LCD paneelmeter

Ik heb een aantal vragen over het aansluiten van een LCD paneelmeter.
Dit is de datasheet:
http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/002f/0900766b8002fe5e…
Ik gebruik 2 van deze meters voor een voeding, 1 om de spanning aan te duiden en 1 om de stroom aan te duiden.

1. Ik heb in verschillende topics gelezen dat de paneelmeters een aparte voeding moeten hebben van elkaar en van de gemeten waarde. Maar is het ook goed als ik voor de LCD meters 1 trafo gebruik met 2 secundaire spoelen? In het schema staat zelfs dat ik de massa van de meetwaarde en de massa van de voedingsspanning aan elkaar kan knopen. Maar dan heb je toch geen gescheiden voeding meer?

2. In de datasheet staat dat de input range van 200mV naar 2V gaat als je RNG met DP doorverbind. Maar betekend dit dat je dus 2V over de meter kan zetten ipv 200mV, of betekend dit dat het decimaal punt gewoon 1 plaats opschuift?

3. Ik wil eigenlijk kunnen meten tot 48V en tot 4,5Ampere.
De voltmeter staat nu nog op de uitgang, maar dan zou er 48V over de meter staan en dit kan hij niet aan. Ik las dat je voor de stroommeting een shunt weerstand moet gebruiken. Maar als ik bijvoorbeeld de spanning meet over een 0,01 ohms shuntweerstand dan meet ik 0-45mV. De meter heeft zelf een afwijking van 0-12%. Dit zal dus een erg onnauwkeurige meeting worden. Hoe moet ik dit oplossen?

Als ik wat verkeerd zeg hoor ik het graag van andere leden (ik ben zelf ook nog maar beginneling).

1. Dit is duidelijk een meter uit het duurdere segment. Je hebt hier dus geen aparte voeding nodig. Je hebt gelijk dat het bij veel paneelmeters wel nodig is, maar bij deze dus niet.

2. Dit betekent inderdaad dat je 2V over de meter kan zetten. De decimale punt stel je met aparte pinnen (5 t/m 9) in. RNG en DP doorverbinden creëert blijkbaar een interne voltdeler.

3. Op de 2e pagina van de datasheet staan een paar mooie voorbeelden van voltdelers en shuntcircuits.
Om 0-200V te meten moet je dus een 1000e deel aan de DPM geven.
Daar kan je dan een weerstand van 1 Mohm (R1 in het voorbeeldcircuit) en een van 1000 ohm (1001 eigenlijk) als R2. Je hebt hier wel hele precieze weerstanden voor nodig om accuraat te blijven meten.
Je berekening voor de shunt klopt. Ook hier heb je weer een hele precieze weerstand nodig (ik denk een kelvin-weerstand, maar daar kunnen anderen waarschijnlijk meer over uitleggen).
Je meter heeft een accuratesse van 0.06% volgens de datasheet, dus die zal heel accuraat meten.
Om die precisie te houden heb je dus ook hele nauwkeurige weerstanden nodig.

Farnell heeft 0,1% tolerantie weerstanden voor 0,11 Euro. 1 nadeel het is smd in 0805 verpakking.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bedankt voor jullie reacties

Ik moet alleen wel 100% zeker weten of ik een gezamenlijke massa kan gebruiken. Echt duur was de meter ook niet, €3,32 per stuk haha.

Maar als ik de meetwaarde 1000x verklein en ik heb bijvoorbeeld meetfout van 6% (maximum) 6% van 48mv = 2,88mv maal 1000 = 2,88Volt! Dat vind ik zelf vrij onnauwkeurig. Kan het niet anders opgelost worden?

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op vrijdag 27 januari 2012 07:44:12 (39%)

Waarom zou je 1000x verkleinen. 250x is genoeg (50V / 200mV)

Dom, deze hebben idd een vaste range, ben in de war met m'n eigen ontwerp paneel meter.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op vrijdag 27 januari 2012 10:07:57 (45%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hugo Welther

Moderator

Als je een gezamelijke voeding met gezamelijke nul voor de LCD's gebruikt moet je met stroommeten wel low-side gaan meten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wat de nauwkeurigheid betreft: lees eens goed wat er staat. Die is helemaal geen 6% maar 0,06%! Dat is dus maar 0.0288V!
Wellicht een overbodige vraag, maar weet je zeker dat je deze meter hebt? 3 euro voor zo'n accurate DPM (en met common ground) is namelijk spotgoedkoop.

Wat bedoel je precies met low slide meten? En als het allemaal te ingewikkeld wordt, bouw ik wel een aparte voeding voor de LCD's haha. Maar als je 250x verkleind dan krijg je toch een onjuiste waarde op de meter? Je moet toch iets van 1000 of 100 of 10x verkleinen?

Ik moet alleen wel 100% zeker weten of ik een gezamenlijke massa kan gebruiken.

