ik heb een 24v dynamo 150A is dat om te bouwen naar 12v?
door middel van een andere regelaar er in?
zo ja (of nee) wat zijn de gevolgen
en met 24 * 150 kom ik op 3600w
3600 / 12 = 300A kan dit wel kloppen?
voor eventuele toepassing vragen
een boot met een accu bank van ongeveer 1000A (maar voorlopig alleen theorie)
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Wat voor spanning heeft je startmotor nodig ?
Afgezien van dat denk ik dat het sowieso goedkoper en makkelijker is om op marktplaats een andere dynamo te scoren.
Nee, de wikkelingen van de dynamo zijn gemaakt voor een spanning. Als je er een spanningsregelaar van een 12V dynamo erin zet zal die 14,4V moeten gaan verstoken om op de 14,4 te komen. Dat zal hij dus ook niet lang volhouden.
of het goedkoper is of niet maakt bij een theoretische vraag niet uit
ik ben meer benieuwd naar de gevolgen er van en of het mogelijk is
net als het vermogen wat het zou moeten leveren
het boordnet voltage en de rest wat aan de motor/boot zit blijft zo als het is
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
de spannings regelaar die 14.4v moet gaan verstoken
is het niet zo dat alle wisselstoom dynamo's makkelijk 50v zonder regelaar kunnen leveren
mijn kennis van dynamo's is gering, maar zorgt de regelaar niet voor de sterkte van het magnetisch veld van het anker?
en zo voor het benodigde voltage?
Zou kunnen dat deze generator ook zo in elkaar zit.
Zolang je geen typenummer meldt blijft dat gissen.
Het zou dan misschien kunnen werken maar de stroom blijft maximaal 150A. Geen 300A.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Iedere motor heeft een zogenaamde motorconstante. Dat wil zeggen: als de motor constante 1000RPM/V is, dan wil ie ongeveer 1000RPM draaien bij 1V, 2000 RPM bij 2V etc.
Maar omgekeerd betekent dat dat als je hem aandrijft met 5000RPM er dus 5V uitkomt.
Door er zwakkere magneten in te zetten, neemt de motor constante TOE. Als je het als dynamo bekijkt lijkt dat logisch (zwakkere magneet->minder spanning), als je het als motor bekijkt klinkt het vreemd: De motor gaat sneller draaien van minder/zwakkere magneten!
Wat ik begrepen heb van auto-dynamo's is dat ze de motor constante variabel gemaakt hebben. In plaats van een permanente magneet wekken ze het veld op met een veldspoel waar ze de stroom door kunnen regelen! Ze kunnen de motor constante zodanig omhoog helpen dat er rond de 14.4V (of 13.6 of wat dan ook) uit blijft komen bij een grote variatie van (gebruikelijke) toerentallen. (1500-5000 RPM voor een benzinemotor bijvoorbeeld (weet ik veel! gewoon wat gegokt.)).
Als je nu een regelaar neemt die voor 12V bedoeld is, dan zal die volgens mij de uitgangsspanning prima naar 12V kunnen regelen.
Er zijn echter drie complicaties.
- De stroom door de secondaire kant is berekend op 150A, dat kan niet meer worden. Je krijgt dus "maar" 150A*12V = 1800W er uit.
- Het toerental-bereik waarbij de boel goed naar 12V te regelen is, wordt denk ik anders.
- De dynamo zal gemaakt zijn dat ie bijvoorbeeld bij 1500 RPM nog 24V kan maken. Dan loopt er dus de maximale stroom door de veld-spoel. Doordat je nu niet meer dan 12V over de veldspoel kan zetten, is dus de maximale stroom door de veldspoel lager. Geluk bij een ongeluk: we willen ook maar 12v maken. Dus volgens mij heft dat mekaar gelukkig op. Aan de bovenkant zal er hopelijk geen limiet zitten aan hoe weinig stroom er kan lopen, dus hopelijk gaat dat ook goed.
vriendelijk bedankt voor het antwoord
het zou dus mogelijk moeten zijn maar het toeren bereik zal verschuiven
het is jammer dat ik geen test opstelling kan maken om het te proberen / testen
aan de ene kant jammer dat het geleverde vermogen niet gelijk blijft
maar ook wel weer goed 300A door een kabel voeren maakt een erg dikke kabel