Ik heb een vijver 80m die langzaam water verliest.
Ik heb al geprobeerd het water te laten zakken tot de lekkage, maar het lek zit waarschijnlijk onder in de vijver.

Nu heb ik geprobeerd de lekkage op te sporen met de watermelder van deze site, een pin om de vijver in de grond en met de andere pin in het water.
Echter de grond om de vijver heeft veel meer weerstand dan het water.
Hiermee is de lekkage niet op te sporen.
Kan ik de watermelder hier voor aanpassen en zo ja hoe?

Op die manier een lekkage vaststellen lijkt mij niet mogelijk. Waar de ondergrond nat is hoeft de lekkage niet te zitten.

Een kennis van mij had ook een lekkende vijver (4x5m). Na leeg pompen zat het lek niet aan de kant waar een plas water op het gras stond. Water zoekt nl. de makkelijkste manier om weg te lopen.

Je kan ook omgekeerd werken:
Als het mogelijk is, de vijfer leeg te maken, op een moment wanneer de ondergrond zelf redelijk nat is, dan kan je misschien wel zien waar het grondwater de vijver binnenkomt, want met 1 of ander detectortje zie ik niet direct zitten hoe het kan.

- - big bang - -

Is het wel een lek? Met dit weer is het normaal dat de vijver een cm of 3, of 5 zakt door de warmte. Is het veel erger, de pompen stil leggen en hier en daar melk in de vijver gieten. Zie je die in een richting vertrekken moet je daar het lek zoeken.

Gewoon een kwestie van wachten. Stopt het nivo met dalen, dan moet je langs de waterlijn naar het lek zoeken. Je vijver zal toch tot dat nivo en verder leeg moeten om het lek te fixen.