Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Waarbij voor optie 1 van het lijstje van @benleentje ook geldt dat Ali en consorten voor verschillende producten uit dezelfde productgroep alsnog 3€ + BTW per product rekenen, want dan doen ze het in ieder geval niet fout.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Fedex is een paar jaar geleden begonnen met "6 euro per productregel" te rekenen bij de inklaring. (de eerste zes gratis, daarna dokken).
Dat is voor een rol 5000 weerstandjes van 3 euro nogal prijzig.
Ik heb LCSC gevraagd om de boel zo veel mogelijk op zo weinig mogelijk regels te zetten. Sindsdien sturen ze me "zak met weerstanden 30000 stuks". Ze kunnen/durven niet meerdere dingen die formeel andere douanecodes hebben in verschillende zakken te doen. Sindsdien betaal ik vaak maar een paar keer die 6 euro.
Dit is dus consistent met wat aliexpress doet: het is per orderregel, en als je wilt (en aliexpress wil niet, LCSC wel) kan je meerdere items op 1 regel samenvoegen mits ze dezelfde douanecode hebben.
rob040
Golden Member
Op donderdag 30 juli 2026 08:56:30 schreef rew:
Fedex is een paar jaar geleden begonnen met "6 euro per productregel" te rekenen bij de inklaring. (de eerste zes gratis, daarna dokken).
Daar snap ik niks van. Waarom hebben ze dat gedaan?
En waarom zou je die extra kosten ook nog betalen?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 30 juli 2026 10:34:38 schreef rob040:
[...]
Daar snap ik niks van. Waarom hebben ze dat gedaan?
En waarom zou je die extra kosten ook nog betalen?
Omdat ze anders na een paar jaar(*) een inkassobureau op je afsturen of vragen of je vooraf wil betalen.
Voor FedEx is het argument dat ze er werk aan hebben om het bij de douane in hun systeem in te voeren voor de aangifte. De eerste 6 regels is inbegrepen in de vervoerskosten/ 15 euro invoerkosten die ze rekenen.
Ik heb heel soms dat ik over een klein deel van de ingevoerde goederen een "invoerheffing" moet betalen. Dat is dan omdat het gezien wordt als onderdelen die concurreren met de VHS business van Philips. Ehhh wacht! Als dat de reden is dan mag zo'n heffing niet. De reden moet formeel iets anders zijn.... 
(*) "Paar jaar" is technisch gezien iets overdreven. Maar het was zeker een jaar voordat ik het incasso bureau aan de lijn had. Ik? Betalingsachterstand? Ik weet van niets! Laat maar zien wat ik moet betalen. Bleek een fedex factuur te zijn, geadresseerd aan m'n oude adres. Tja, na een paar maanden haal je daar niet meer de post op. Anyway, ik heb toen het bedrag naar FedEx overgemaakt en als het incasso bureau dan nog een keer om hun 40 euro komt zeuren... heb ik ze uitgelachen.
[Bericht gewijzigd door rew op (23%)]
rob040
Golden Member
Ah, LCSC houdt niets in en draagt niets af wat BTW en heffingen betreft, gewoon inpakken en opsturen.
Tsja, dan wordt het handwerk. Ken ze verder niet, maar toch niet meer van deze tijd om zo zaken te doen?
ik had een pakket onderweg, een soldeerbout met li-ion accu. ergens besteld eind mei.
ging op 10dagen hier zijn, kwam ergens 2juli aan. (vermoedelijk met den boot gekomen)
ik dacht ook dat ik nu die kosten zou moeten betalen, maar lag gewoon in de brievenbus.
ik denk dat ze er niet voor kijken en er vanuit gaan dat de verkoper (ali) het allemaal al heeft geregeld en zal doorstorten
rew
Op donderdag 30 juli 2026 14:36:43 schreef rob040:
Tsja, dan wordt het handwerk. Ken ze verder niet, maar toch niet meer van deze tijd om zo zaken te doen?
Ik ben open voor suggesties, wat zou een betere manier zijn? (Ik kan spullen bij mouser of Farnell kopen, maar dan betaal ik direct veel meer.
Als ik zoek op mouser naar "1k 1% 0603" dan krijg ik als goedkoopste 5 euro per 5000. De eerstvolgende is 35 euro en de volgende 45. Die 5 euro is een "we moeten er van af" of iets dergelijks die "toevallig" nu langs komt. Had ik op 2k2 of 10k gezocht dan had ik niet zo'n ding tegen het lijf gelopen. Bij LCSC begint het bij 7 euro en loopt dan "wat" op als je niet de allergoedkoopste neemt (9, 11 enz).
@fcapri: Die heeft gewoon net "de boot gemist" kwa extra invoerkosten.
Dat het lang duurt is met die accus gewoon ALTIJD het geval. Behalve als er "europees magazijn" bij staat.
