Hallo allen,
Er is mij gevraagd een besturing te bedenken voor het volgende ;
Het betreft een besturing bij een varkensboer, die de varkens op gewicht wil selecteren,de varkens lopen door een poortje op een weegbrug en moeten als ze bv onder de 25kg zijn dmv een poortje rechts af,zijn ze zwaarder dan moeten ze via een ander poortje links af.
Dit alles wil ik gaan besturen met een plc die programmeer baar is met CoDeSys.
Ik neem aan dat de weegbrug een signaal afgeeft van 0-10V
of 5-20mA,dat is nog niet bekend.
Hoe kan ik de plc zodanig programmeren dat het een en ander gaat werken?

moet je de installatie ook nog maken?

ik bedoel is er al iets dat de varkens naar links of rechts duwt?

toevallig een wago plc?
wat voor weegbrug is het?
het programma opzich word niet al te ingewikkeld
daarmee kunnen we je hier wel helpen

De installatie moet nog gemaakt worden,de varkens lopen uit zich zelf door als het poortje geopend wordt.

Een Wago plc zou kunnen,maar daar heb ik geen software voor.
Ik heb al wel gewerkt met Moeller (EC4P) en heb daar ook de software voor,maar weet niet of dit mogelijk is met een EC4P.
Daar komt nog bij dat ik nog nooit een programma heb geschreven met een analoge ingang erbij.(alleen met digitale ingangen)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]

Het programma op zich is één, maar een aantal foutsituaties die zouden kunnen optreden, zoals een tweede varken dat mee door een dichtgaande deur wil, daar kan je nu en tijdens het ontwerp van de mechanica al over nadenken, want zo'n zaken ga je toch voorkrijgen.

- - big bang - -

Het is totaal niet handig om een analoge uitgang van een indicator te gebruiken om het gewicht aan de PLC door te geven.

Je begint met een analoog signaal (van de loadcell), dat wordt gesampled door de indicator, die gaat daar vervolgens aan rekenen (filteren), en de kalibratie parameters op loslaten, om het resultaat hiervan weer om te zetten naar een analoge spanning, die door de PLC gesampled wordt, ook hier weer door een filter wordt getrokken, waarna de PLC er nog eens aan gaat rekenen met zijn eigen kalibratie gegevens.

Niet helemaal handig, wel dan?

De meeste indicators hebben een paar digitale uitgangen waarmee ze aangeven of een setpoint al bereikt is. De meeste indicators die ik ken, ondersteunen 2 of 3 setpoints, en in sommige gevallen nog wel meer. Aan de hand van deze uitgangen kan de PLC gemakkelijk beslissen welk poortje er open moet.

Als je nog een indicator moet kiezen, zou ik je aanraden eens naar de spullen van Systec te kijken.

Als je niet nog niet weet hoe je zo'n simpel procesje in een PLC kunt gieten, zou ik je aanraden eens op internet te gaan zoeken naar informatie over het programmeren van PLC's, en het handboek van de gekozen PLC eens goed door te lezen.

Persoonlijk zou ik hiervoor een micro-PLC uit de S7-200 serie nemen. CoDeSys is leuk, maar voor zover ik weet heb je het dan al snel over grotere en onnodig dure PLC's.

Ik heb de cursus besturingstechniek en plc systemen van het ROVC gevolgd,maar dat is alweer een tijdje geleden.
Ik heb daarna eigenlijk maar weinig met plc's gedaan,vandaar de vraag.

Je kan beter een weegindicator kopen met een schakelpunt.
Hieraan kun je dan je hekje koppelen , helemaal geen plc voor nodig.

Gedachte
Wat je ook zou kunnen doen is dmv licht (laser) (licht sluis) stralen de hoogte kunnen meten tussen bovenzijnde rug en onderzijde buik
Dit geeft een behoorlijke indicatie.. en dit is niet gevoelig voor als de beesten tegen elkaar aan drukken
Want hoe krijg je ze apart op de weegschaal

Ik zal het een en ander met die persoon overleggen,bedankt voor jullie hulp.