Die dingen zitten er gewoon van boven naar beneden op geschoven.
Ik heb nog nooit een lock palletje gezien bij die dingen. -edit- >>Nu wel dus, zie latere post!
Misschien dat het "Sassin" specifiek is?

Mooi dat het weer werkt zoals het hoort.

Inderdaad, je schuift hem er van boven naar beneden op en dan lockt 'ie zichzelf met dat palletje zodat hij niet meer terug omhoog kan komen.

Als je goed kijkt kun je zien dat er bij die Telemecanique origineel wel ooit zo'n wit palletje heeft gezeten maar er was een klein zijwandje uitgebroken in de behuizing waardoor het palletje weg was. Maar maakt niets uit, ben erg blij dat het weer werkt. Ik klink nu bijna als iemand die een gekregen paard in de bek kijkt, is niet zo, ben erg blij dat het weer opgelost is dankzij je schakelaar!

En het waren inderdaad 1:1 identieke schakelaars, tot in de kleinste details. Dus waarschijnlijk een goed-oplettende kopie-Chinees geweest....

(De hele zaagmachine is Chinees en ik heb er al heel wat op gefoeterd, net als de vorige eigenaar. Eens maar nooit weer! De volgende keer liever een tweedehands Lurem of Robland.)

Ik zal eens kijken in de opzetstukjes die ik nog thuis heb of daar palletjes in zitten. Kan me niet herinneren dat ik ze ooit gezien heb. Of ik heb er nooit op gelet, kan ook zomaar. ;)

PS De contacten hadden ook overgezet kunnen worden als die verbrand waren. Heb ik vaker gedaan bij dat soort relais.

-edit- Net even in de kast met relais gekeken, en verrek, er zitten inderdaad die lock palletjes op. Helemaal niet op gelet, anders had je wel een complete van me gekregen.
Ach het is het domme fouten topic. Dit kan er dus ook nog wel bij.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (29%)]

:)

Ach, het kitpistool lag toch binnen handbereik.... O-)

Ben nu trouwens bezig met de schrijvende meter; wat zit dat apparaat ongelooflijk mooi in elkaar! Komt t.z.t. ook een verhaaltje van op CO, als 'tie het weer doet.

Op zaterdag 20 december 2025 21:37:58 schreef soldeersmurf:
Dat is wel zuur voor jou. Drie dagen prutsen voor 10k lijkt me wel een beetje overdreven. Was die ZZP-er misschien een hartchirurg, accountant of advocaat met weinig kennis van zaken?

Dat is wat ik hoorde dat het totaal 10k gekost heeft. Maar misschien heeft die ook wel meer als alleen die machine gedaan en was hij meer dagen aan het werk.

die 10k was inclusief onderdelen want uiteraard leverde hij de frequentie regelaar zelf, want dan verdien je daar ook dik op.

Maar ik vond het alleen maar leuk. Ze vinden me overbodig en te duur maar voor die ene ZZP kunnen ze me ook 3 maanden 40 uur per week laten werken.

Maar alles bij elkaar was het na die laatste overname niet meer het bedrijf dat het eerst voor me was. En dan zeg ik het netjes. En het is het management ook gelukt om het helemaal om zeep te helpen zodat de vestiging waar ik werkte moest sluiten.

Ik ging vorige week mijn onderverdeler in mijn huis (groepenkast) inschakelen. had immers alle inbouw WCD ingebouwd.
nu weet iedereen inmiddels wel dat ik NIET meer bij mijn lasdozen kan, dus was toch wel beetje spannend.

Echter het ging al fout bij groep 2: ALS eruit. Bij terug inschakelen automaat eruit. ;(
tja, dat was niet fijn, maar toch maar even de rest onder spanning gebracht.
Wel ff gekeken of ik geen open eindjes had en idd: na alles afgedopt te hebben werkte alles.. OP die groep 2 na...... :/

ik kijk nog eens naar die groep: Achtergevel boven....
Daar zit de badkamer, maar die is apart
een trap: geen WCD
mijn technische ruimte met een boiler groep, aparte WCD
de kamer van mijn jongste dochter, dus dat was een verdachte...
maar ineens bedacht ik me dat daar ook mijn domotica kast zit en daarnaast komt een IT rack (alle patches van het huis zitten daar en alles, dus ook een switch en andere netwerktroep gepland)
Daar had ik dus een opbouw WCD voor uitgelegd en die zat er nog niet. dus lagen alle draden nog aan elkaar.
Die afdoppen en crisis afgewend :7

zat wel ff te zweten... Zag me alle plafond en wandplaten er alweer uittrekken

Op maandag 19 januari 2026 16:49:00 schreef High met Henk:
zat wel ff te zweten... Zag me alle plafond en wandplaten er alweer uittrekken

...en er dán pas achter komen dat er nog draden aan elkaar zaten.
Dan had je inderdaad een mega "ontwerptips en domme fouten" gehad.

