Wie weet er een goed circuit om zo goedkoop mogelijk een zelfbouw megaphone te maken die zuinig is met batterijen?
Ik heb deze gevonden maar kennelijk werkt hij niet volgens iemand in de comments:
http://amplifierlab.com/simple-power-megaphone-circuit/2009/08/22
dit schakekelingetje lijkt me niet echt "zuinig".
Als ik me niet vergis maken zuinige en toch luide megafoons gebruik van een eenvoudige klasse-D versterker. Als je daarop eens googeld kom je waarschijnlijk al een eind verder.
groeten
Kris
Volgens mij is klasse D niet eenvoudig en goedkoop. Klasse C lijkt me beter en eenvoudiger volgens de omschrijving op Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier
"Class-C amplifiers conduct less than 50% of the input signal and the distortion at the output is high, but high efficiencies (up to 90%) are possible. Some applications (for example, megaphones) can tolerate the distortion."
Ik ga op zoek naar een schakeling.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat je met een zuivere klasse B veel beter zit qua verstaanbaarheid. Veel IC'tjes (TBA8xx, TDA20xx) zitten al meer in de AB maar hebben alsnog een lage ruststroom. Met een PTT-knop is de ruststroom opzich niet eens zo interessant, en het rendement gaat omhoog als je harder schreeuwt).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (59%)]
Op 17 november 2011 23:53:39 schreef hype1:
Ik heb deze gevonden maar kennelijk werkt hij niet volgens iemand in de comments:
http://amplifierlab.com/simple-power-megaphone-circuit/2009/08/22
Het ding kan niet werken: de torren krijgen zo wie so verkeerde polariteit, verder is het schema te gek voor woorden, kortom bagger.
Niet alle klasse D versterkers zijn eenvoudig (bvb voor hifiversterkers), maar je kan er wel een eenvoudige maken.
Classe C , wat wiki ook zegt, zou ik niet voor een Megafoon gebruiken.de vervorming moet wel verschrikkelijk zijn.
Klasse C wordt veel in HF gebruikt, met een vette pi fllter erachter om de vervorming (harmonischen)kwijt te spelen. In die toepassing is de efficiëntie inderdaad heel groot.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het eerste schema is wel èrg simplistisch, maar toch werd dat wel eens zo gedaan. Het enige echte probleem is de ruststroom, die nogal varieert tussen koud en warm (en ook door de luidspreker loopt, maar vooruit
).
Dat de schakeling niet zuinig is, is minder belangrijk. Je drukt de spreektoets alleen in om wat te zeggen. Per minuut is dat een paar seconden, en de rest van de tijd trek je sowieso geen stroom.
Dus, hoewel zuinigheid goed is, moet je daar ook weer niet al te veel kosten/onderdelen aan besteden in deze toepassing.
Maar er zullen inmiddels wel kant-en klare oplossingen voor zijn?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Rondzingen valt juist bij deze eenvoud wel mee; je hebt geen frequentieafhankelijke fasedraaiingen, want er zit niets in wat dat zou kunnen veroorzaken (zoals filters).
Je kunt de microfoondraden verwisselen; in één van de twee mogelijkheden zingt hij het minst makkelijk rond. Het geluid van de speaker komt dan in tegenfase weer uit de microfoon, niet in meefaze.
En je past natuurlijk een gerichte luidspreker toe, een hoorn meestal.
Pas bij heel hoge frequenties gaat dat over in meekoppeling, maar daar doen de koolmicrofoon en hoornluidspreker toch niet veel meer.