Hallo,

Voor een stageproject heb ik een module gemaakt met een ingang of 90.
Feiten: deze gaan naar 74HC151(denk ik) multiplexers op 5V, ingangen kunnen tot 24V gaan.

Oplossing: Optocouplers.

Probleem: 90 optocouplers $$$$$?????

Oplossing 5V zeners om spanning te beperken, R om stroom te beperken.

Vraag: Werkt dit?

yep ik heb, samen met collega zo in de tijd voor mijn thesis, met een plc( 24V )een octal 8bits DAC aangestuurd
op 5 volt

zoals je zegt gewoon zener en weerstandje

TVS-diodes(Transient voltage surge) kunnen ook een oplossing bieden...

Ik zou toch met optocouplers gaan werken...
Inderdaad iets duurder, maar toch dé beste oplossing om je ingangen galvanisch te scheiden.

optocouplers zijn natuurlijk het veiligst...

maar je kan ook natuurlijk een spanningsdeler (2 weerstanden) gebruiken

Op 26 maart 2004 18:49:24 schreef sven:
optocouplers zijn natuurlijk het veiligst...

maar je kan ook natuurlijk een spanningsdeler (2 weerstanden) gebruiken

beveilig je niet tegen peik spanningen omdat je stroom afhankelijk bent

Volgens mij kun je dat weer afvangen met een (schottky)diode. Dus: ingang (24V) > weerstand > 74HC151. De anode van die diode komt dan aan de 74HC151 zijde, de kathode aan de +5V.

Hoedanook, het zullen waarschijnlijk zeners worden, enkel er is iets bijgekomen (altijd leuk van die mensen die de leuke delen van een project verzwijgen tot het bijna af is)
Ze willen dat ze wisselspanning mogen sturen, en liefst nog tot 230V zodat zij gewone schakelaars op het lichtnet kunnen zetten en geen transfos of zo voorzien (zal ook ingebouwd worden in oude installaties en zo).
Ik wil het dus nu zo doen:

aan de ingang een rectifier diode dia alle negatieve spanningen wegfiltert, dan een weerstand van +- 1K2 (om genoeg stroom door zener te hebben), dan de zener (1W)naar de grond, en van de kathode natuurlijk ook naar de ingang van de MCU/multipexer
Een paar vraagjes.
- Die eerste rectifier laat nog altijd een spanning van -1V of zo door, kan dat kwaad voor de rest van mijn schakeling. (Denk het niet stroom vloeit dan volgens mij gewoon door mijn zener in doorlaatzin)
- ik zit met 2 gronden: die van mijn 5V voeding, en die van de 220. De eerste diode (rect.) komt aan de grond van de 220, maar de anode van de zener, waar hang ik die het best? En moet ik een koppeling maken tussen de twee gronden (lijkt me gevaarlijk, voor al voor het 5V gedeelte van mijn schakeling) en hoe dan.
- Die 1K2 R moet toch voldoende zijn, niet? min spanning is dan ongeveer 27V om 20mA te hebben, en bij 230V dissipeert de zener net geen Watt.

Groetjes

NEEEJ, geen zeners. Als je appartuur een statische lading krijgt fikken je zeners incl PC uit. altijd galvansich scheiden dit is NIET ESD proof.

Op 30 maart 2004 12:29:49 schreef High met henk:
...tische lading krijgt fikken je zeners incl PC uit. altijd gal...

Wie heeft het over een PC?????

sorry, is weer beetje prenataal weekend gevoel, waarschijnlijk gistern te wakker geweest. Als er idd geen PC is kan die ook niet uitfikken. maar heb je verder wel referentie spanningen aan een lichtnet ofzow? of is het hele apparaat galvanische gescheiden van de aarde?

De schakeling wordt gevoed uit het lichtnet, maar natuurlijk via een transfo, dus dat is galvanisch gescheiden.
De kast zou niet-metaal zijn, dus ook niet gevaarlijk.

tja, dan maakt het idd niet uit, de spanningen zouden dan een vast niveau hebben tov elkaar, dus kan nix mis mee gaan.

moet dan wel goed gaan idd

Op 30 maart 2004 12:03:53 schreef Tommi_G:
aan de ingang een rectifier diode dia alle negatieve spanningen wegfiltert, dan een weerstand van +- 1K2 (om genoeg stroom door zener te hebben), dan de zener (1W)naar de grond, en van de kathode natuurlijk ook naar de ingang van de MCU/multipexer

