Hallo. Ik heb een vraag kun je met een 27 mc bak ook draaien (zenden) op de fm, als het kan wat heb je er allemaal voor nodig?
Groeten.
Schimanski
Golden Member
What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
De aanduiding FM duidt op de modulatiesoort en staat helemaal los van de (zend)frequentie. De meeste 27Mc bakkies hebben FM als modulatiesoort aan boord.
Maar ik begrijp de vraag denk ik wel. Jij wilt weten of je met een 27Mc bak kunt zenden in de FM omroepband (87 - 108 Mhz) om wat met muziek te piraten. Dat gaat niet.
Theoretisch kun je hem ombouwen/aanpassen/bijbouwen, maar als je dat lukt dan ben je aardig HF onderlegd en draai je de hand ook niet om voor een zender die direct in de 3mtr. band uitkomt. Verder is een 27Mc bak smalband FM, muziekzenders voor 3 mtr. is wide band.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Als je de FM omroepband bedoeld is het antwoord simpel NEE.
Chips mans was sneller.
@FET dan moet het wel een slecht bakkie zijn hoop ik.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 20 november 2011 19:22:38 (24%)]
Toch, als je op kanaal 1, 2 of 3 zit, zal je je bakkie net onder de 108 MHz wel te horen krijgen, gemoduleerd en al.
Dus je kunt er niet mee op de omroepband komen?
als dat kon was dat wel de bedoeling van mij.
heeft iemand een idee hoe ik goedkoop kan zenden draaien beetje in de buurt 5 km
Groeten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
5km ligt ver buiten de omroepband, die rond de 3m ligt
Er zijn hier op het forum talloze topics na te lezen over piratenzenders (want 5km zendbereik halen met een gewoon bugje gaat lastig worden), waar je alle informatie inclusief schema's en bouwtips gewoon uit kunt halen.
Bedenk wel dat het, zonder enige HF-kennis, bouwen van een zender voor flinke problemen kan zorgen. Zowel moreel als financieel als wettelijk. Mijn vuistregel is: als je ernaar moet vragen, kan je er beter (nog) niet aan beginnen. Begin gewoon te klooien met een bugje of andere simpele risico-arme schakelingen.
1 geef dat kastje maar aan mij je kunt er toch niet het gewenste resultaat mee bereiken.
2 zoek wat ether piraten op in de buurt meestal vertellen ze hun locatie wel en ga daar eens langs misschien mag je wel gewoon meedoen gezellig samen de nacht doorhalen voor de muziek
3 zend apparatuur kun en mag je gewoon kopen
4 zoekfunctie aan de linker kant van je beeldscherm
Wat is verstandiger zender Kopen/bouwen?
iets kleins in de buurt van de 5 km,
en goedkoop.(mischien chinees)
..
een fabriekszender kopen, dan heb je degelijk spul dat weinig stoort als het goed gebruikt wordt.
bovendien is zelfbouw niet te doen (ofwel je krijgt het nooit werkend) als je er geen kaas van hebt gegeten
maar dan ben je er nog lang niet.
welke zender je ook hebt je moet er wel mee kunnen omgaan het is echt niet "antenne op een stokje en blazen maar"
iedere keer moet je weer vanalles afstellen ect.
als ik jouw was zou ik de piraten in de buurt opzoeken misschien weten die er nog wel een te liggen van iemand die ermee stopt ofzo
kun je ook meteen vanalles van hun leren hoe zei bepaalde dingen aanpakken enzo bijvoorbeeld als de politie op de stoep staat met een dikke vette staatsspekking
[Bericht gewijzigd door roel999 op zondag 20 november 2011 20:01:51 (13%)]
Vraagje.. bakkie(27mc) ombouwen voor op de 3m omroepband kan dat?
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Nee. Niet op zo'n manier dat 't niet 'het bouwen van een volledig nieuwe 3m zender met gebruikte onderdelen' wordt.
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Wat staat er in diverse posts hierboven. Nee dus.
Het goede advies is bouw of koop een zender voor de FM omroep band.
Denk dan wel aan de boetes die kunnen worden opgelegd bij illegaal zenden.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Waarom zou je in hemelsnaam een 11m setje ombouwen naar 3m? Wat zou daar het voordeel van zijn?
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Dan hoeft de TS geen microfoon meer te kopen
De TS stelt overigens 2 maal dezelfde vraag. Dus of er goed gelezen is..?
Bij chinese spullen is vaak het nodige weggelaten om te kosten te drukken. Of er zijn dusdanig slechte componenten gebruikt dat het e.a. na een kleine misaanpassing al de lucht ingaat.
Kortom ga lekker piraten bij de buren of zoek eens op MP, Ebay als je echt zelf aan de slag wilt.
Voor piraatje binnenshuis verwijs ik graag door naar de FM-transmitters. Verkrijgbaar bij de Action (en nog een heleboel winkels in NL.) voor een luttele 10 euro.
Zoals al aangegeven zijn de boetes voor eigen rekening (+/-45.000 euro..)
Succes!
hoeveel watt heb je eigenlijk nodig voor een antenne om door nederland
te zenden de wilson little will mischien
Het is niet de bedoeling om een topic te gaan kapen, open een nieuw topic met je nieuwe vraag. En stel een duidelijke vraag.
Op 26 januari 2012 20:10:13 schreef flipflop:
Waarom zou je in hemelsnaam een 11m setje ombouwen naar 3m? Wat zou daar het voordeel van zijn?
je wint er 11-3 = 8 meter mee uit !!! (sorry, dit kon ik niet laten )