Koda KD-233 pre-amp stuurt maar 1 kanaal uit

Geachte forum leden.
Ik heb een koda voorversterker de KODA-233 .
de zekeringen heb ik doorgemeten die zijn goed
Er wertk maar 1 kanaal dat is rechts links werkt niet
Waar zou ik moeten zoeken om te beginnen heeft iemand ervaring met deze voorversterker ?
e de waele

Je hebt zelf natuurlijk alle hints en tips bij je vorige topic al op deze versterker toegepast??
* Schema zoeken
* DC meten op uitgang?
* Transistors testen....

:)

Alvast het schema: Klik

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (30%)]

Michel.
Ik ga er mee aan de slag.
bedankt nog voor het schema
Omdat het 2 kanalen zijn kan ik misschien vergelijken.
Zou de kans op een defecte tor groot zijn ?
e de waele

Eric,

als 1 kanaal niet werkt, heb je het voordeel dat je met het goede kanaal kunt vergelijken (meten).

Kijk ook goed naar de onderdelen. Zitten er zwarte tussen?
Meet de weerstanden even door op een onderbreking.

En wat je kan doen is de transistoren doormeten natuurlijk.

Stuurt die maar één kanaal uit via alle ingangen?

Gezien het schema is een kapotte opamp wel verdacht. Transistor zal het niet zijn, die zie ik zo snel niet in de signaalweg.

De transistoren (input board) bovenin het schema schakelen de ingangsselectie. Zo te zien (links bij de ingangen) gebeurt dat via relaitjes. Dus als je op alle ingangen, toch maar één kanaal krijgt dien je de fout te zoeken vanaf een ingang tot aan de uitgang. Het middelste deel van het schema dus!

Verdacht zijn dus vooral:
* de NE5532 opamps (let op, bijv. N104 A en B bestaat uit een dubbele opamp in één behuizing)
* de schakelaars (SW401 a/b/c/d)

Wat je het best kunt doen, injecteer een signaal op een ingang (sinustoon vanuit een toongenerator of je pc) en volg het signaal via het schema met je scoop.

Dan ben je er snel achter waar het probleem optreedt. Het is een vrij makkelijk opgebouwde voorversterker.

[Bericht gewijzigd door Roy B op (34%)]

Er zitten geen zwarte componeneten tussen ik ruik ook niets ook de achterkant printplaat ziet er gewoon goed uit ik ga maar meten
Ik laat wat horen als ik iets heb ontdekt
Roy bij alle ingangen heb ik maar een signaal
kan ik op internet een signaal vinden voor er in te sturen ?
Of een signaal van mijn Keyboard ?
e de waele

[Bericht gewijzigd door ericc op (28%)]

Ok, dus op alle ingangen. Kijk in bovenstaande post (die heb ik nog ge-edit).

Een toongenerator voor je pc kun je o.a. hier vinden:

http://www.world-voices.com/software/nchtone.html

http://www.tucows.com/preview/240287

De meeste werken minstens 30 dagen (shareware). Je kunt beter een sinustoon gebruiken dan muziek vanaf een cd. Je ziet dan wat eenvoudiger op je scoop waar het fout gaat. Als het goed is heb je met bovenstaande programma's ook de mogelijkheid een sinustoon te genereren naar een WAV bestand welk je weer op cd kunt branden.

Lukt het om een of andere reden niet, kan ik je eventueel een bestand sturen met een testtoon (vanavond op z'n vroegst).

Ik ga eerst de test toon in orde maken en dan ga ik aan de slag met meten
allemaal bedankt voor jullie mee denken ik laat zeker nog wat horen
e de waele

@Roy
Je hebt gelijk, er zitten geen eindtransistors in. Ik had nog niet echt naar het schema gekeken.

Idd: even de signaal weg nalopen met een scoop. Dan haal je zo de rotte appel(s) eruit.

Let ook op je relais. Als er 1 contact blijft hangen (bijv bij dat relais rechtsboven in het schema) werkt 1 uitgang niet.

Michel/Roy/b

Ik heb zo wat alle weerstanden gehad voor de signalen
Alles was het zefde tot aan de weerstanden
R142 heb ik voor de weerstand een mooie sinus er na niet meer dan een streep (dit is van het kapotte signaal)

bij de R 139 heb ik voor de weerstand een mooie sinus golf er na
een andere golgvorm met bogen (dit het goede kanaal)
IK ben verder gaan zoeken en ik heb nog iets heel leuks om uit te zoeken
het volgende IK meet bij weerstand no r134 een sinus voor en achter de weerstand volgens het schema loopt deze naar de links out.
als ik meet op de uitgang van mijn versterker geeft hij een streep
Als ik meet op weerstand no r133 heb ik voor de weerstand een streep en na de weerstand ook een streep(dus geen signaal) volgens schema gaat deze naar out rechts maar als ik op mijn versterker meet id de sinus wel aanwezig.
zou dit een fout zijn in het schema ??
e de waele

e de waele

[Bericht gewijzigd door ericc op (43%)]

Dan zou R142 kapot kunnen zijn.
Meet die eens apart door? (even uitsolderen)