En natuurlijk nog een stroombegrenzingsweerstand voor die rectifierdiode.
Hoedanook, de vragen blijven open...

kun je misschien een kleine schematische weergave maken, zegt veel meer dan 1000 woorden. Want nu moet ik het maar schetsen in de hoop dat ik hetzelfde in mijn hoofd heb als jij. maakt het voor iedereen makkelijker, want ik denk dat ik het snap, maar mis een paar puzzelstukjes

Rzener
in ----+----[====]-+---naar MCU/multiplex
       |           |
       -           -
       ^D(rect)    ^ D(zener)
       |           |
       []R        --- GND
       |
      --- GND

sorry dat in ascii is

een Rzener??

wat is dat voor een apparaat? ik ken wel een zener diode, maar een zener weerstand? die is voor mij nieuw.

De rectifier diode snap ik trouwens ook niet, die staat toch normaal in serie?

De andere zener snap ik weer wel, die vloeit hogere spanningen af naar massa. die gewone R moet de stroom door de diode begrenzen.

Maar je had het ook over 2 GND's? ik zie er wel 2 zijn dit de 2 GND's waar je het over had?

Die Rzener duid gewoon op de R die de stroom door de zener beperkt.
De rectifier diode staat indie richting omdat hij negatieve spanningen moet opvangen.
Links komt 220V (uiterst geval), rechts staat 5V. Welke grond moet ik op welk circuit aansluiten. Ik denk zelf die van de rectifier (linkse dus op de 220 schakeling) en de grond aan de zener op het 5V gedeelte. En tussen die twee geen connectie, of zie ik het mis??

okeej, het wordt duidelijk:

.1 de gelijkrichter 1 diode. kan prima, maar andere wikkeling moet dan wel op GND liggen. je krijgt dan dus een sinus die pas bij 0.7 begint. Dus megatief en tot 0.7 laat hij niets door.

Na 0.7 gaat hij door R, de piek uit 230 V is echter vele malen hoger. 325 V om precies te zijn. je krijgt dus een puls van 325 V met een frequentie van 50 hz.

Deze moet je omzetten naar een logische 5 V signaal, het makkelijkste kun je dit doen met een condensator, maar dan zie je geen DC meer.

Met een normale spanningsdeler kan ook, maar dan moet je de ingangs impedantie van je IC weten. Via de verschakelweerstand kom je dan een heel eind.

het ziet er dan zo uit:

Gelijkricht  I limiter
        diode     R1         
---------|>|---[=====]---------------+---- naar MCU 
 sinus in                            -
             Zener voor overspanning A   
                                     |
           ---------------------------- GND

LET OP. de andere draad van 230 (de 0, maar mag ook omgekeerd als je apparaat galvansiche gescheiden van aarde en lichtnet is) Moet wel aan je GND,a nder hed je geen referentie en kunnen de potentiaal verschillen zeer hoog oplopen.

Voor de zener moet jet trouwens een ultra snelle nemen misschien is een transorp beter

WERKING: sinus komt binnen alle spanningen boven 0.7 V gaan zo naar je weerstand, alle spanningnen boven 5.0 gaan naar massa, test het wel even of het zo klopt, want mijn simulatie paket doet op alles nogal vaag (zal wel wer iets vergeten)

Ik heb professioneel met zulke schakelingen gewerkt. Optocouplers zijn een must. Bovendien zien jullie iets over het hoofd. Zonder opto's zit je met een gemeenschappelijke massa. Dus goed opletten of je deze signalen wel mag samenbrengen. Je gaat geen enkele industriele toepassing vinden zonder opto's.

krijgt op deze manier MCU geen 50 hz puls binnen??
zou mischien weer op te lossen zijn door een condensator in de schakeling op te nemen, hoewel deze dan wel hogespanningen moet kunnen verdragen.

ps: dat met gelijkspanningen heb ik ook al eens gedaan werkte heel netjes hoor, van 24 tot 5 ingangs spanningen

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]

Ok optocouplers dus, maar hoe ga je van 325 V naar iets wat geschikt is voor de LED, of stook je gewoon alles op in een R.

Oh ja, Dat de MCU 50Hz krijgt is toch helemaal niet erg. Dat zijn pulsjes van 10ms aan, 10ms uit. Dit met een MCU die nog geen µs per cyclus nodig heeft... Je vangt het gewoon softwarematig op.