan de onfeilbaarheid van de techniek.
Een racer is gewoon goed met het inschatten van het een en ander. Daar heeft electronica echt niets mee te maken. Ook onzin.
Op 9 mei 2009 20:47:37 schreef burner:
nee, burner is nog niet vertrokken...
wat een reacties..
tegenwoordig blijken veel
auto's met electrische gaskleppen te rijden..
[...]
Zover ik weet alleen VW motoren en volvo motoren, waarbij die laatste aanvankelijk van magnetti magzooi waren en de koolbanen in no time insleten omdat dat ding altijd staat te oscilleren.
in een auto is dit niet zo erg als hij ineens volgas gaat. Bij een motor trek je hem ondersteboven...
Ik zou er mooi afblijven. en dat zeg ik als hobbyist in Auto's, motorfietsen en ook met een paar jaar voertuigelektronica ervaring... Ik heb zelf met dat volvo gasklephuis gespeeld en ben blij dat mijn gasklep gewoon met een kabeltje zit!!!!!
Anoniem
Op 9 mei 2009 21:03:47 schreef VWG3JB:
[...]Auto's hebben precies datzelfde probleem. Tegenwoordig zit dat in bijna elke auto. Bovendien staat je cruise control dan ook meestal niet aan. Onzin dus.
Aan je wel erg voorspelbare Nick te zien ben je een VW fanaat. Volgens mij heb je nog nooit met een echte motorfiets gereden.Als ik eens aan de hendel sleur is jouw VW binnen de 15 seconden uit het zicht van mijn spiegels verdwenen.
Ik mag er niet aan denken dat ik een bocht zou nemen en op dat moment krijgt een CBer achter mij het idee eens zijn "young lady" op te roepen. Bij een amateuristische zelfbouw zou het dan heel goed mogelijk zijn dat je gasklep wat op en neer staat te wippen. Ik denk dat iedere
motorrijder beseft wat er dan zou gebeuren. Dus helemaal geen onzin.
Een racer is gewoon goed met het inschatten van het een en ander. Daar heeft electronica echt niets mee te maken. Ook onzin.
Nee, dat is ook geen onzin. Technici gaan doorgaans veel eerder dan anderen twijfelen aan de betrouwbaarheid van spullen als hun veiligheid er van afhangt. Juist door hun kennis van de mogelijkheden en de beperkingen van de techniek..
Net zoals technici doorgaans slechte verkopers zijn.
Dat is ook géén onzin, maar de eerste les in "business management". Neem noooit een gefrustreerde technieker die eens wat anders wil aan als verkoper. Als het product ergens een beetje niet deugt zal dat op zijn gezicht te lezen zijn.
Op 10 mei 2009 20:25:52 schreef grotedikken:
[...]
Als het product ergens een beetje niet deugt zal dat op zijn gezicht te lezen zijn.
Kijk, en van zulke verkopers koop ik het liefst,de meeste (comercieele)-verkopers haal ik met 2 vragen al onderuit.
@HmH, je loopt een beetje achter, alles wat er tegen woordig de poort uitrolt heeft een draad ipv kabel.
somigen doen het slimmer, die hebben een kabel tot onder de motorkap, naar de "potmeter" toe, en dat is voor een monteur wel zo handig dat je onder de kap nog steeds gas kan geven.
maar genoeg offtopic, idd betrouwbaarhid met zelfbouw zou in dit geval niet mijn voorkeur uitgaan naar drive by wire.
tja en die bowdenkabel, je kunt setjes krijgen waarbij het mechnisme in het stur verzonken is en de kabel dus ook door het stuur loopt en netjes wegewerkt is.
en die kabel zal dunner zijn als de kabelboom+stekker van het electronische smoorklephuis .
tja en die bowdenkabel, je kunt setjes krijgen waarbij het mechnisme in het stur verzonken is en de kabel dus ook door het stuur loopt en netjes wegewerkt is.
en die kabel zal dunner zijn als de kabelboom+stekker van het electronische smoorklephuis .
ik ga mij daar eens wat in verdiepen, al denk ik dat het met de gemonteerde clipp-on's wat moeilijker is..
met dank sk
bij een harley parkinson moet je alles wel intern doen: dan trilt het er niet af onderweg.....
das nog erger als bij mijn dnepr...
