VGA of DVI kabel solderen aan monitor

Hallo,

Ik ben net nieuw op het forum en heb mij geregistreerd omdat ik met een probleem zit waar ik na een behoorlijk tijdje googelen toch nog niet een passend antwoord heb kunnen vinden.

Ik heb namelijk via Marktplaats een tweedehandse 17 inch Acer monitor aangeschaft waarvan de VGA connector was afgeknipt.

Nu heb ik ergens hier in huis nog wel een VGA connector of anders een hele kabels (VGA of DVI) die ik eventueel aan de monitor zou kunnen solderen alleen hier loop ik een beetje vast.

Ik weet namelijk echt niet welke kleur kabel op welke pin gesoldeerd moet worden. Via google heb ik verschillende pin outs gezien welke niet overheen komen met de kleuren van mijn kabel. (De kabel zit namelijk vast aan het scherm)

Hieronder de kabel met verschillende kleuren aders:

http://img85.imageshack.us/img85/700/imag0398.jpg

En zo zit de kabel vast op de printplaat VOORKANT

http://img197.imageshack.us/img197/9387/imag0400c.jpg

Achterkant

Aanklikbaar: http://img812.imageshack.us/img812/7356/imag0399.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/7356/imag0399.jpg

Ik hoop dat iemand mij precies kan vertellen welke kleur op welke pin moet want ik kan het echt, maar dan ook echt nergens duidelijk vinden.

Vast HEEL erg bedankt,

Mvgr,

Wesley

PS. Ik hoop dat ik mijn vraag in het juiste sub forum heb geplaatst

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 15 november 2012 18:12:52 (3%)

Ik heb net de datasheet opgezocht, het scherm is namelijk een acer AL1715.

De pinout die in deze datasheet stond heb ik hieronder bijgevoegd, nu moet ik alleen nog weten welke kleur er bij de benamingen horen.

Iemand die daarmee kan helpen?

Vast bedankt

Hieronder de pinout:

http://img535.imageshack.us/img535/6779/pinout.jpg

de dikke coax kabels moeten op : rood op 1 , groen op 2 en blauw op 3 . van elke coax de mantel op de pen eronder zetten , dus rood massa op 6 , groen massa op 7 en blauw massa op 8 . http://all-pinout.blogspot.com/2011/10/vga-pin-out.html de monitor moet werken met de rgb kleuren en de verticaal en horizontaal dus pen 13 en 14 aangesloten evt een extra massa gebruiken , deze kun je zo uitmeten want die meten door met de mantels van de rgb coax in het snoer. de andere pennen zijn voor het herkennen van de monitor . ik heb ooit een vga kabel gemaakt van een cat5e kabel met 8 aders en dat werkte ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je reactie, de overige kleuren om het beeldscherm mee te herkennen, weet je daar misschien ook van welke kleur op welke pin moet? En die verticaal en horizontaal / pen 13 en 14 welke kleuren zijn dit dan of hoe moet ik dit meten (ben er geen pro in haha)

Iig vast heel erg bedankt

soms heeft de horizontaal een aparte massa om de draad zitten , dit was met de oude dikke kabels normaal..

in het verleden heb ik vaker aansluitkabels gemaakt van afgeknipte vga kabels , dat was gewoon meten . in dit geval kom je er alleen achter als je het schema hebt van de monitor of de losse afgeknipte vga stekker. de penoverzetting is per kabel verschillend . door te meten op ohm met een dmm kun je er al achter komen of er nog extra massa kabels zijn , die vallen dan al af..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 januari 2012 15:08:05 (20%)

maartenbakker

Golden Member

De DDC-aansluitingen waren vroeger op de print te herkennen omdat ze naar een 8-pens EEPROM vertrokken, maar het zou zomaar kunnen dat ze hier direct in een processor verdwijnen.

Dan heb je de hsync en de vsync nog, die verdwijnen vast ook direct in een processor.

Als het met spoortjes volgen niet lukt, zal je toch een schema van de monitor nodig hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik zie dat je de vga stekker erbij hebt , even het plastic eraf pellen en meten welke pen wat doet..

veel it-ers knippen de stekker van apparaten af zodat er geen hergebruik meer van komt , hoop voor je dat dit niet het geval is en het ding dus al stuk is..

De VGA stekker zelf heb ik helaas niet meer, want anders was het inderdaad slechts een kwestie van even doormeten welke kleur op welke pin zat. Ik heb Acer zelf even gemaild misschien dat zij mij wat verder kunnen helpen (al betwijfel ik of zij dit soort informatie verstrekken)

Ik ga nu even de RGB aansluitingen vast solderen en kijken of ik de horizontale en verticale aansluitingen kan vinden voor op pen 13 en 14

op foto 1 staat de stekker toch nog ?

