Hallo,
Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een Grundig elite boy 1000. Proleem is als ik de radio aanzet gaat de verlichting aan maar de radio doet verder niets.
Toen ik hem pas had en voor het eerst aanzette stond de radio op FM en deed hij het. Toen ik hem op de korte golf zette en de golflengte wijzer helemaal naar beneden draaide deed hij opeens niets meer.
Nu gaat alleen de verlichting aan en verder geen ontvangst op de golflengtes. Als ik hem aan en uit zet, geeft hij soms aan het begin een korte zoem (alsof hij aan wil gaan?)
Waar kan dit aan liggen en is dit makkelijk zelf te verhelpen ?
Gr.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Waar kan dit aan liggen en is dit makkelijk zelf te verhelpen ?
Gezien de leeftijd aan van alles, zonder electronica ervaring zijn dit niet de makkelijkste dingen om op te lossen.
Bedien alle schakelaars eens een flink aantal keer. Als dat effect heeft, zijn ze vies. Reinigen met tunerspray. Geen contact 60 of gelijkaardig in bandschakelaars spuiten, tenzij je dat weer netjes allemaal verwijdert.
Het kan ook een printbreuk of slechte verbinding zijn, kloppen op de print kan fouten aan het licht brengen.
Ten slotte kan er echt iets mis zijn met de elektronica. Hiervoor moet je gaan foutzoeken. Werken de LF versterkertrapjes? Werkt de oscillator? Is er een correct MF signaal te bespeuren?
hurricane
Mvg Oswald
Op 25 november 2011 14:42:36 schreef hurricane:
Dat gezoem doet mij denken aan kapotte LF eindtrap. (als hij op een voeding loopt)
Ja loopt op voeding. Was ook met de post naar mij toe gekomen, tijdens het postproces beschadigd geraakt ?