hallo,

ik wil voor mijn oude yamaha psr 620 een sustainpedaaltje, en was van plan die te bestellen. echter, er schoot mij ineens te binnen of het mogenlijk was dit zelf te maken. Dit, omdat dat je al gouw tientallen euro's kost.

Ik weet niet of er hier mensen zijn die weten hoe die systemen werken? Of ik een printje moet maken of gewoon kan doorverbinden met ene verlengde jack kabel.

en zo ja, kan ik hiervoor oude pedaaltjes gebruiken en slopen van mijn kapotte pc stuurtje.

indien mogenlijk zsm antwoord anders koop ik overmorgen alsnog een nieuwe. ik heb m hard nodig.

groetjes
olivier

Deze website heeft het over een schakelfunctie.

Als dat voor alle sustainpedalen zo is, dan is het niet meer dan een schakelaar, evt met een condensator er over tegen contactdender.

Als je een drukschakelaartje onder je oude pedaaltjes krijgt moet dat wel lukken denk ik.

De fc4 is idd mijn favoriet, toeval! Dat dacht ik zelf ook maar wilde even iets meer zekerheid. Ik heb nog genoeg materiaal liggen dus dat komt wel goed. Bedankt voor je supersnelle reactie!!

De FC4 was voor mij gewoon de eerste link van googel met "sustainpedaal keyboard" :P

Laat nog even weten hoe het is afgelopen als je klaar bent, liefst met fototje. Ben wel benieuwd.

ik ga zo snel mogenlijk aan de gang. denk morgen want ik moet nu even mijn geschiedenis leren (A) dat is het nadeel van op school zitten terwijl je 14 bent maar eigenlijk meer tijd aan muziek en je fotohobby wilt besteden!

PS: Om gewoon te kijken en om de foto's van dit projectje te plaatsen zal ik mijn blog gebruiken. als ik het niet vergeet zal ik de post van blogspot hier ook neerzetten.

PPS: ik denk dat ik na mijn gs toch maar even aan de gang ga met uitwerking..

Zal met een minuutje of 2 eerste resultaten posten.

edit:
http://eijpephotography.blogspot.com/2009/06/zelfmade-sustainpedaal-pa…

[Bericht gewijzigd door distortionmusic op (50%)]

Haha, ik ken je probleem. Ik heb mezelf geprobeerd te dwingen niet met elektronica te klieren tot de eindexamens voorbij waren. Helaas, mislukt.

Eindelijk eens iemand die goede foto's kan maken van zijn elektronica, ipv de meestal wazige en onleesbare dichtbijfoto's die je hier meestal ziet :P

bedankt voor het compliment xD.
ik zal morgen verder gaan en even wat verdere fotos posten. nu ben ik bij de drukschakelaar blijven steken, ik had de verkeerde. dit is een omgekeerde die altijd contact geeft en pas onderbreekt als je drukt..

joehoe! alle tests goed doorlopen en nu een prototype gemaakt. even geimproviseerd met wat hout en spullen die ik bij de hand had want mijn voorraadje bleek geslinkt te zijn na mijn vorige project.

op de een of andere manier heb ik wel het idee dat het door te geven signaal erg zwak is. als er contact wordt gemaakt pakt ie m niet altijd en ik denk dat de ''verbinding'' signalen van te lage kwaliteit zijn, en dat ie dus niet alles doorkrijgt. ik zal hier morgen foto's van posten op eijpephotography.blogspot.com. iemand een ideetje voor de te lage signaalsterkte?

EDIT: Het signaalprobleem is opgelost. het draadje zat verkeerd aangesloten (niet verkeerd om maar omdat het draadje maar 1 keer er om heen zat ofzo, nu is ie vaker erom heen en paperclips whatever en nu is het goed)

[Bericht gewijzigd door distortionmusic op (16%)]

Draadjes kun je beter solderen. Dan weet je zeker dat ze goed aangesloten zitten, zowel elektrisch als mechanisch.

Als hij hem niet pakt kun je ook last hebben van dender. Dit houdt in dat je, als je je pedaal indrukt, de contacten heel snel op elkaar "stuiteren", waardoor je keyboard denkt dat je hem heel snel indrukt en loslaat, zou net vervelend kunnen zijn. Je kunt dit voorkomen door een kleine condensator over je schakelaartje te zetten.