De stekker zelf nog wel, alleen de VGA connector ervan is afgeknipt en die heb ik dus niet meer (op de 1e foto zie je een deel van een DVI connector maar dat is een hele andere kabel haha misschien bedoelde u die?)

maartenbakker

Golden Member

Op 22 januari 2012 16:38:40 schreef testman:
veel it-ers knippen de stekker van apparaten af zodat er geen hergebruik meer van komt , hoop voor je dat dit niet het geval is en het ding dus al stuk is..

Dat zijn dan waardeloze knuppels. De twee andere doelgroepen die geknipte monitoren aanbieden zijn computerdieven en slachtoffers van computerdieven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kreeg alleen te horen dat er geen VGA kabel bij zat, dus ik dacht "dat maakt niet uit even een kabeltje kopen en dan werkt die weer" niet te weten dat de VGA kabel vast zou zitten aan de monitor haha.

Ik heb nu:
PIN 1 = R
PIN 2 = G
PIN 3 = B
PIN 4 = GND
PIN 6 = R GND
PIN 7 = G GND
PIN 8 = B GND
PIN 11 = GND

Alleen hiermee heb ik helaas nog geen beeld :( die horizontale en verticale aansluitngen moet ik nog zien te vinden :(

Hier staat de complete service documentatie
http://www.go-gddq.com/upload/2009_08/09081816054725.pdf
Op pagina 38 staat de VGA connector

Bedankt voor je reactie, de pin out had ik inderdaad al gevonden in die PDF deze heb in hier in mijn 2e post ook geplaatst, mijn probleem is dus dat ik niet weet welke kleur er hoort bij de benamingen.

Bijvoorbeeld:

Pin 12 = DDC-Serial Data --> Maar welke kleur kabel is dit?

Iig bedankt voor je bijdrage :)

High met Henk

Special Member

eventjes iets voor iedereen..

een monitor met afgeknipte kabel is in 99% van de gevallen GEJAT!!!

ik werk op een school kom bij veel scholen en bedrijven binnen. Maar soms zie ik weleens een stapeltje van zulke monitoren staan en altijd is het: "inbraak geweest, halverwege gestoord"

als je weer eens zoiets tegenkomt: lekker laten staan en politie bellen, want dit soort klandizie zie ik liever gaan als komen. En dan wel gaan ZONDER mijn spullen.

en dan geldt nog altijd het spreekwoord: "wat gij niet wilt dat u geschied, doet gij ook een ander niet. "

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Geef ik je helemaal gelijk in, maar in mijn geval zag ik een foto van een mooi net scherm waarbij alleen vermeld stond: Zonder VGA kabel (dus ik dacht even een nieuwe inpluggen en klaar) niet te weten dat het een afgeknipte connector was van een VGA kabel die VAST zit aan de monitor :(

Ik probeer er nu alleen nog iets van te maken wat ik kan gebruiken :D

High met Henk

Special Member

hetgeen jou dus schuldig maakt aan heling als het ding van diefstal afhandig is (let wel ik snap je wel, maar speel even advocaat van de duivel, had in jouw geval waarschijnlijk het ding ook wel meegevat hoor, maar onze overheid ziet het leiver anders

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zo kun je het inderdaad zien, maargoed er is geen zekerheid dat het scherm daadwerkelijk `illegaal` verkregen is. Ik heb het namelijk zelf ook een keer gehad dat een kabel van mijn monitor klem is komen te zitten en de connector er dus half aan hing.

Ik ben nu alleen nog op zoek naar de kleurcodering die bij de pinnen horen. In de PDF staat wel een schema van de VGA naar de printplaat toe maar ikzelf word daar niet veel wijzer van. Jullie misschien wel?

PDF: http://www.go-gddq.com/upload/2009_08/09081816054725.pdf

Pagina 37 staat het schema.

Vast bedankt weer! Tot nu toe goede feedback gekregen dus ik ben er blij mee

maartenbakker

Golden Member

@High met Henk: Die 99% gebruiken om de zaak als heling uit te leggen is extreem overdreven aangezien betrokken bij diefstal NIET betekent dat de monitor ooit gestolen is geweest. Monitoren laat men schijnbaar vaak staan, vroeger omdat een CRT te zwaar is, tegenwoordig omdat ze te klein zijn (17" valt daar allicht onder) of omdat de bijbehorende computers op speciale bestelling zijn gestolen en de dief niet met onverkochte handel wil blijven zitten. Als advocaat van de duivel is het goed om daar op te wijzen natuurlijk. Dat gezegd hebbende is een computer met kabelresten eraan dus zeer veel verdachter.

