Filter

Ik heb dus een 10W versterker gemaakt dat zullen sommigen al wel hebben gelezen. Ik heb er een breedband speakertje van 100-13000 Hz aan hangen. De lage tonen komen een beetje verkeerd over, dat kan hij niet helemaal verwerken. Het zelfde met de hele hoge tonen. Dus ga ik er een filter voor zetten die de hele lage tonen en de hele hoge tonen filtert.
Ik heb zelf al wat uit gezocht en berekend alleen ik weet niet of de waarden goed zijn. In deze situatie laat hij van 159 tot 12242 Hz door.
Alle opmerkingen zijn welkom.
http://groups.msn.com/Appie008/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&Photo…
Alvast bedankt

Tja......
High met Henk

Special Member

zal vast werken, maar je hebt hier ALTIJD verzwakking, je maakt immers gebruik van spanningsdelers. Wellicht OF actief filteren. OF met LC filters filteren

kantel frequentie kun je uitrekenenen door de volgende formules (wellicht zelf ook al gevonden):

1/(2*pi*r*c) = F

1/(2*pi*(r/l) = F

een spoel = laag doorlaat en een C = hoogdoorlaat, dus:

een spoel in SERIE maakt een laagdoorlaat filter.
een C in SERIE maaket een hoogdoorlaat filter.

een spoel PARALLEL maakt een Hoogdoorlaat filter
een C PARALLEL maakt een laagdoorlaat filter

LET OP: de laatste methodes parallel, sluiten de speaker kort voor hoge frequenties. er MOET dus een impedantie in serie zitten, dit kan een weerstand zijn, maar ook:

een C met gelijke kantelfreq in serie met een spoel met diezelfde kantel freq parallel

een spoel met een gelijke kantelfreq in serie met een C met diezelfde kantel freq parallel.

Op deze manier kun je eenvoudig hogere orde filters bouwen. een dergelijk filter = een 2e orde filter.

Als je echter niet NA de versterker wilt filteren, maar ervoor, zou je ff een actief filtertje moeten bouwen. na de versterker werken C/L filters prima. Ervoor is gewoon actief filteren beter

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 23 april 2004 10:21:22 schreef High met henk:
zal vast werken, maar je hebt hier ALTIJD verzwakking, je maakt immers gebruik van spanningsdelers. Wellicht OF actief filteren. OF met LC filters filteren

Wat maakt dat uit ? Dan zet je je versterker toch wat harder ?

kantel frequentie kun je uitrekenenen door de volgende formules (wellicht zelf ook al gevonden):

1/(2*pi*r*c) = F

1/(2*pi*(r/l) = F

Het is een band doorlaat filter: je zult dus twee kantelpunten moeten berekenen.
Bovendien hij heeft 2 verschillende condensatoren en 2 verschillende weerstanden en jij gebruikt in je berekening van elk maar 1.

een spoel = laag doorlaat en een C = hoogdoorlaat, dus:

een spoel in SERIE maakt een laagdoorlaat filter.
een C in SERIE maaket een hoogdoorlaat filter.

een spoel PARALLEL maakt een Hoogdoorlaat filter
een C PARALLEL maakt een laagdoorlaat filter

LET OP: de laatste methodes parallel, sluiten de speaker kort voor hoge frequenties. er MOET dus een impedantie in serie zitten, dit kan een weerstand zijn, maar ook:

een C met gelijke kantelfreq in serie met een spoel met diezelfde kantel freq parallel

een spoel met een gelijke kantelfreq in serie met een C met diezelfde kantel freq parallel.

Op deze manier kun je eenvoudig hogere orde filters bouwen. een dergelijk filter = een 2e orde filter.

Als je echter niet NA de versterker wilt filteren, maar ervoor, zou je ff een actief filtertje moeten bouwen. na de versterker werken C/L filters prima. Ervoor is gewoon actief filteren beter

Hij had toch al besloten om voor de versterker te filteren ?
Waar het gewoon op neer komt is dat dit filter niet erg steil is. Is er een steiler filter nodig kun je beter een actief filter bouwen.

