Is dit misschien een moderne koeler die geen freon meer gebruikt maar isobutaan (R600a) als koelmedium. Toen ik laatst een nieuwe vriezer kocht werd ik hier voor gewaarschuwd door de winkel. Zowat alle merken houden er mee op beneden de 10 graden en wel omdat de gasdruk van isobutaan te laag word (kookpunt ligt hoger).

Mijn vriezer staat ook in de schuur, die heb ik goed geïsoleerd zodat het buiten al langdurig beneden -10 moet zijn voor het gaat vriezen in de schuur. In de praktijk blijft mijn Liebherr vriezen tot een omgevingstemperatuur van 0 graden (andere merken houden er bij +10 mee op volgens de winkel). Ik zet in de winter de vriezer op -30. De warmte die hij dan produceert is meestal voldoende om de schuur boven nul te houden.

IDD instellen op -30, betekent dat vriezer continu draait! wel beter voor compressor. Of gewoon een oudere R12 kast op de kop tikken en dat probleem heb je niet meer

als het dan toch < 7 ° hoef je eigenlijk geen frigo te hebben...

Dank voor de uitvoerige uitleg van mijn vraag, Turbokeu!

Nou wat een bijzonder verhaal inderdaad. De schuur warm moeten houden zodat de vriezer goed blijft koelen en niet afslaat, het klinkt zo onlogisch maar toch is het waar. Wellicht is een kruipruimte isolatie een goed idee, wij hebben dat op de zolder gedaan omdat we daar wat dure kunst hebben staan die op een gelijke kamertemperatuur moeten blijven. Ik denk overigens dat de vriezer schoonhouden ook al wat kan helpen, al zit ik er misschien helemaal naast. Maar vaak baat het wel om apparatuur goed te onderhouden.

[Bericht gewijzigd door VandaGutuv op (90%)]

zal na 10jaar toch wel opgelost zijn :-)

Op 15 maart 2021 14:11:11 schreef Gadget_inc:
zal na 10jaar toch wel opgelost zijn :-)

Ja, de winters zijn niet meer zo koud :-) (zelfs de ouwe koeien komen er wakker van)

Op 15 maart 2021 12:10:15 schreef VandaGutuv:
Goedendag

Indien nodig kan ik je met deze vraag helpen.

Toevoegen aan een oude koe is hier toegestaan als het wat toevoegt, maar dit is wel een erg vaag antwoord waar geen enkele lezer iets aan heeft. Tip: als je iets toe te voegen hebt, gewoon doen!