Chauvin Arnoux multimeters, wat vinden we ervan ?

Laat ik me eerst even voorstellen, het is immers mijn eerste post op dit forum.
Ik ben Marvin, en houd van vintage audio en alles wat daar bij hoort (revisie, afregeling etc.).
Oude computers zijn ook wel leuk (ik schrijf dit zelfs op mijn 1992 PowerBook 180 !).
Daar mijn oude Voltcraft multimeter behoorlijk gaar is geworden (wat wil je ook, na zo'n 15 jaar, met zo'n goedkope meter) ben ik op zoek naar een mooie nieuwe multimeter.
Het budget ligt zo rond de €150,- dus niet al te veel.

Na een beetje rond te hebben gekeken werd mijn aandacht getrokken door de Chauvin Arnoux CA5233.
Bijzonder goede specificaties voor deze prijsklasse, en nog goed betaalbaar ook.
Echter; er valt geheel niets over dergelijke meters te vinden qua gebruikerservaringen, dus vandaar mijn vraag :

Hebben we enige ervaring met multimeters van het merk Chauvin Arnoux, en dan specifiek het model CA5233 als het kan.

fred101

Golden Member

Zo te zien een degelijke electricien/ bouwvakkers multimeter. Veel aandacht voor lomp gebruik, stootvastheid en vocht bestendigheid. 0,2% accuratie is niet beroerd maar ook niet super en ook minder belangrijk voor die doelgroep.

Edit, voor werken in buizen apparaten idd geen verkeerde keus. ( de firma heeft binding met metrix)

Er stonden van de week een hele zwik Fluke 77 op MP voor een paar tientjes per stuk.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 18 december 2011 17:30:43 (30%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Meters zijn gewoon goed.Met deze kun je alle kanten op.Zeker op gebied van vintage.De meeste meters gaan defekt door met de verkeerde instelling te meten.

Hier heb ik ook nog een uitgebreide handleiding gevonden.

Hoe zou deze zich verhouden tot, zeg even een Agilent U1232A(en dan bedoel ik in ieder opzicht, van degelijkheid tot batterijverbruik ;-)) ?

fred101

Golden Member

Gewoon even de specificaties langs elkaar leggen. Bij het onderdeel artikelen op deze site staat een multimeter tutorial over wat ze betekenen.
De Agilents zijn niet echt uinig met batterijen. Ik heb er een uit de blauwe serie ( gericht op electronica/lab gebruik. de gene die jij noemt is meer gericht op electriciens/werkplaats en heeft veel minder functies en digits, de mijne heeft een oplaadbare 9V batterij.)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Wat jij ervan vind, weet ik natuurlijk niet dus wat wij ervan vinden moet je zelf maar bepalen... Maar de Chauvin & Arnoux die ik vanmiddag in Driebergen bewonderde vond ik er wel erg degelijk uitzien. De fotograaf kennelijk ook, anders zou hij geen 4 foto's gemaakt hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oeh, die is leuk !

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 19 december 2011 19:01:45 (96%)

fred101

Golden Member

Die hele serie fotos is mooi. Wat en mooi gemaakt spul. Van de meeste dingen weet ik wel wat het is maar er zitten ook wat vreemde apparaten tussen. Zoals die plank met die meetlat erop. Ik dacht eerst een slotted line maar er zit zo te zien geen gleuf in. Zal wel iets uit de tijd van voor de volt zijn. Toen spanning nog direct afgeleid van massa/tijd/stroom ofzo werd opgegeven.
De meeste meters waren zo te zien stroom meters met heftige shunts ( bij een zag ik de waarde in microhm opgegeven) .
Maar die met die twee groene spoelen was wel apart. Een soort tangent galvanometer maar met een liggende naald en een vreemde koperen buis er naast.
Die pen-meter was ook apart. Leek wel een portable galvano meter. Er zat zo te zien een snaar in met daaraan een magneetplaatje. Een soort voorloper van een duspol ? Grappig ding. Ook mooie weerstandsbruggen.
Er stond ook en philips plankje met spoelen. Volgens mij van een vroege griddipper. Dat wee-meggertje wat er lag heb ik ook.
Wat waren die twee kofffers ( volgens mij van Siemens). Ik denk stroom en volt meters met shunts..