Michel
Ik ga dit morgen doen ik laat het wel horen
e de waele

geachte forum leden.
IK heb de 2 weerstanden r142 en r139
even los gemaakt en op gemeten de waardes zijn 38.5 ohm dat zou goed moeten zijn.
maar ik heb eens goed gemetem bij de opamp no n103/a/b
en ik kom tot de volgende meeting.
voeding van de nummers 8 en 4 = goed.
deel A no 3 non inverting inpout A aan condensator
no 2 invt input A daar meet ik Bogen(geen echte sinus
no1 output A een streep

Deel B no 5 non invert input B ligt aan condensator
no 6 inverting inpout B geeft een streep geen sinus
no 7 output B Geeft een mooie sinus
Hebben julli daar iets aan ?
e de waele

Bedoel je echt 38,5 Ohm of toch kiloOhm?

Wat voor ic is IC103 op de print?
Het schema en de print lopen niet parallel in elk geval.
Als je noemt "ligt aan condensator" noem dan ook even een nummer. Nu weet niemand welke condensator je bedoelt.

Het klopt dat de niet inverterende ingangen (de +) aan ground ligt. Daar meet je dus 0V.
Op de inverterende ingangen en de uitgang van de opamp moet je een signaal meten.

als de uitgang een streep is (=0V) dan kan die opamp kapot zijn.
Meet ook de onderdelen eromheen even door. Dan weet je zeker dat je alleen je opamp hoeft te vervangen.

Die weerstanden zullen niet defect zijn. Daar is in principe geen reden voor dat die überhaupt kapot kunnen gaan.

Die 39 die de TS meet zal die 39k zijn. Dus ok.

Bij R142 meet je voor wel signaal en erachter niet.
Dat betekent dat er ACHTER R142 iets in sluiting ligt, het signaal wordt daar dus kortgesloten. Dat kan zijn, één kapotte elco (C131 of C132 maar niet waarschijnlijk), maar meest waarschijnlijk is dat IC103 defect is.

Op 17 januari 2012 13:54:00 schreef Roy B:
Die weerstanden zullen niet defect zijn. Daar is in principe geen reden voor dat die überhaupt kapot kunnen gaan.

:9
Ik ga er NOOIT meer vanuit dat iets niet kapot kan gaan.
Ik ben zelf aan het sleutelen in een versterker, het eerste dat vervangen moest worden was een serieweerstandje in de voedingslijn die oneindig (open) was geworden.

Ook in andere versterkers kom ik regelmatig kapotte weerstanden tegen in het eindcircuit.

het is inderdaad 39 k ohm
de ic op de print is van philips de NE5532 (dual)
deze zal zeer waarschijnlijk stuk zijn.
Kan ik voorlopig de uitgang van de voorvesterker met een verloop kabeltje splitsen in twee stekkers en deze twee naar de einversterker ingang doen dan heb ik wel geen stereo maar voor carnaval is dat niet erg denk ik.
Of wordt de voorversterker van 1 kanaal dan te veel belast?
e de waele

Ik ga er NOOIT meer vanuit dat iets niet kapot kan gaan.

Michel, ben het met je eens :-). Echter in de signaalwegen van een voorversterker heb ik dat nog nooit meegemaakt.

Voedingslijnen van eindtrappen, of weerstanden in de buurt van hete componenten cq. buizenversterkers dat is zeker het geval!!

@Ericc, die uitgang kun je zonder probleem splitsen.
Zo'n opampje kost overigens ruwweg €2,50.

Als het goed is gewoon te bestellen bij de grote C. Let wel even op het "package". Waarschijnlijk zitten er in die Koda normale 8 pens opampjes in DIL behuizing. Je krijgt ze ook in smd behuizing, daar kun je dus niks mee. En tipje, bestel er een stuk of 2 minstens (mocht je er een kapot bakken...kan wel eens gebeuren als je nog nooit een IC'tje vervangen hebt).
Beste is met soldeerbout en tinzuiger de pootjes vrijmaken van soldeer, daarna doe ik dat nog eens met litze (print niet beschadigen!). Nieuwe erin en pootje voor pootje vastsolderen. Niet te lang heetstoken!

O ja, zo'n opampje wil wel eens defect gaan als je de voorversterker en de eindtrap aansluit terwijl de boel aan staat. Een enkele keer heb ik dit wel eens meegemaakt (uitgang van m'n Focusrite Tonefactory). Moet ik wel bij zeggen dat daar toen een behoorlijk spanningsverschil stond tussen de aarding van die Focusrite en mijn mengtafel dankzij een slecht stopcontact.

[Bericht gewijzigd door Roy B op (27%)]

Ok
Ik ga dit eens uit proberen wat dit doet tot hier alvast allemaal bedankt voor jullie tips als er weer iets is waar ik niet uitkom.
hup gelijk naar circuitonline/ audio
e de waele

Gelukt de OpAmp is vervangen en het is opgelost hij draait weer als de eerste keer
Het probleem is nu wat is er fout gegaan ? wat kan de oorzaak zijn?
allemaal nog bedankt voor de tips en de antwoorden voor het oplossen
van dit probleem
e de waele