Ik heb hier een eindversterker waarvan 1 knop kraakt als je heb verdraait. Omdat het om een eindversterker gaat waarvan de volumeknop altijd open staat (max volume) wil ik deze kortsluiten, zodat hij altijd op max staat.
Er zit een inschakelvertraging op dus dat gaat niet voor problemen zorgen.
Nu zitten er 3 poten aan zo'n draaipotmeter, maar het lukt me niet om hem dusdanig kort te sluiten dat het volume maximaal is ongeacht de stand van de meter
Als ik de banen op het PCB volg kom ik op 3 draden uit:
1=rood
2=wit
3=ground (gedeeld met de potmeter van het andere kanaal)
Als ik 1 en 2 kortsluit blijft het volume de stand van de draaiknop volgen, maar dan iets harder (het eindvolume blijft wel afhankelijk van de stand van de potmeter)
Als ik 2 en 3 kortsluit komt er geen geluid meer uit.
Als ik 1 en 3 kortsluit komt er ook geen volume uit.
Wat is de correcte manier om dit op te lossen??
falaigai
Leren kan je alleen maar door te Doen
Ik denk dat de correcte manier is om de pot eruit te solderen . Hem doormeten . En dan vervangen met een correcte waarde weerstand.
Maar als je hem toch nooit verzet . Dan maakt het toch niet uit of ie kraakt als je er aan draaid ?
grtz
Aangezien onze andere (top)versterkers ook zijn doorgesoldeerd (is makkelijker want dan hoef je enkel de powerknop aan te zetten) wil ik dat bij deze ook doen. Ik beschik op het moment niet over een multimeter, aangezien ik nu op locatie ben met een soldeerbout in mijn handen 
ik ga er vanuit dat de volumeknop er intern zo uit ziet?
En geen interne vaste weerstand heeft (in de linker poot in dit plaatje) omdat je altijd naar 0dB gaat?
Als je volgens dit plaatje dus de linker poot met een van de andere twee verbindt zou hij op het maximale volume moeten staan (minste weerstand).
Echter ik heb alle combinaties al geprobeerd.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
Je kan die potmeter laten zitten, de middelste pin aan de potmeter is die van het sleepcontact dus deze bepaalt het volume. Aan de andere pennen zal mogelijk een massa zitten en de signaal ingang. Soldeer middenste aansluiting los of knip hem over. verbind nu de middenste pad op je pcb naar de sinaal ingang, dit kan door een draadje te gebruiken op een dikke klot soldeertin.
Dat heb ik dus met de bovenstaande mogelijkheden geprobeerd. Er is maar 1 combinatie waarbij het volume harder staat als de knop, maar ook weer uit gaat als de knop naar 0 wordt gedraaid
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
daarom de middelste pin los maken! Als je hem dicht draait maak je kortsluiting op de signaalingang. Die het iets harder klinkt doorverbonden is niet abnormaal, door slijtage, stof, enz. kan het zijn dat hij al wat verlies heeft (hogere weerstand).
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Dat klopt, omdat je de loper van het signaal naar massa brengt,
dus zoals eerder vermeld de loper losnemen en direkt aan het signaal.
Dan heeft het signaal maximaal doorgave en de potmeter-weerstand blijft gewoon zitten, daar de loper kraakte.
MVG Gerard.
Top! ik heb de hele potmeter verwijderd en de loper aan het signaal gesoldeerd (klont tin op het PCB)
Dank voor de hulp!
dimpie007
Hoe meer je zoekt hoe minder je vindt, slaap er eens een n8tje over
just weerstand doormeten en er 1-tje insolderen, andere zeide van middenaftakking naar massa solderen. Heb zo al veel potmeters verwijderd.
Natuurlijk niet echt professioneel maar lukt aardig en blijft eeuwig goed