Ik heb hier nog 2 12"-speakers liggen, L12P11W van RCF. Om er toch iets zinnigs mee te doen dacht ik er klankasten rond te timmeren (nuja, lijmen, natuurlijk), om hetzij als podiummonitor te dienen hetzij als low-mid kast in PA.
Tips voor keuze van kastontwerp en/of kant-en-klare bouwtekeningen zijn welkom, dank bij voorbaat.
En zou ik de eindtrap bij in de kast bouwen, of net niet?
Niemand? Ik heb echt al wat gezocht, maar kwam niet verder dan een algemene aanbeveling dat iedere kast van een liter of 100 wel goed zou zijn...
Mogelijk gebruik ik de verkeerde zoektermen?
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Gooooooogel naar "Luidsprekerkast" en er bestaat ook luidsprekerkast voor zelfbouw boekwerk.
MVG Gerard.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
De L12P11W is eigenlijk een middentoner
Ik heb de parameters voor de L12P11WK voor je:
Fs = 50 Hz
Vas = 80 liter
Qms = 8,3
Qes = 0,22
Qts = 0,22
Xmax = 0,5 mm
n0 = 4,43 % (101 dB/1W/1m)
Deze speaker gaat echt snoeihard (101 dB/1W/1m), maar bas zal er niet uitkomen met een Xmax van 0,5 mm. Ik denk niet dat de L12P11W heel veel van deze L12P11WK zal verschillen.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (10%)]
Fuzzbass heeft het begrepen: deze speaker is inderdaad vooral een middentoner, die ook een beetje naar beneden kan. Ik vond 't allenkant baskasten, hetzij basreflex of gevouwen hoorns, die er alles aan doen om het laatste greintje bas uit een speaker te persen maar dat is dus niet de bedoeling.
Ik zoek plannen voor een mid-range kast die uit deze specifieke speaker zoveel lage tonen uithaalt als er deftig uit te halen zijn, zonder de mid-weergave in het gedrang te brengen.
Mid-hoogkasten met TWEE keer 12" vind je wel. Bv. in mijn (erg oude) bouwboek van Fane, en ook op http://www.new-line.nl/forum/read/?t=27547 maar dat was dan wel mijn enige hit op new-line.
@vdbeke: bedankt voor de tip van new-line, maar wat is J&H?
@fuzzbass: die 0,5 mm, is dat de maximale conusuitslag? dan zal er inderdaad niet veel bas te beleven zijn...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com