Ongeveer een jaar geleden heb ik in een Sansui stereosetje een nieuwe laser geplaatst, omdat de oude niet goed meer werkte. Het is een KSS213CCM, een compleet loopwerkje, waarbij alles nieuw is, inclusief de disc motor, slide mechanisme etc.
Het nieuwe loopwerkje haperde na een half jaar toch wel eens en gaf no-disc. Daarom heb ik onlangs het loopwerkje uitgewisseld voor een ander nieuw exemplaar. Het is niet zoveel werk en voor de kostprijs kan het wel. Alles werkte weer naar behoren en ook zelf opgenomen disks draaiden goed.
Na een paar weken is het toch weer mis, zelfs met " echte " cd's.

Op het lasergedeelte staat het merk van Sony, maar of dat fake is weet je nooit. Zou er wat anders aan de hand zijn?
Na het inbrengen van de CD komt het loopwerk goed omhoog, tot aan de aanslag. Ik denk dat het daaraan dan niet ligt.
Zit er nog ergens een addertje onder het gras, of zijn er problemen van dit setje bekend? Er valt weinig af te regelen bij gebrek aan potentiometers.

Buzzy

is het alleen no-disk, of slaat hij ook over????

Als het alleen no disk is dan zit het waarschijnlijk in de sensors.

kap er af:

open, geen cd erin, close....

Cd la gaat dicht en de eerste sensor (schakelaar) word aangetikt:

cd speler weet nu dat de la in achterste positie (en spindel op de cd aansluit)
en hoort nu het laser transport aan te sturen:

laser transport moet naar de begin positie verhuizen. (tegen de spindel aan)
Bij twijfel, apparaat uit, transport handmatig van de spindel motor weg draaien, en procedure herhalen.

Als het laser transport in de beginpositie is, tikt het de 2e sensor.(ook schakelaar)
dan moet de lens focussen, en de laser emmisie geven.

Als dit niet zo verloopt, zit het waarschijnlijk in de sensors

Check dat eerst maar ff om het uit te sluiten.

De laatste keer dat ik het lasermechaniek vervangen heb, begon de diks te draaien en moet dus gefocusseerd geweest zijn, anders start normaalgesproken de spindelmotor niet. Bij deze actie wordt no-disc gegeven. er wordt dus kennelijk ngeen TOC gelezen. Een nieuwe unit loste het probleem direct op. Nu is er weer dezelfde klacht. Ik heb de sansui niet hier staan. Zou dus nu een mech probleem kunnen zijn .
Het mechaniek is de ccm213 en in het laserblok staat de naam Sony.
Alles is dus nieuw, ook de eindsensors, diskmotor, slidemotor etc.

Buzzy

Met de scope voeding controleren.

na de regulators, bovenop de elco's.

En dan ff het moment van emissie in de gaten houden.

Ooit duikt de boel inelkaar en zie je van allerlei zaag tandjes tevoorschijn komen....

Als dit het geval is, zijn de elco's meestal rot, kun je met een esr meter checken, of gewoon preventief vervangen.

Soms geven ze wel een goede capasiteit waarde, maar belast doen ze dan toch raar.

Zo niet, dan zul je toch met een schema aan de gang moeten.

* zit er een kss 213 laser in?

ik heb al een paar keer mee gemaakt dat ik idd immitatie tegen ben gekomen die nieuw al niet goed functioneerd...
meestal kss213 china made

* slaat hij ook over? of alleen soms no disk?
*als hij het doet, blijft hij het dan doen?