Overigens staat ook in de datasheet van de LM2003, waaruit de 10 W versterker hier op de site letterlijk is gecopieerd, hoe je de bandbreedte kunt beperken.
Als je de versterker alleen voor deze speaker gebruikt zou ik de versterker enigzins aanpassen. Je hoeft slechts de waarden van de componenten eromheen te veranderen, schema blijft hetzelfde, dus de print ook.

Mocht je toch dit filter blijven gebruiken, dan simuleer ik hem dit weekend wel even en post ik het bode-diagram wel even.

High met Henk

Special Member

Op 23 april 2004 10:50:32 schreef Remko Struiksma:

[...]

.1 Wat maakt dat uit ? Dan zet je je versterker toch wat harder ?

[...]

.2 Het is een band doorlaat filter: je zult dus twee kantelpunten moeten berekenen.
Bovendien hij heeft 2 verschillende condensatoren en 2 verschillende weerstanden en jij gebruikt in je berekening van elk maar 1.

[...]

.3 Hij had toch al besloten om voor de versterker te filteren ?
Waar het gewoon op neer komt is dat dit filter niet erg steil is. Is er een steiler filter nodig kun je beter een actief filter bouwen.

.1 rendement en kwaliteits verliezen? je versterker moet een hogere versterkingsfactor geven, wat de kwaliteit niet te goede komt. hogere signaal ruis verhouding (signaal is immers zwakker)

.2 ik heb nix bereknd, ik geef formules die hij waarschijnlijk al had. Volgens mij heeft hij de bovenste nu ook toegpast. Geef alleend ie andere er even bij zodat het duidelijk wordt, vervolgens vertel ik dus dat je met deze 2 formules dus simpel een LC filter kan maken, wat meteen een stuk steiler is

.3 overheen gelezen. maar actief filteren beperkt ook je verzwakking meteen

idd band beperken op versterker is beter idee, hoef je niet zo moeilijk te doen en is meteen actief (minder verlies dus)

Op 23 april 2004 10:58:05 schreef High met henk:
.1 rendement en kwaliteits verliezen? je versterker moet een hogere versterkingsfactor geven, wat de kwaliteit niet te goede komt. hogere signaal ruis verhouding (signaal is immers zwakker)

Rendement ???
Als je de datasheet had gelezen had je geweten dat het signaal zowieso moet worden verzwakt. De versterker heeft een versterking van 40 dB = 100 maal.

.2 ik heb nix bereknd, ik geef formules die hij waarschijnlijk al had. Volgens mij heeft hij de bovenste nu ook toegpast. Geef alleend ie andere er even bij zodat het duidelijk wordt, vervolgens vertel ik dus dat je met deze 2 formules dus simpel een LC filter kan maken, wat meteen een stuk steiler is

Oh, ik dacht dat je zijn vraag wilde beantwoorden.

.3 overheen gelezen. maar actief filteren beperkt ook je verzwakking meteen

idd band beperken op versterker is beter idee, hoef je niet zo moeilijk te doen

Het stukje in bold begrijp ik niet.

High met Henk

Special Member

.1 ehh remko, de versterker kan toch gevoed worden met een lijn signaal, dat lijn signaal ligt nu lager. maar je hebt wel gelijk wat betreft het feit dat je hem moet verzwakken, omdat er immers geen volumeregeling (sorry vergat ik latere edit) in de versterker zit.

.2 als ik dat had gedaan, had ik zelf moeten gaan rekenen: wilde hem laten rekenen, zodat hij het meteen zelf kan doen. meer een lerende factor dus.

.3 actief filteren : je kan een actief filter zo maken, dat hij TOT het kantelpunt rechtblijft en daarna naar beneden gaat. bij een C/R filter is dit eens tuk moielijker, kijk maar naar besselfilters en butterworth filters. je kan dus om het kantelpunt heen behoorlijk wat regelen.

Op 23 april 2004 11:23:35 schreef High met henk:
.1 ehh remko, de versterker kan toch gevoed worden met een lijn signaal, dat lijn signaal ligt nu lager

Gevoed uit een lijn signaal ?
Onzin, de versterker versterkt het lijn signaal.
En haalt zijn voeding uit de voedingslijn.

