Op 23 april 2004 10:21:22 schreef High met henk:
zal vast werken, maar je hebt hier ALTIJD verzwakking, je maakt immers gebruik van spanningsdelers. Wellicht OF actief filteren. OF met LC filters filteren
Wat maakt dat uit ? Dan zet je je versterker toch wat harder ?
kantel frequentie kun je uitrekenenen door de volgende formules (wellicht zelf ook al gevonden):
1/(2*pi*r*c) = F
1/(2*pi*(r/l) = F
Het is een band doorlaat filter: je zult dus twee kantelpunten moeten berekenen.
Bovendien hij heeft 2 verschillende condensatoren en 2 verschillende weerstanden en jij gebruikt in je berekening van elk maar 1.
een spoel = laag doorlaat en een C = hoogdoorlaat, dus:
een spoel in SERIE maakt een laagdoorlaat filter.
een C in SERIE maaket een hoogdoorlaat filter.
een spoel PARALLEL maakt een Hoogdoorlaat filter
een C PARALLEL maakt een laagdoorlaat filter
LET OP: de laatste methodes parallel, sluiten de speaker kort voor hoge frequenties. er MOET dus een impedantie in serie zitten, dit kan een weerstand zijn, maar ook:
een C met gelijke kantelfreq in serie met een spoel met diezelfde kantel freq parallel
een spoel met een gelijke kantelfreq in serie met een C met diezelfde kantel freq parallel.
Op deze manier kun je eenvoudig hogere orde filters bouwen. een dergelijk filter = een 2e orde filter.
Als je echter niet NA de versterker wilt filteren, maar ervoor, zou je ff een actief filtertje moeten bouwen. na de versterker werken C/L filters prima. Ervoor is gewoon actief filteren beter
Hij had toch al besloten om voor de versterker te filteren ?
Waar het gewoon op neer komt is dat dit filter niet erg steil is. Is er een steiler filter nodig kun je beter een actief filter bouwen.
Overigens staat ook in de datasheet van de LM2003, waaruit de 10 W versterker hier op de site letterlijk is gecopieerd, hoe je de bandbreedte kunt beperken.
Als je de versterker alleen voor deze speaker gebruikt zou ik de versterker enigzins aanpassen. Je hoeft slechts de waarden van de componenten eromheen te veranderen, schema blijft hetzelfde, dus de print ook.
Mocht je toch dit filter blijven gebruiken, dan simuleer ik hem dit weekend wel even en post ik het bode-diagram wel even.