Ik denk niet dat er 10 dagen aflevering bij staat, bij die accu: Dat kunnen ze niet waar maken. Dat zou ze per bestelling precies een euro te laat afgeleverd compensatie kosten.
rob040
Golden Member
Op donderdag 30 juli 2026 16:07:03 schreef rew:
[...]Ik ben open voor suggesties, wat zou een betere manier zijn? (Ik kan spullen bij mouser of Farnell kopen, maar dan betaal ik direct veel meer.
Als je onder de streep met al die extra kosten nog minder kwijt bent dan mij Mouser/Farnell, dan kan het niet beter. 
Het was meer een algemene opmerking voorgekomen uit verbazing.
Recentelijk heb ik wat onderdelen op ebay besteld bij Chinese leveranciers. De pakketjes zijn verzonden vanuit China NA de invoering van de heffingen. Ebay claimt dat er geen belastingen of heffingen meer bijkomen. In mijn geval klopte dat. Ebay is wel iets duurder dan Ali maar kan in sommige gevallen interessant zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 30 juli 2026 08:56:30 schreef rew:
Fedex is een paar jaar geleden begonnen met "6 euro per productregel" te rekenen bij de inklaring. (de eerste zes gratis, daarna dokken).Dat is voor een rol 5000 weerstandjes van 3 euro nogal prijzig.
Ik heb LCSC gevraagd om de boel zo veel mogelijk op zo weinig mogelijk regels te zetten. Sindsdien sturen ze me "zak met weerstanden 30000 stuks". Ze kunnen/durven niet meerdere dingen die formeel andere douanecodes hebben in verschillende zakken te doen. Sindsdien betaal ik vaak maar een paar keer die 6 euro.
Dit is dus consistent met wat aliexpress doet: het is per orderregel, en als je wilt (en aliexpress wil niet, LCSC wel) kan je meerdere items op 1 regel samenvoegen mits ze dezelfde douanecode hebben.
Ik snap dat ze het liever niet proberen en ook geen slapende honden wakker willen maken, maar met wat goede wil is het misschien mogelijk om alle onderdelen onder een verzamel-HS code onder te brengen. "parts for xyz apparaatsoort". Als "wij" in Korea IC'tjes bestellen gaan die geloof ik onder dezelfde code als bestukte printplaten. Beide zijn bestemd voor reparatie van monitoren. In jouw geval dus "parts for VHS video recorders" 
Aan de andere kant, de onderdelen uit Korea staan wel per onderdeel op een aparte orderregel, zelfs al hebben ze dezelfde HS-code. Die versturen de grote zendingen dan ook niet met Fedex... Alleen de spoedjes die toch niet meer dan een paar regels lang zijn.
belgie rekent zich al rijk
https://www.hln.be/binnenland/elke-dag-1-2-miljoen-pakjes-minder-verzo…
de eerste maand hebben ze 42miljoen verdiend aan die nieuwe pakjes tax en op een jaar zou dat een half miljard winst bedragen.
Als ik zo reken, 1,2miljoen pakjes MINDER per dag, dat zijn pakjes waar geen btw meer op betaald werd (21%)
bij mij zijn de pakjes meestal 10€ (voor de gratis verzending). dus als ik ESP's bestel, bestel ik in aantal tot +10€. dat is dus 2,1€ tax per pakje dat ze mislopen.
1,2miljoen pakjes per dag x 30dagen is 36miljoen minder pakjes deze maand.
volgens AI heeft een pakje vanuit china een gemiddelde prijs van 10-30€. dus is dat 2-6€ BTW.
ik denk dat belgie er nu met de verlies aan BTW MINDER aan overhoud. maar heeft het duurder gemaakt voor de consument.
en ik ben niet veranderd door mijn dingen nu lokaal aan te kopen. ik bestel het meeste nu uit EU warehouses op aliexpress
ik had
22pakjes in mei (303€)
18pakjes in juni (450€ en vooral grote hoeveelheden om stock aan te vullen)
3 in juli (85€)
1 in augustus (43€).
ik betaalde in
mei dus 60€ btw
juni dus 90€ btw
juli 17€ btw en 9€ tax
augustus 9€ btw en 3€ tax
ik bestel enkel het hoogst nodige, en dan direct in hogere hoeveelheden. vandaar mijn hogere prijzen voor minder pakjes.
ik bouw dus zelf ebike wielen met moto spaken en brommervelgen.
ipv telkens de spaken te bestellen wanneer nodig, verzamel ik de lengtes op 1 maand en bestel dan in 1 keer
80spaken 10G voor 47€ vanuit china (160 en 175mm lang) en betaal 1keer die 3€ (voor een spaak)
in frankrijk kan ik 1 spaak kopen voor 2€ en enkel in 125 en 203mm. die custom lengtes bestaan hier niet. kan ze op maat laten maken in polen, en dat duurt 7-14dagen (ik denk dat die hier gewoon ook in china bestellen want op 10dagen heb ik ze uit china)
Op woensdag 12 augustus 2026 08:12:43 schreef fcapri:
Als ik zo reken, 1,2miljoen pakjes MINDER per dag, dat zijn pakjes waar geen btw meer op betaald werd (21%)
Het geld dat consumenten (jij!) bespaaren door minder Ali pakketjes te kopen geven ze ergens anders uit, en ook daar vangt de staat 21% BTW. Het maakt de belastingdienst echt geen zak uit of ze de BTW van Ali of van BOL uitbetaald krijgen.