High met Henk

Special Member

niet zo kritisch zijn: hij kan een lijnsignaal aangeboden krijgen. ik nam aan dat men dat toch wel begreep. dit is beetje mierenneuken nu

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 23 april 2004 11:34:37

Sorry, ik begreep het op een andere manier.

High met Henk

Special Member

maakt niet uit, wat voor mij & jouw logisch is, is voor een ander mischien idd helemaal niet logisch.

heb zoiets al eens eerder gehad. :P maare, maakt niet uit

Okey na deze discussie aandachtig 7x te hebben gelezen begrijp ik er geen bal van hahaha was ik er maar nooit aan begonnen. Maar nu moet ik het toch maar afmaken!

Henk:
Spoelen in een filter?
Actief filteren?
LC filters?
Cr filters?
Op school hbben we al met een oscilloscoop gemeten ,met weerstandjes en condensators en na nog wat uitleg van kmijn leraar begreep ik het maarnu??
Maar wel bedankt voor al die reacties

Tja......
High met Henk

Special Member

C en R zijn uiteraard RC filters, je hebt ook LR filters met spoelen en weerstanden en dan ook nog LC filters, alle mogelijk componenten zijn aanwezig
LRC you name it.

spoelen en condensatoren zijn nl frequentie afhankelijke belastingen

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 23 april 2004 15:33:28

owkeey maar mijn schemaatje gaat werken ofniet?

Tja......
High met Henk

Special Member

werken doet het idd wel ja.

remko stuurt je ff een simulatie zoals hij in je andere topic heeft beloofd

Ohh dat is mooi waar kan ik die vinden?

Tja......
High met Henk

Special Member

Ik heb het volgende schema gesimuleerd.
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=schema%20banddoorlaat.JPG
En dit was het resultaat.
link naar simulatie resultaat

Let op de schaal van de Y-as ! Deze is in dB's.

[modbreak by jeroen b.]
heb even een link gemaakt naar dat plaatje... verziekte de lay out een beetje

[/modbreak]

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op zondag 25 april 2004 19:11:21

Kijk aan bedankt ik had de onderdelen al gekocht en ff geprobeerd kost toch niks. Maar ik hoorde nauwelijks verschil klein beetje in de lage frequenties maar hoog niks. Dit is een bevestiging dat het niet werkte. Kantelpunt bij lage f moet een stuk later zijn en hoge f moet veel vroeger.
Met welk simulatie programma heb je dit gedaan? Kan ik goed gebruiken.

Tja......

Op 25 april 2004 19:14:42 schreef jasper16:
Met welk simulatie programma heb je dit gedaan? Kan ik goed gebruiken.

PSpice Student Version Release 9.1 kijk voor meer info op www.orcad.com
Het is inderdaad wel eens handig om een ontwerp te kunnen simuleren. Verwacht er echter niet te veel van: ik heb regelmatig te maken gehad met simulaties die niet klopten.
Er gaat niks boven een stuk kladpapier en een rekenmachine.

Over je ontwerp: je zult dus een actief filter moeten bouwen.

Een actief filter moet je achter de versterker zetten toch?
Is zoiets moeilijk te berekenen uitvoeren? Ik heb namenlijk geen idee hoe zoiets werkt

Tja......

Op 25 april 2004 21:23:13 schreef jasper16:
Een actief filter moet je achter de versterker zetten toch?

Nee, juist niet. Hij moet voor de versterker.

Is zoiets moeilijk te berekenen uitvoeren? Ik heb namenlijk geen idee hoe zoiets werkt

Zoiets berekenen is inderdaad meer werk, als je dit helemaal zelf wilt doen. Gelukkig zijn er op het internet voldoende uitgewerkte schema's en formules te vinden waar je alleen nog maar de gewenste freq. hoeft in te vullen en de waardes van de componenten er vanzelf uitrollen.

Als je een LDF en een HDF is serie zet heb je een BDF, op http://www.hardwarebook.net/circuit/index.html staan verschillende LD- en HD-filters.

Kijk ook eens naar deze application note van National Semiconductor AN-779
Hierin staat een stukje theorie over filters.