Eén van m'n schoonzoons is actief in het carnavalwereldje. Nu moest hij de snelheid van enkele ruitenwisser-motors kunnen regelen. Geen probleem - dan bouw ik toch even de CO-motorregeling, maar dan met een zwaardere FET, een IRFP064N, en een dikkere vrijloopdiode, een C16P40FR.
Bij het testen viel het me op, dat er --ondanks de aanwezigheid van een vrijloopdiode-- flinke spanningspieken ontstonden wanneer de FET sperde.
Dat zette me er toe aan, wat te experimenteren:
Voedingsspanning = 5V
Belasting = draadgewonden weerstand 12Ω, 10W
FET = IRF530
PWM-frequentie = 1kHz
Meetapparaat = RIGOL DS1102D
Zonder vrijloopdiode toont de scoop pieken van 238V - dat is wel wat meer dan ik verwachtte. Brrr...
Met vrijloopdiode (BYV29): pieken van 132V, zo'n 300nS breed!!!
Als ik nu een R van 68Ω en een C van 100n in serie tussen drain en GND plaats (vergelijkbaar met een snubber-netwerkje, zoals dat bij triacs gebruikt wordt), dalen de pieken tot 25V. Het al-dan-niet aanwezig zijn van een vrijloopdiode heeft geen merkbare invloed!
Wat moet ik daar nu van denken?
Toont de scoop het signaal zoals het werkelijk is? Waarom gebruiken we dan vrijloopdioden, als een R/C-netwerk zoveel beter presteert? En waarom overleeft de IRF530 piekspanningen van 238V, terwijl hij maar geschikt is voor spanningen tot 100V?
Of verslikt de scoop zich in het signaal, en toont hij pieken die er helemaal niet zijn (omdat de flank te stijl is, bv.)? Ik heb ook een meting gedaan met een R van 22Ω tussen drain en probe-tip. Dat leverde hetzelfde resultaat op. Ook de PM3070 toont een identiek plaatje.