Inductiespanningen en oscilloscopen

Halo, bij deze mijn eerste post :-)

Ik heb mijn oude hoby terug opgenomen, en deze keer met een beetje fatsoenlijk meetapparatuur. Ik ben wat aan het experimenteren met RC kringen, maar had ook graag (lees:liever) geexperimenteert met RL kringen (of RLC kringen). Ik weet dat bij bv een aansturing van een relais dmv een transistor, de spoel wordt "kortgesloten" dmv een diode om zo de hoge inductiespanning de transistor niet te doen vernietigen. Maar wat als er zo'n inductiepieken naar mijn oscilloscoop lopen, of naar mijn functiegenerator? is dat hier een beetje op voorzien, of is die na 5 pogingen finaal naar de maan? En nog even bijkomend, weet er iemand of elke functiegenerator kortsluitbeveiligd is? (ik heb een UTG9002C)

Dank bij voorbaat, Sven

Wie het kleine niet eerd, is groot geschapen, en visa versa
flash2b

Special Member

Een scope kan meestal maar 300 a 400 V aan de ingang verdragen. Je funktie generator waarschijnlijk veel minder.

Als je bang bent dat er iets stuk gaat zou je een Varistor van 200V over je scope ingang kunnen zetten en je funktie generator zou ik beveiligen met een Voltage Suppressor Diode (=TVS diode=Transil diode) van 20V.

rbeckers

Overleden

Een scoop kan ong. 300V aan voor niet al te hoge frequenties.
Bijvoorbeeld bij 1 MHz blijft hier meestal minder dan 100V over en
bij 10 MHz maar 10V.
Voor pulsen geldt hetzelfde.
Altijd een 10:1 probe, of 100:1, gebruiken en de manuals lezen.

Een varistor heeft een te grote capaciteit voor een scoopingang.

flash2b

Special Member

Ligt er natuurlijk wel aan dat de TS verteld wat voor pulsen het zijn. Dus.... hoeveel spanning praten we nu over, en wat wil de TS meten? En heeft de TS een 1:10 of 1:100 probe.

Mijn oplossing had 'beveiliging' voorop staan, niet meten !

Er wordt ook gesproken over 'kortsluitbeveiligd' van de FG.

rbeckers

Overleden

@flash2b
Klopt.

Veel scoop gebruikers realiseren of weten dit niet.
Veel fabrikanten geven ook onvoldoende info.
Maar kijk eens naar de specs van bijvoorbeeld een Agilent scoop of probe.

fred101

Golden Member

Unit-T zal niet de beveiliging van een HP of R&S hebben. Het ding is nieuw goedkoper dan een 20 jaar oude HP. Het eerste waar in China op bezuinigd wordt is beveiliging. Als het goed is hoort het in de specs /manual te staan maar ik kon niks op de site van Unit-T vinden, anders dan hoe de software werkt.

Wat voor scoop is het ? Er zijn scopen die kunnen nog geen 100V hebben, er zijn er die kunnen meer dan 600V aan.

En ook wat Rene zegt. Het is frequentie afhankelijk. Een 1 MOhm ingang is bij een 100 MHz Rigol bij 10 MHz bv nog maar 30 ohm, een 100 MHz Tek 6A26 is dan nog 100 Ohm, wat ook nog steeds een stuk lager dan 1 MOhm is.

Maar het belangrijkste, inductiespanning varieren nogal. Een inductiepiek over een minirelais of de pulsen van een Teslacoil >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ok, bedankt alvast voor de reacties ! De scoop is een Rigol DS1052E. en idd de functiegenerator ben ik niet echt tevreden over. Een "zuivere" sinus uitgang is in de positieve golf 4V en en de negatieve 6V (en ja natuurlek staat dan de DC level af :-) Als ik hem aan de scoop hang kan ik dmv de DC level wel corrigeren natuurlek, maar dat is niet echt de bedoeling, chinese rommel dus :-) Spoeltjes die ik ter beschikking heb varieren tussen 10µH en 33mH, dus geen grote spoelen maar heb ook geen idee in welke grootorde die inductiespanningen zijn bij laat ons zeggen 24VAC. En een varistor lijkt mij idd voor grote vervorming te zorgen, toch zeker bij iets hogere frequenties, of zit ik daar naast?

Wie het kleine niet eerd, is groot geschapen, en visa versa