Mocht het zo zijn dat je dat geld in het frietkot aan eten (lage BTW tarief) uitgeeft: Dan is de staat nog blijer, want de frietboer betaalt niet alleen BTW, maar ook winst en/of loonbelasting.
nee, ik bestel dat wel via eu warehouses. ik ga dat geld niet extra uitgeven aan andere prullen, ik vind wel een omweg, en aliexpress ook.
van die 450€ in juni is zeker 350€ uit EU warehouses gekomen, want wou het risico niet nemen dat ze na 1juli toekwamen.
wat ik koop op ali, komt daarna ook op factuur wat ik verkoop hé. en mijn zaak ligt 3maand stil nu, met al die zever heb ik er geen interesse meer in.
kan mijn boekhouding niet bekijken dit jaar maar denk dat de omzet van 8000€ naar een 500€ is gegaan. dit jaar verplicht factureren via beppol enzo dus ik heb de ebike handel al stopgezet (doe geen accu revisie meer, dus koop ook amper batterijen bij nkon, dus misschien 1 batterij elke 5jaar nog).
t is maar een klein bijberoep en heb geen zin in al die administratieve rompslomp. mijn vrouw heeft ook een eigen zaak en moet daar al die zever ook al doen.
en nu sinds die invoering op ali packetjes, is er nog 1 herstelling dat ik deze zomer uitvoer. een display vervangen van een bakfiets (die bestelling van 43€ in augustus). en dat doe ik niet meer op factuur.
is een fiets dat ik destijds gebouwd heb, en geef die kerel nu dat display en die betaald me de aankoop terug. nog een laatste service aan een oude klant. proficiat belgie met uw 3€ pakjeswinst in augustus.
geen winst, geen factuur, geen boekhouder meer
heel die zever in belgie, ik denk dat veel kleine bijberoepen ermee gaan stoppen nu. ik ben terug naar mijn roots, carosseriewerk aan oldtimers en dat is hobby, niet op factuur
.
als ik nu een auto koop, zelf opbouw en weer verkoop, is dat allemaal partikulier
Op woensdag 12 augustus 2026 08:20:22 schreef blurp:
...en ook daar vangt de staat 21% BTW....
De belastingdienst vangt alleen 21% op de winstmarge, niet de 21% die de consument betaald.
Als jij in Nederland iets koopt voor 120 euro en de leverancier betaalde er 100 euro inkoop voor ontvangt de belastingdienst dus 4,20 euro en geen 25,20 euro.
Op woensdag 12 augustus 2026 08:33:42 schreef DK:
Jij ja, 1 / 1.2 miljoen andere pakketjes wordt gewoon elders verkocht, en daar btw geheven
denk je?
ik denk dat veel mensen prullen kochten die ze niet nodig hebben, en die gaan dat nu ook niet elders aankopen. misschien wat meer in de action (dezelfde chinese rommel, alleen zonder pakjestax want bedrijven betalen 1keer die 3€ voor 100 000 artikels ofzo)
ik ken nog 2 mensen die ebikes herstelden (mijn concurrenten in de streek), alle 2 ook gestopt. en ook in mijn straat ene die fietsen herstelde (niet ebike), ook gestopt.
er waren er veel die een bijberoep wilden starten zoals ik deed, maar nu flexijob doen want geen interesse in dat beppol gedoe. ze maken de economie kapot nu met hun tax langs hier en tax langs ginder.
belgie voert nu ook een wegenvignet in, 125€/auto per jaar.
ik had vroeger 17oldtimers, nu nog 4 en dat zal nog afnemen
Op woensdag 12 augustus 2026 08:36:47 schreef GJ_:
[...]De belastingdienst vangt alleen 21% op de winstmarge, niet de 21% die de consument betaald.
Als jij in Nederland iets koopt voor 120 euro en de leverancier betaalde er 100 euro inkoop voor ontvangt de belastingdienst dus 4,20 euro en geen 25,20 euro.
precies, maar als ik 5€ koop in china, kwam er wel 1€ btw naar belgie
en nu betaal ik 5€ op een eu warehouse, geen pakjestax
[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
nee, ik bestel dat wel via eu warehouses. ik ga dat geld niet extra uitgeven aan andere prullen, ik vind wel een omweg, en aliexpress ook.
