hallo mensen
een vraagje ik moet een db meter bouwen mar niet als vu meter. de uitlezing moet via 7 segment display uitleesbaar zijn. weet iemand hieer een schakeling cq apparaat voor.
laat het maar weten
groet
joost speelman
hallo mensen
een vraagje ik moet een db meter bouwen mar niet als vu meter. de uitlezing moet via 7 segment display uitleesbaar zijn. weet iemand hieer een schakeling cq apparaat voor.
laat het maar weten
groet
joost speelman
db wat? kippen, koeien, varkens?
Special Member
kijk eens in de conrad gids, staat hij kant en klaar
Special Member
xeno, db is een eenheid van versterking, ik heb nog niet zo vaak een versterking van dieren gezien, het gaat hier om signalen en ik gok even op audio
ja voor audio inderdaad.
wwet dat ze kant en klaar in de conrad staan maar ik moet het als project voor school bouwen.
zodoende kan ik niet een aankoop bonnetje van de conrad inleveren, maar moeter een teken pakket komen e.d.
als iemand van jullie een site weet waar ik in iedergeval info over het principe kan vinden ben ik al een heel eind
groet joost
Special Member
hmm gewoon VU meter schema nemen, alleen diplay + driver IC vervangen voor A/D converter, BCD-to-7-segment driver en de 7 segment
Special Member
u begrijp?
Op 19 april 2004 10:30:17 schreef High met henk:
xeno, db is een eenheid van versterking, ik heb nog niet zo vaak een versterking van dieren gezien, het gaat hier om signalen en ik gok even op audio
decibels zijn geen eenheid van versterking, het is een eenheid van verhouding.
Vandaar mijn opmerking, db wat?
Hoeveel is 0db volgens jou bij audiotoepassing, hoeveel spanning, stroom of vermogen in welke belasting (of kippen, koeien en varkens)praten we over?
Special Member
versterking = verzwakking is idd gemeten vanaf een referentie ja
dus een eenheid van verhouding idd. Is net hoe je het formuleert
High met henk: bij versterking heb je dus geen referentie ! (tenzij je de ingangsgrootheid als een referentie beschouwd) Bij een absolute waarde heb je een referentiewaarde nodig bij het uitdrukken in dB.
Special Member
als je iets wilt gaan versterken, en je wilt de uitgang weten is deze gerelateerd aan de ingang. dus je DB niveau is ook gerealteerd aan versterking hoor getuige de volgende formule:
DB = 10^(gain*20)
of omgekeerd
gain = 20log(ABS(DB))
Dus versterking is WEL DEGELIJK gerelateerd aan DB
[Bericht gewijzigd door High met Henk op 19 april 2004 14:27:16
Op 19 april 2004 14:06:12 schreef Xenobinol:
decibels zijn geen eenheid van versterking, het is een eenheid van verhouding
En versterking is een verhouding.
Special Member
*schop* EDIT in post hieboven
dus als je een signaal versterkt, gaat dit aan de hand van het signaal wat erin gaat, de versterkings factor is via een formule gelinkt aan de versterking in DB's
waar de referentie voor audio van een DB meter vandaan kotm weet ik niet, maar je kan het zo zien als hoogte. De hoogte van een kast kan 2 M zijn, maar hoe hoog is hij gemeten vana NAP? (de waterspiegel) Het hangt ervanaf waar jij meet.
en of je in meters meet of in inches is dus nu aan jouw
[Bericht gewijzigd door High met Henk op 19 april 2004 14:34:10
Op 19 april 2004 14:24:33 schreef High met henk:
als je iets wilt gaan versterken, en je wilt de uitgang weten is deze gerelateerd aan de ingang. dus je DB niveau is ook gerealteerd aan versterking hoor getuige de volgende formule:DB = 10^(gain*20)
of omgekeerd
gain = 20log(ABS(DB))
Dus versterking is WEL DEGELIJK gerelateerd aan DB
Als je nu eens die ABS() weghaalt klopt het denk ik, met ABS() klopt het natuurlijk niet want bijvoorbeeld -3 dB is een heel andere versterking dan 3 dB terwijl dat bij jouw formule gelijk is.
Edit: Ik lette niet goed op, ook dan klopt het nog niet. Je moet gain en dB omwisselen.