Het lijkt me dat de User Instructions en het Connection Diagram dit afdoende beantwoord ?

Als de voeding van de regeling zijn 0 aan de V+ van de uitgang heeft zitten (Elektuur 1982 style) ligt high side voeden en meten voor de hand. Maar met deze specificaties en wordt het nooit echt lastig.
Wat de nauwkeurigheid van de spanningsdeler betreft; ik zou hem het laatste stukje afregelen op een (goede) multimeter. Dan komen die waarden overeen, wat me handig lijkt.

Leuk dat dit soort dingen betaalbaarder wordt, de ICL710x metertjes waren twintig jaar terug fantastisch, maar..

Ik heb ook een voeding uit 1982 gebruikt haha, ik zal hem even posten.

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/labvoeding.zip

Maar wat is high side en low side meten? Ik kan er niet zo veel over vinden op internet...
In de beschrijving staat inderdaad dat ik een common ground kan gebruiken. Aparte voeding is dus niet nodig neem ik aan...

Maar er zit ook een weerstand en een potmeter voor de ampere meter en voor de voltmeter. Hoe kan ik deze schakeling zo aanpassen zodat ik de goede waarde meet en dat ik amperage meet met een shuntweerstand.

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op vrijdag 27 januari 2012 10:05:00 (27%)

Als je een shunt gebruikt tussen de load en de massa van je voeding, dan kan je met de "INLO" aan de massa en de "INHI" aan de nul van de uitgang prima de stroom meten.

Je krijgt nu een probleempje, dat de massa van je voeding niet de massa is van alles wat er aanhangt. Soms geen probleem, soms wel.

Verder krijg je het probleem dat je eigenlijk de spanning wil aflezen die over de uitgang staat, en niet de spanning die over de uitgang+shunt staat....

Het datasheet is niet duidelijk of je ook INLO los MAG koppelen van de aarde. Als er bijvoorbeeld: "spanning INLO typ 0V max 2V" had gestaan, dan weet je dat je gewoon INLO van de spanningsmeter mag aansluiten op de bovenkant van de shunt.

Om die eerste problemen (massa van de voeding niet de massa van wat je aansluit en het tricky meten van de spanning) te voorkomen, kan je de stroom-meting doen over een shunt die in de VOEDING van de uitgang zit. Dan heb je het probleem dat je zeker een te hoge spanning op de "inlo" krijgt als je hem met common-ground uit de voeding zelf voedt. Dan moet je zeker met een galvanisch gescheiden voeding gaan werken....

Omdat de stroom die je voor je paneelmeter nodig hebt niet zo hoog is, kan best nog wel eens wat simpels voor de "floating" voeding zorgen. Bijvoorbeeld: Als je toch een microcontroller hebt, maak een zo hoog mogelijke freqentie (b.v. 1MHz) op een pinnetje (b.v. 1 die voor PWM bedoeld is). en doe de uitgang aan een 1:1 trafotje. De kleinste die je kan vinden. De output van de microcontroller kan vast 20mA leveren, dus aan de andere kant gelijkrichten met schottky's en klaar is kees, daar heb je je 4.4V voeding. (bij 3.6 pas "battery low" waarschuwing, dus daar moet hij het mee kunnen doen).

Eerst eens snel op een breadboard proberen. Ik heb het ook nog nooit zo gedaan. :-)
Geen microcontroller in de buurt? Maak een 555 oscilator of de gewone twee-transitor-oscilator: http://resoundingthemuse.blogspot.com/2011/02/transistor-oscillator.ht…

Vind je die 4.4V uit de schottky's te weinig en/of wil je het stabiliseren, dan moet je een H-brug maken, dus eerst de ene poot van de voeding hoog en de andere aan ground en dan omgekeerd. Dan krijg je 9V DC aan de uitgang na gelijkrichting, en kan je een 78L05 toepassen om het af te vlakken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok, ik zit nu in het eerste jaar van de opleiding elektrotechniek HBO, dus wat jij nu allemaal zegt is niet echt te begrijpen voor mij haha. Ik zoek gewoon naar een simpele oplossing en een beetje duidelijk uitgelegd zodat ik het begrijp. En over die voeding, ik ben wel bereid om een aparte voeding te maken voor mijn LCD's dat is niet zo veel werk.

@JeffreyM:
Als ik vragen mag. Wie levert deze modules voor die luttele eurie's ?
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik heb ze besteld bij nl.rs-online.com

De meting kan toch heel simpel gemaakt worden...
Gewoon de paneel meter voor de spanning tussen de + en de - van de uitgang van de voeding zetten. Daarvoor natuurlijk nog wel even een spanningsdeler van 1:1000.

Voor de stroom gewoon een shuntweerstand voor de + uitgang plaatsen en daarover de spanning meten.

Die potmeters en weerstanden voor de meters die er nu zitten kunnen dan toch weggehaald worden?