Verzekeringen dekken schijnbaar ook niet altijd alle gevolgschade van diefstal, dus het voor een paar euro verkopen van dergelijke restanten is zeker niet ongebruikelijk of onredelijk (heb zelf ook eens een aantal van die gevallen van een bedrijf in handen gekregen nog in het CRT-tijdperk).

Overigens gezien de monitor onjuist werd gepresenteerd op Marktplaats kan je hem natuurlijk altijd nog bij de verkoper (desnoods door een gesloten venster) terugbrengen, zeker als je er meer voor betaald hebt dan hij voor de sloop waard zou zijn (5 a 10 euro).

Maargoed; het schema er eens bijgepakt. Het eerste dat opvalt is dat het toestel door TPV gefabriceerd is en niet door Acer of Qisda. Ook leuk om te weten. Even doorbladeren leert dat je op pagina 38 moet zijn. Daar staat de connector letterlijk (of eigenlijk letterlijk figuurlijk) afgebeeld met de aanhangende componenten. Dan kan je op de printplaat kijken welk draadkleurtje aan welke aanhangende componenten hangt en zelfs op hetzelfde stukje van het schema zien aan welke pen van de VGA-connector die draad dan komt (uitkijken voor spiegelbeeld).

17 inch lcd monitoren stelen is sowiso niet echt slim , die kosten 2e hands al niks meer. de minimale standaard bij bedrijven is al 19 inch tegenwoordig . bij scholen en bedrijven komt diefstal voor en zeker stekkers met een schroefje erin knippen ze dan af.

onlangs is er in de nacht ingebroken bij een der buren op t werk . dag 1 hadden ze de ene kant leeggehaald van die loods en de volgende dag braken ze aan de andere kant in. helaas voor hun was dit maal de politie veel dichterbij toen de melding kwam ...

idd op mp zie je ook veel dingen die een duidelijk gejat luchtje hebben . op het moment staan er vaker bouw benodigdheden op waar soms de foto meer zegt dan de verkoper denkt..

Ik heb het schema door gekeken en het blijkt dus dat de meeste VGA pennen uitkomen Bij weerstanden zoals: R301,R302,R303 alleen deze zijn op de print zelf nergens te bekennen :(

Ik heb nu de R,G,B + bijbehorende GND's aangesloten en ben nu iedere mogelijke combinatie aan het proberen om op pin 13 en 14 de horizontale en verticale aansluitingen te krijgen ( en jaa dat zijn er veel (31 mogelijkheden haha))

Nou mijn test is helaas niet geslaagd:

De setup was:
Pin 1 = R
Pin 2 = G
Pin 3 = B
Pin 4 = GND
Pin 5 = /
Pin 6 = R GND
Pin 7 = G GN
Pin 8 = B GND
Pin 9 = /
Pin 10 = /
Pin 11 = GND
Pin 12 = /

En dan voor pin 13 en 14 getest:

oranje - bruin
oranje - geel
oranje - zwart
oranje - groen
oranje - wit
bruin - oranje
bruin - geel
bruin - zwart
bruin - groen
bruin - wit
geel - oranje
geel - bruin
geel - zwart
geel - groen
geel - zwart
geel - wit
zwart - oranje
zwart - bruin
zwart - geel
zwart - groen
zwart - wit
groen - oranje
groen- bruin
groen - geel
groen - zwart
groen - wit
wit - oranje
wit - bruin
wit - geel
wit - groen
wit - zwart

Allemaal zonder succes :( Elke keer geen signaal helaas, voor vanavond geef ik het even op haha

maartenbakker

Golden Member

Heb je gecontroleerd of het schema klopt met de monitor? Wat staat er allemaal op de monitor (typesticker) en op de signaalprint?

Op de sticker staat:

Model No: AL1715 S
Part No: ET.L1307.161
S/N: ETL130716150900102RH01
Power: AC100-240 V 50-60 Hz 1.35A
Mfg Date: Feb 2005

en voor de rest een zooitje logo's CE merkje enz

vaak was bruin en zwart in de dunne kabels de sync lijn.. er zitten tenminste 2 massadraden in , want de mantels van de 3 rgb coax mogen geen extra functie hebben ( als er 1 massa geen contact maakt krijg je een rode , blauwe of groene waas over het scherm heen ).

als het goed is heb ik nog ergens die kabels opgetekend op papier , maar waar..

edit: heb dat papier gevonden en daar was het geel en oranje voor de sync lijnen . 4 , 11 , 12 en 15 zijn id lijnen voor de herkenning ( zonder deze aansluitingen kan je ook een vga stekker wisselen zonder dat windhoos de resolutie verandert omdat de vga kaart een andere monitor ziet )

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 januari 2012 23:10:35 (30%)