In die Europesche warenhuizen werken wel Europeanen die hun salaris weer voor een groot deel in europa besteden (Huur, belastingen, eten/drinken, gas/licht/water, dokter, tandarts, auto garage etc etc.
En hoe denk je dat die €5 in dat EU warehouse is gekomen? Gratis?
En ja, ik denk dat de meeste gewoon zoeken en kopen, onafhankelijk waar vanaf, alie was gewoon lekker goedkoop, maar uiteindelijk wil men het toch gewoon hebben, en gaan naar de volgende goedkoopste.
Over 2 weken weet men niet beter, kuddevolk
enkel het hoogst nodige bestel ik nog. vroeger bestelde ik dus spaken, displays, controllers, BMS'en, behuizingen, remblokken, remhendels, kabels, verlichting, trapsensoren.... allemaal op ali en repareerde er ebikes mee.
nu heb ik nog 1 display gekocht deze zomer, en 80spaken voor zelfbouw fiets.
bijgevolg ook minder naar nkon (batterijen, puntlasstrips, laders), geen banden meer (lokale aankoop online of fietswinkels), geen zadels meer, geen handvaten voor stuur. en er zijn er nog gestopt in die sector.
mijn dochter bestelde ook nogal snel op ali sinds ze een bankkaart heeft, nu is dat weer prul uit de action
Op woensdag 12 augustus 2026 08:36:47 schreef GJ_:
[...]De belastingdienst vangt alleen 21% op de winstmarge, niet de 21% die de consument betaald.
Maar de leverancier van de leverancier moet ook 21% over zijn winstmarge afdragen.
En als de (eerste) leverancier het product in een container uit China geimporteerd heeft moet ie alsnog de volle 25,20 afdragen, want er is geen voorheffing om terug te vragen over de levering uit China.
Hoe dan ook vangt de staat de volle 21% van wat de consument uitgeeft.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik kreeg vandaag bij niet "Choice" artikelen de volgende melding, schijnbaar wil Ali die afhandeling niet meer doen. De 3€ + BTW kwamen er dus ook niet bij.
Link naar het item: https://nl.aliexpress.com/item/1005008342792390.html
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (16%)]
Net wel, "de prijs van uw bestelling is aangepast", dat is geen nieuwe melding overigens.
[Bericht gewijzigd door Sine op (28%)]
rew
Op maandag 17 augustus 2026 19:04:35 schreef Roland van Leusden:
De 3€ + BTW kwamen er dus ook niet bij.
Weet je dat zeker? Ik denk dat je de BTW wel hebt betaald.
Ik moest bij m'n laatste bestelling in iedergeval wel BTW betalen.
rob040
Golden Member
Geweldig, dan moet je maar snappen dat 'Estimated import charges' de 21% BTW is. Even daaronder staat VAT included. 
Dit bedoel ik nou de hele tijd met een volledig ondoorzichtig gebeuren.
nonius
set SCE to AUX.
Off-topic, maar:
[Fcapri] ik bouw dus zelf ebike wielen met moto spaken en brommervelgen. ipv telkens de spaken te bestellen wanneer nodig, verzamel ik de lengtes op 1 maand en bestel dan in 1 keer [...]
80spaken 10G voor 47€ vanuit china (160 en 175mm lang) en betaal 1keer die 3€ (voor een spaak) in frankrijk kan ik 1 spaak kopen voor 2€ en enkel in 125 en 203mm. die custom lengtes bestaan hier niet. kan ze op maat laten maken in polen, en dat duurt 7-14dagen (ik denk dat die hier gewoon ook in china bestellen want op 10dagen heb ik ze uit china)
Een simpel handmatig aangedreven schroefdraadrolmachientje voor spaken gaat dan al snel renderen, verwacht ik:
https://weldtite.cc/products/spoke-thread-rolling-machine
(neem aan dat ze ook voor motorspaken/10Ga bestaan....)
Heb ooit serieus overwogen er eentje aan te schaffen; spaken voor 20" (406) ligfietswielen zijn lastiger te krijgen. Maar een doosje met 170mm Sapim RVS spaken kostte 31.25 euro (100 stuks, incl. nippels).
Heb maar een paar wielen gespaakt (standaard Shimano-voornaaf, een SON dynamonaaf en een Sachs/SRAM dualdrive 3*7 naaf in 406-velgen) dus was de moeite eigenlijk niet, maar als ik nog 2-3 wielen extra had moeten spaken zou ik zo'n machientje hebben aangeschaft. Het zou zich al snel terugverdiend hebben.
(heb voor die paar wieltjes ook een kopie van een DT-Swiss spaakspanningsmeter gebouwd en gecalibreerd....
)