Of is het niet zo simpel? Wie kan mij helpen?

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op vrijdag 27 januari 2012 15:58:16 (11%)

Misschien zeur ik er te ver over door, maar weet je zeker dat het deze meter is? De RS website is momenteel in onderhoud maar volgens de cache kost hij ruim 70 euro.
Ik kan me niet erg voorstellen dat je een dergelijke meter voor 3 euro hebt weten te kopen.
Als het een andere meter blijkt te zijn (die waarschijnlijk dan ook niet met common ground kan werken, dat is vaak zo bij de goedkope meters) dan werkt de boel niet en zou je de hele boel opnieuw moeten ontwerpen met een gescheiden voeding (plus dat de aansluitingen van de meter totaal anders zijn dan uit het schema blijkt).

Hier is de RS pagina van het ding: Ruim 70 euro:
http://nl.rs-online.com/web/p/digital-panel-voltmeters/0220100/

Mogelijk bedoelt Jeffrey dat ie door een foutje van RS ze voor EUR 3.32 heeft weten te bemachtigen. (1 besteld 20 gekregen of zo).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tsjonge jonge wat stom!!

Dit is de link naar de meter die ik heb besteld. Op die pagina staat de link naar het pdf bestand. Ik heb niet naar de naam gekeken maar door jullie oplettendheid heb ik er nog eens naar gekeken. En ja hoor de namen komen niet met elkaar overeen. Dit is dus de datasheet van een heel andere (duurdere) meter!

http://nl.rs-online.com/web/p/products/3488368/?searchTerm=348-8368&am…

Heb je hem al binnen of alleen nog maar besteld?
Indien je hem al hebt: gefeliciteerd, dat is een koopje en een fout van RS.
Indien niet: helaas, je hebt alleen het raamwerkje voor om de betreffende meter gekocht.

Om alle verwarring te voorkomen :
de BEZEL (voorfrontje/raamwerk) kost dus EUR 3.32

edit :@marbu, je was me voor.

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5897
Prijs: €5.95
minder digits ,maar ook mooi!

[Bericht gewijzigd door Arabel op vrijdag 27 januari 2012 20:34:46 (32%)

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
RAAF12

Golden Member

Die link is de bezel oftewel het vierkante raampje om de meter heen.
En dat kost 3 euro, waar ben je mee bezig?
edit- oeps je was me net voor....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 27 januari 2012 20:30:46 (14%)

Oh rofl dat had ik niet eens door...
Arabel die van dickbest... Is die meter nauwkeurig? Ik zoek eigenlijk een meter met 4 cijfers... Nog andere suggesties?

Maar ff terug naar het aansluiten...

De meting kan toch heel simpel gemaakt worden...
Gewoon de paneel meter voor de spanning tussen de + en de - van de uitgang van de voeding zetten. Daarvoor natuurlijk nog wel even een spanningsdeler van 1:1000.

Voor de stroom gewoon een shuntweerstand voor de + uitgang plaatsen en daarover de spanning meten.

Die potmeters en weerstanden voor de meters die er nu zitten kunnen dan toch weggehaald worden?

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op vrijdag 27 januari 2012 21:15:37 (11%)

Nog andere suggesties?

shameless plug: http://www.circuitsonline.net/forum/view/99985/1/

Waarbij ik de code en de spanningsdeler wel voor je wil aanpassen.

3 1/2 digits
2 smaken :ICL7107(led) of ICL7106(LCD)
http://electronics-diy.com/ICL7107_volt_meter.php
Hier maken ze gebruik van een +5volt conversie IC 7660 naar -5 volt.

Of je neemt een 2x16 of 1x16 LCD scherm
zie de shameless plug (thispost-1) hierboven

of bekijk het project op
http://electronics-diy.com/70v_pic_voltmeter_amperemeter.php

Bij Google hebben ze waarschijnlijk nog meer suggesties.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Dat zou erg fijn zijn Roland. Ik heb zelf namelijk geen ervaring met micro controllers e.d maar het aansluiten zal nog wel gaan lukken. Ik denk dat dit een goede oplossing is voor mij. Ik maak zelf een voeding van 48V bij 4,5A

Hoe is die voeding opgebouwd? Iets zoals de beruchte Elektuur-voeding van '82?
http://prosje.be/CO/Schemas/50VoltVoeding.png
In dat geval kan de stroom eenvoudig gemeten worden: meet de spanning over R8, en deel het resultaat door 0.22
Het meten van de uitgangsspanning (met een µC) wordt dan wel een rotklus. De positieve uitgang is tevens de GND. Je moet dus een negatieve spanning meten.
Dat is geen onmogelijke opgave, maar evenmin een eenvoudige...

Zelf geef ik de voorkeur aan losse paneelmeters. OK, je hebt dan wel twee afzonderlijke voedingen nodig, maar dat is toch geen ramp?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)