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Langs die meetlat liep zo te zien nog een weerstandsdraad. Wat het precies voor een ding was, weet ik niet.

In de "duspol" zat zo te zien een neonbuisje met een + teken erin, maar heb hem niet heel nauwkeurig bestudeerd.

Het Philipsplankje met spoelen hoorde bij een veldmeter, die qua constructie inderdaad wel veel aan een griddipper deed denken maar passief was opgebouwd.

Er stond 1 instrument waarvan niet bekend is waarvoor het diende... Het buisje binnenin loopt rond, links is een reservoirtje waar onderin een kwikelectrode zit. Het reservoirtje en buisje zijn voor 80% met een doorzichtige vloeistof gevuld, de vloeistofspiegel kan je op de foto wel zien in het reservoir. Door het kijkertje is een soort draadje of naaldje in het buisje te zien. Rechts van het punt waar je naar kijkt, in het schuin oplopende stukje buis zit de 2e electrode. Als je enig idee hebt, willen ze het daar vast ook graag weten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@MB:
Doet mij denkan aan een mechanische oscillator voor een knippersignaal. Er hangen er een stel in Hoenderloo (Elektriciteitsmuseum), zij het in een rechthoekig kastje. Je kunt ze daar zien werken.

Zou ook een temperatuurgevoelige schakelaar kunnen zijn, die de temperatuur meet van een slang/buis, die door dat gat loopt.
Hoort die messing constructie, die er voor staat, er bij ??

[EDIT]
@Fred:
Waar kan ik die dingen, die jij beschrijft bewonderen??

[/EDIT]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 december 2011 14:01:58 schreef fred101:
[...] die plank met die meetlat erop.

Is gewoon een potmeter, c.q. instelbare weerstand :)

Krijg wel een heel fijn, warm kerstgevoel van al dat moois op die foto's! :p

- Rob.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
maartenbakker

Golden Member

@TA: Het gat lijkt te zijn om beter te kunnen kijken, de constructie die ervoor staat is een oculair. Het zou dus toch een meetinstrument moeten zijn eigenlijk, of een demonstratie-opstelling... Lijkt me ook dat er te weinig kwik inzit om te oscilleren (als ik me het principe goed voor de geest haal).

Aanvulling: de tentoonstelling was een éénmalig thematentoonstelling. Je zou bij de NVHR moeten vragen of ze bij de eigenaar of eigenaren te bewonderen zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 19 december 2011 16:28:58 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

Chauvin Arnoux zijn gewoon herlabelde Metrix toestellen. Niks mis mee. Maar ik zou toch eerder naar een Fluke of Agilent gaan.

o, enne : blijf weg van die blauwe achtergrondverlichting. dat is niet af te lezen... kies iets met oranje of geel. ( contrast is veel groter )

Kijk ook eens naar de U1241B van agilent. die kost slechts iets meer en heeft meer mogelijkheden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

RobK, ben je serieus, ik dacht ook aan zoiets maar dan zou je geen schaal in mm verwachten. 1V werd in de 19e eeuw uitgedrukt als 10.000.000 cgs em units. Dat was lengte, massa, tijd. Dus een meetlat erbij nodig.

Dat ding met kwik weet ik ook niet. Een schakelaar lijkt me niet. Waarom dan een kijker/wijzer. Ik zou eerder denken aan een (milli)watt meter. Je stuurt RF door de electrodes en daarmee verwarm je de kwik. Daardoor verplaatst de wijzer zich en je kunt dat aflezen door de kijker. Alleen zou je dan een schaalverdeling verwachten. dus een andere mogelijkheid is een soort detector. Beweegt de wijzer dan loopt er stroom.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 19 december 2011 19:17:40 schreef fred101:
RobK, ben je serieus

Altijd, Fred! :)

Het is een zgn. "slide wire" potmeter. Werden vroeger veelal gebruikt in Wheatstone bruggen.
Gesteld dat de legering homogeen is en de draaddikte over de gehele lengte uniform kan je met zo'n ding namelijk behoorlijk nauwkeurig ratio's meten.