Nee, dat is ook geen onzin. Technici gaan doorgaans veel eerder dan anderen twijfelen aan de betrouwbaarheid van spullen als hun veiligheid er van afhangt. Juist door hun kennis van de mogelijkheden en de beperkingen van de techniek..
Dat is ook géén onzin, maar de eerste les in "business management". Neem noooit een gefrustreerde technieker die eens wat anders wil aan als verkoper. Als het product ergens een beetje niet deugt zal dat op zijn gezicht te lezen zijn.
Dat is nu eens allemaal 100% juist zie.
En daarom maak ik ruzie met verkopers.
Op 10 mei 2009 22:47:35 schreef shiptronic: idd betrouwbaarhid met zelfbouw zou in dit geval niet mijn voorkeur uitgaan naar drive by wire.
Daar komt mijn vliegangst vandaan.Stel je voor: de piloot zit in een dik wolkendek en 'vind' Zaventem met elektronica en landt nog op de juiste plaats ook. Brr.
[...] Aan je wel erg voorspelbare Nick te zien ben je een VW fanaat. Volgens mij heb je nog nooit met een echte motorfiets gereden.
Oh? als ik alleen maar mijn nick naar een merk vernoem ben ik gelijk een fanaat?
Als ik eens aan de hendel sleur is jouw VW binnen de 15 seconden uit het zicht van mijn spiegels verdwenen.
Gróte knul, nu blij? Is snelheid bij een motorfiets het enige waar je aan kunt denken?
Ik mag er niet aan denken dat ik een bocht zou nemen en op dat moment krijgt een CBer achter mij het idee eens zijn "young lady" op te roepen. Bij een amateuristische zelfbouw zou het dan heel goed mogelijk zijn dat je gasklep wat op en neer staat te wippen. Ik denk dat iedere
motorrijder beseft wat er dan zou gebeuren. Dus helemaal geen onzin.
Dat ben ik met je eens. Nu heb je het over een bocht nemen ipv wat inhalen, dat is wat anders. Ik snap niet waarom waarom dit op mij gequote word.
Techici in de meest brede zin van het woord. Om maar een voorbeeld te noemen zijn er veel automonteurs die naast dat werk ook graag racen.
Op 12 mei 2009 23:09:09 schreef VWG3JB:
[...]Techici in de meest brede zin van het woord. Om maar een voorbeeld te noemen zijn er veel automonteurs die naast dat werk ook graag racen.
En de grootste fans zijn van carburateurs op injectie blokken bouwen, want dat kunnen ze wel zo mooi afstellen 
my ASS injectie is veel gedoseerder als carburateurs en ik zie VERDOMD weinig monteurs die hun race auto op een vermogensbank zetten en dan het RPM tegen de lambda waarde uitzetten om te kijken waar er nog iets van de gasnaald af moet en welke sproeiers er nu exact bij de gasnaalden horen enz. enz. om optimaal te gaan moet je gebruik maken van de beste technieken en techniek faalt weleens. Als iets op het circuit faalt is de omgeving REDELIJK veilig en heb je een goede kans om zonder kleerscheuren uit te stappen.
Voor dagelijks vervoer is dat anders...
vergelijking van appels en peren.
Overigens hard gaan met een motorfiets is niet zaak 1: mijn auto is sneller als beide mijn motoren. De ene motor gaat niet eens harder als 110 km/h absolute top en 95 kruissnelheid. Echter moet er niet aan denken om daar drive by wire te hebben. bij gasgeven trekt dat ding naar rechts en bij gas los naar links, stel je voor dat hij ineens een WOT signaal ziet.... Dolle pret. met de honda CB750 F2 moet ik er ook niet aan denken trouwens in een bocht. Ooit eens beetje hard in de bocht gelegd en das geen tof idee met dat frame en die smalle bandjes. Om nog maar te zwijgen over de VF 750 sabre die ik ooit had... Rubber frame....
gelukkig hebben mijn motorfietsen gewoon carburateurs. Veiligheid voor alles.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Daar zit zeker wat in.
Mag ik je even aanvullen GroteDikken? Net zoals goede technici doorgaans slechte verkopers zijn.
En het omgekeerde is ook zeker waar
- - big bang - -