Special Member
neejhoor
dat klopt, tik maar eens in in je zakjapanner:
-3 db = 0.707 en 3 db = 1.41
(bij mijn TI83 iig wel)
[Bericht gewijzigd door High met Henk op 19 april 2004 14:35:53
Op 19 april 2004 14:35:23 schreef High met henk:
neejhoor
dat klopt, tik maar eens in in je zakjapanner:-3 db = 0.707 en 3 db = 1.41
(bij mijn TI83 iig wel)
Nou dan heeft dat ding dus een defect want namelijk ABS(-3)=ABS(3)=3
Special Member
hehehe, dat zou ik logisch ook denken, ware het niet dat het toch werkt en zelfs volgens de boeken kloppen deze formules.
als ik intik abs(-3) komt er idd 3 uit, wat ook zeer logisch is, allen in de formule die ik 2 jaren geleden voor telecom in mijn Ti zette, werkt dit prima. En da tis toch echt deze formule, rechtstreeks uit de boeken
De referentie kan bijvoorbeeld 1 Watt zijn in dat geval heb je het over dBW. Of 1 mW in dat geval is het dBm. Of 1 V in dat geval is het dBV. Enzovoorts
Op 19 april 2004 14:45:03 schreef High met henk:
En da tis toch echt deze formule, rechtstreeks uit de boeken
Ik zou mijn geld terug vragen, want die gekken die dat boek hebben geschreven wisselden dB en gain van plaats.
Edit: En dan moet je dB*20 ook nog vervangen door dB/20.
Special Member
gerelateerd aan 0V wel, gerelateerd aan bijv 30V VCC niet. Het is net als een potentiaalverschil. Meet maar op verschillende plekken in een versterker:
De waarde van de meter hangt af van hetgene waar jij de referentie legt (ofwel de common (zwarte meetpen)
Maar we gaan heel erg off topic. db blijft een eenheid en hij wil het meten
Special Member
BTW die boeken is verplichte HTS-elektro lectuur, maar zal het eens nazoeken, feit is ook dat mijn rekenmachine het snapt. Maar maybe heeft ABS in de rekenmachine wel een andere betekenis (Hoewel ik me deze vraag ook kan herinneren, volgens mij heb ik hem zelf gesteld, maar ben het antwoord vergeten)
Special Member
Op 19 april 2004 14:53:29 schreef Remko Struiksma:
[...]
Ik zou mijn geld terug vragen, want die gekken die dat boek hebben geschreven wisselden dB en gain van plaats.
de formules blijken te kloppen, reken maar na: -3db = 0.707 versterking en 3 db = 1.41 dus dat klopt, alleen ik kan me vergissen in de betekenis van ABS
DB = dus serieus gerelateerd aan versterking en als jij denkt van niet, dan zou ik JOUW huiswerk nog maar eens wat beter doen
[Bericht gewijzigd door High met Henk op 19 april 2004 14:58:56
Ok ik reken na:
ik neem een versterking van 1.41
DB = 10^(gain*20) = 10^(1.41*20)=10^28.2=1,584893192461e+28
dit lijkt mij een beetje veel...
of omgekeerd
ik neem 3 dB
gain = 20log(ABS(DB))=20*log(3)=20*0,477=9,54
En jij kwam op 1.41
Nee, High met henk je kunt wel blijven volhouden maar fout is fout
Special Member
ik moet even zoeken wat die ABS inhield okeej, want dat is idd blijkbaar niet absoluut, maar feit is dat het programma in de rekenmachine WEL KLOPT.
als ik idd zo nareken zonder de formule in de TI, kom ik idd ook op die waarden uit en die zijn idd fout, dat moet ik toegeven, dus moet even opzoeken hoe het exact zat.
maar feit blijft (ongeacht de formule) dat DB en gain aan elkaar gerelateerd zijn
Op 19 april 2004 15:11:48 schreef High met henk:
ik moet even zoeken wat die ABS inhield okeej, want dat is idd blijkbaar niet absoluut
Wanneer je nou eens deze formules gebruikt:
dB=20*log(abs(gain))
gain=10^(dB/20)
En abs betekend gewoon absoluut, je maakte gewoon een potje van de bovenstaande formules.