MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Ik heb een vraag over de benodigde draaddikte van een speakerkabel.
Zelf ben ik daar niet bepaald in thuis maar ik kreeg nu wel een heel apart verhaal te horen.
We zijn bezig om in een zaal de installatie wat beter weg te werken. Mooi kastje, kabels onder de vloer etc. Maar nu komt iemand(die er verstand van moet hebben) met het verhaal om 4mm2 speakerkabels te leggen omdat dit beter is voor het geluid.
De speakers staan ca 30meter van het mengpaneel+versterker weg, per kanaal 350watt, serieuse speakers (van die dingen met een losse sub en de top op een stander die je weer in de sub zet).
Behalve dat 2*30meter twin 4mm2 behoorlijk geld kost, wil ik graag weten wat bijvoorbeeld het verschil is met 2.5mm2. Het gaat hier niet enkel om low-quality muziek maar er worden hier concerten/tjes gegeven van zang tot instrumentaal. Het lijkt mij dat een 4mm2 een grotere capaciteit heeft dan een 2.5mm2 en daardoor het geluid meer vervormd.Ik snap natuurlijk dan wanneer er veel te dunne kabel in gaat dit problemen geeft, maar het blijft natuurlijk een afweging.
Graag zou ik meer te weten komen over de invloed van speakerkabel op de kwaliteit van het geluid. Kan iemand een voorzetje geven?
Gebruikelijk is in dit soort situaties te rekenen met max een % of vijf a tien verlies; dat hangt dus ook sterk samen met de belastingimpedantie.
De weerstand van 30 meter 2,5 mm2 koper is volgens mij 17 * 10-9 * ( 60 / 2,5 * 10-6) = 0,4 ohm.
Voor acht ohm gaat het dus wel 0,4 / 8,4 geeft 4,7% verlies, bij vier wordt het 9% en zou ik toch een maatje dikker gaan.
Met de kwaliteit heeft het niet enorm veel van doen, maar het is een beetje zonde van het vermogen. Bedenk ook dat de impedantiecurve allerminst vlak is, je zou het kunnen gaan merken bij het inregelen van de eq.
30 meter is nogal een eind, gevoelsmatig zou ik snel sowiezo naar 4 gaan of de eindversterkers dichter bij de luidsprekers plaatsen, wat wat dit betreft altijd gunstiger is en dure kabel uitspaart.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
MAH
Bedankt Aart! Ik weet niet hoe reëel het is om de versterker te verplaatsen(ik vrees dat de kans er klein is), maar ik kan het natuurlijk eens voorstellen.
Maar het gevolg is dan dat het signaal uit de voorversterker over ver getransporteerd moet worden, dus een zwak signaal op een lange kabel.. Gezien de kosten zou dat beter zijn, maar wat zijn dan de gevolgen voor de kwaliteit van het signaal?
Als het wat profesionelere aparatuur is dan zijn je verbindingen meestal gebalanceerd en dan maakt de afstand minder uit.
Inderdaad, 30 meter maakt voor een professionele audioverbinding niet uit. Anders zouden er een hoop meer problemen zijn 
Anoniem
Om 350W audio over 30 m te transporteren gebruik je 4mm2 dat staat als een paal.Maar dat hoeft geen speciale dure kabel te zijn.
De goedkoopste oplossing is twee rollen van 100m soepel installatiedraad 2.5mm2 te kopen, dat kost toch geen fortuin.
Je legt ze dan gewoon dubbel. Dan heb je 5mm2, ruim voldoende.
Als je rollen draad van 4mm2 vindt, ook goed.
Ik zou de kabels ook wat twisten, dan pik je geen stoorsignalen op. Veel beter dan tweelingsnoer. EN goedkoper.
En als het echt niks mag kosten, ja, dan moet je ook niet veel verwachten hee. Dan knoei je maar wat aan met matig resultaat.
Voor niks gaat de zon op.
rbeckers
Overleden
MAH
Okee, bedankt. Het gaat er niet om dat het niks mag kosten maar er zit nogal een prijsverschil in tussen speakerkaber 2.5 of 4mm2. Maar als het dan weer weinig uit maakt of er speakerkabel of zelfs gewoon installatiedraad of tweelingsnoer gelegd wordt gaat het prijskaartje er weer heel anders uit zien. Alles waar hi-fi op staat kost meteen het dubbele.
Toch wil ze nog even voorstellen of het niet mogelijk is om de eindversterker te verplaatsen, dat is tenslotte toch maar een bak met 1 knop erop.
edit: waarschijnlijk wordt het een tijdelijke, voordelige nader te bepalen oplossing. Het is namelijk zo dat er een power(ed)mixer in gebruik is, die in de huidige situatie via niet al te dik draad naar de speakers gaat. men bedacht zich nu dat het echte lage geluid vaak wat zwak was, en dat is daardoor dus waarschijnlijk altijd veroorzaakt. Omdat de huidige mixer op termijn in is voor vervanging zal dan worden gekozen voor een losse versterker+mengpaneel. De monitorversterker staat al wel op het podium. Het mag niet niks kosten, maar het lijkt nu verstandiger om de investering te beperken en dan voor een goede oplossing te gaan. Eerdaags gaat de multikabel onder de grond, 28/8 kanalen
dat is in iedergeval de eerste stap dus daar hoeft voorlopig niks meer aan gedaan te worden. Bedankt voor de goede raad allemaal, om de huidige opstelling moet dus gewoon dik draad, punt.