Hallo iedereen,

Ik heb een Inkel PA-4000R in mijn bezit en wou hem eigenlijk gaan gebruiken om 'gewone' geluidsboxen op aan te sluiten.
Maar nu is het zo dat deze versterker 100V. uitgangen heeft, een 4 Ohm en een 8 Ohm uitgang.
Wie kan mijn helpen om van deze 100V. uitgangen 'gewone' uitgangen te maken.
Want erg leuk zullen mij geluidsboxen het niet vinden als ik ze gewoon op de 100V. uitgangen aansluit, het werkt wel, maar het hoort niet.

Alvast Bedankt!

Kevin G.

Moeten bij luidsprekers gewoon niet de aantal ohms en de wattage overeenkomen? Het is de eerste keer dat ik hoor dat de spanning ook gebruikt wordt. Maar ik kan natuurlijk mis zijn:-)

Normaal als de wattage en ohms overeenkomen is er geen enkel probleem.

Aansluiten op de 4 danwel 8 Ohm uitgang lijkt me voldoende..

Doormiddel van 100V impedantie trafo die wel uitgangen heeft voor 4,8,16 ohm. Vergeet niet dat dit de geluidskwaliteit ten goede komt. Gebruik de gewone uitgangen, als dat niet voldoende vermogen is zal je naar een andere versterker moeten zoeken.

100v systemen zijn voor omroepinstallatie's waar dus op lange afstanden meerdere luidsprekers gewoon parallel gehangen kunnen worden. Meestal van die grote hoorn luidsprekers.

[Bericht gewijzigd door chrisbou op (15%)]

Gewoon op de 4 of 8 Ohm aansluitingen zoals in beschrijving.

http://www.inter-m.uk.com/pdfs/operation_manls/pa4000a_opmanls.pdf

Dit is wel de a maar zoals je zelf al aangaf zit er bij de jouwe ook 4 en 8 Ohm dus zal wel niet veel afwijken.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op (29%)]

Mogelijk ten overvloede; dit is een 120W mono PA versterker met 100V uitgang via een trafo. Je wint niets door de 100V uitgang te gebruiken als je geen 100V nodig hebt.

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik iedereen heel erg bedanken voor hun denkwerk en tijd.
Dat er al zo snel gereageerd is vind ik wel echt toppie.

@Tijmerd; Ja, dat is meestal zo he hahah maar omdat het dus 70V./100V. uitgangen zijn is het niet verstandig om er 8 Ohm geluidsboksen op aan te sluiten.

@Piet elektro; Dit zou inderdaad voldoende kunnen zijn, maar omdat ik graag meerdere geluidsboksen erop aan wou sluiten en dacht fijn meerdere aansluitingen te kunnen gebruiken zocht ik dus een oplossing voor dat 70V./100V. gedeelte

@Chrisbou; ik zat ook inderdaad over die trafo's te denken, maar ook aan dat de geluidskwaliteit dan slechter zou worden dus dat doe ik maar niet. Het was ook eigenlijk bedoeld voor een omroepinstallatie, maar ik wou het apparaat naar mijn eigen gebruik aanpassen.

@F_S; *Zie reactie op Piet Elektro* en de handleiding is niet voor een PA-4000R, maar het gaat om het idee en er zijn inderdaad wel sommige dingen hetzelfde.

@Aart; Ja, dat wist ik al ;-)

Iedereen nogmaals heel erg bedankt!
Ik denk dat ik gewoon op de 70V./100V. uitgangen meerdere geluidsboxen in serie ga zetten om die 42 Ohm of 83 Ohm te krijgen en dan zou het wel werken.
Of 2 8 Ohm geluidsboxen parallel op de 4Ohm aansluiting.

Bedankt iedereen!

Hallo Kevin,

Wat je niet aangeeft is hoeveel luidsprekers je van plan bent om aan te sluiten.
Het vermogen van de dergelijke versterker komt pas naar voren als je hem daadwerkelijk in een 100V systeem gaat inzetten.
Stel dat je van plan bent om bijvoorbeeld 10 luidspreker aan te sluiten. Kan je het beste een setje 100V->4/8Ohm trafo's op de kop kunnen tikken.

Voor 2 luidsprekers inderdaad parallel op de 4 Ohm uitgang.

Succes!