Ze worden zelfs nog gemaakt: http://www.iecpl.com.au/z_pdfs/em2450+2451-001.pdf

- Rob.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
fred101

Golden Member

Hmm, wordt gebruikt met standaardcellen en calibrators, hoe kan het dan dat ik er nog geen heb ;-)
http://ualr.edu/dcwold/phys2122/p23man/p23man.html uitgebreide uitleg over hoe het werkt. Eens kijken of ik zoiets kan maken. Als hij 1 of 2 ohm is en ik zet hem tussen standaardweerstand om de stroom te beperken, kan ik een heel precies nulpunt vinden. Grappig idee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ik had die kijker nog niet gezien. Ik had het aangezien voor een buis was met een slangpilaar er aan. Het oculair was niet op de uitvergroting te zien. Pas toen ik ontdekte dat je door de foto's kon bladeren kwam ik de hele foto tegen.
Die schaal kan ook in het oculair zitten: Kruisdraden met een schaaaltje.
Ik heb ooit eens met zo'n soort oculair de rek van een staaldraad moeten bepalen bij diverse gewichten die er aan gehangen werden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 december 2011 19:36:36 schreef RobK:
[...]
Altijd, Fred! :)

Het is een zgn. "slide wire" potmeter. Werden vroeger veelal gebruikt in Wheatstone bruggen.
Gesteld dat de legering homogeen is en de draaddikte over de gehele lengte uniform kan je met zo'n ding namelijk behoorlijk nauwkeurig ratio's meten.

Ze worden zelfs nog gemaakt: http://www.iecpl.com.au/z_pdfs/em2450+2451-001.pdf

- Rob.

heel nauwkeurig zelfs. Je had alleen een nulindicator op je wietstonebrug nodig.
@Fred101: onmisbaar als oerinstrument net als de tangentboussole.

Chauvin arnoux stak 15 jaar geleden Metrix in zijn portefeuille, herlabellen is een te straffe uitdrukking. Hun meters zijn goed, maar Hoofdreden dat ze nog bestaan is het Franse chauvin-nisme. ;-)

Tidak Ada

Golden Member

Wietstonebrug ??
Is dat een brug waar wietrokers stoned op staan te baliekluiven ?
Of een stenen brug waar wiet gedeald wordt ?
Of bedoel je soms een Wheatstonebridge ? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

nauwkeuriger dan een Fluke 720 of RV722 dekavider van ESI ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 19 december 2011 23:18:12 (30%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Op 19 december 2011 15:22:20 schreef Tidak Ada:
@MB:
Doet mij denkan aan een mechanische oscillator voor een knippersignaal. Er hangen er een stel in Hoenderloo (Elektriciteitsmuseum), zij het in een rechthoekig kastje. Je kunt ze daar zien werken.

Die zien er wat anders uit.

http://www.gigawatts.nl/co/div/flakker/KIF_1618.JPG

http://www.gigawatts.nl/co/div/flakker/flakker.wmv

Op 19 december 2011 23:17:01 schreef fred101:
nauwkeuriger dan een Fluke 720 of RV722 dekavider van ESI ?

Nee,natuurlijk niet er zit dan ook (meer dan)100 jaar tussen beiden. kun je met een ford T een huidige formule 1 wedstrijd winnen?

fred101

Golden Member

Niet helemaal een goed vergelijk. Een Kelvin Varley divider bestaat ook al meer dan honderd jaar ( ik dacht dat Kelvin en Varley ergens rond 1860-1870 zijn gaan samenwerken) en de sliding wire potentiometer wordt nu, net als de KVD ook nog steeds nieuw gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Op 19 december 2011 18:59:59 schreef free_electron:
Chauvin Arnoux zijn gewoon herlabelde Metrix toestellen. Niks mis mee. Maar ik zou toch eerder naar een Fluke of Agilent gaan.

Kijk eindelijk een On Topic reactie ! Ik dacht dat Metrix, uit Engeland kwam omdat het vroeger ITT was. Maar het is dus frans.

De rest hoort meer thuis in het "Mooiste Meetapparatuur" topic.