Datzelfde overkwam mij een jaar geleden ook. Ik wilde "woonkamer rechtsvoor" aansluiten in mijn verdeelkastje. Was al bang dat de boel misschien geknikt was, maar de buizen naar die wcd zitten in schuimbeton, dus daar zou ik realistisch gezien nooit meer bij kunnen. Gelukkig bleek dat het het labeltje had verwisseld met "woonkamer linksachter".

Daarnaast heb ik afgelopen week wel een domme fout gemaakt. Mijn hulptroepen waren de stucplaten tegen het plafond aan het plaatsen. Ondertussen was ik al het draad aan het trekken, ik bleef ze telkens dusdanig voor dat ik nog bij de buizen kon als de draad moeilijk zou doen. (Alles ging er uiteindelijk soepel doorheen). Nadat ik de laatste doos had afgewerkt voor een lichtrail in het plafond ben ik gaan helpen met de stucplaten. Maar nu komt het, mijn striptang is spoorloos, dus ik ben bang dat die op het plafond ligt. Alles is inmiddels gestuct, dus dat is dan maar een cadeautje voor de persoon die het plafond er ooit weer uit gaat trekken.

Herkenbaar...
Vele jaren terug, kniptang weg uit de gereedschapskist.
Daar ben ik aan gehecht ik gebruik dat ding werkelijk voor alles , ook als striptang etc.
Ik heb niet eens een striptang, behalve zo'n AMP automaat voor dunne adertjes als ik er heel erg veel moet doen.
En je komt er de volgende dag pas achter... waar zou die zijn.
Maar goed, een nieuwe gepakt en niet meer aan gedacht.
Zeker 5 jaar later kom ik in een school weer in het hok waar de telefooncentrale hangt, maar nu om een toestel bij maken.
Ik til de systeemplafondplaat op en vlak naast mij knalt mijn knipex kniptang naar beneden...
EN een hamer plus schroevendraaiertje ( van iemand anders).
Het gereedschap had dus gejongd in al die jaren :)
Het viel gelukkig naast mij op de grond en niet ergens op.

Op maandag 19 januari 2026 19:42:24 schreef revado:
Daar ben ik aan gehecht

Ja echt hè?
Als ik weet dat ik ergens een schroevendraaier heb laten liggen rij ik ervoor terug. (mits het niet té ver is).

Ooit deed ik een klus bij iemand, aardige man, hij liet me nog even uit. Ik laad m'n spulletjes in, had m'n zware gereedschapstas schuin achter/naast m'n auto gezet, en niet meer aan gedacht.
Ik rijd achteruit het parkeervak uit, en draai "om de tas heen".
Thuis aangekomen: huh, waar ik m'n tas nou toch gebleven?
Klant gebeld: ja die staat op de parkeerplaats.
Dat was best wel een opluchting kan ik je zeggen.
Volgende dag teruggereden, en de tas opgehaald.

Tsja, m'n les met systeemplafonds heb ik ook op de harde manier in de praktijk moeten leren. Uiteindelijk heb ik het tot gewoonte gemaakt om, voordat ik de laatste plaat terugleg, m'n hoofd door de opening te steken en met de zaklamp even rondom te kijken.

En v.w.b. gehechtheid aan gereedschap.... ik ben dus blijkbaar niet de enige die er een innige en persoonlijke band mee ontwikkelt... :)

Op dinsdag 20 januari 2026 12:37:13 schreef nonius:
En v.w.b. gehechtheid aan gereedschap.... ik ben dus blijkbaar niet de enige die er een innige en persoonlijke band mee ontwikkelt... :)

Je bent inderdaad niet de enige, als je wat kwijt bent voel je je toch een beetje naakt.

Op zaterdag 20 december 2025 15:10:55 schreef benleentje:
[...]Het is vaak nog erger dan heb je van een bestaand merk een nieuwe serie relais en passen de oude hulp contacten er niet meer op. Heel leuk als dan alvast een nieuw relais heb besteld en je komt die dan op locatie proberen om te wisselen.
Gelukkig leer je daar ook weer van.

Dat heeft ABB in de jaren 80 de das om gedaan. Van nummer één naar een vergeten merkje waar het magneetschakelaars betreft.
Een nieuw hulpblokje van Schneider past wel op een jaren 80 Telemecanique magneetschakelaar. En omgekeerd. Wat dat betreft zijn die Fransen gewoon slimmer geweest, nooit die aansluiting veranderen.

Op dinsdag 30 december 2025 20:57:52 schreef henri62:
Ik zal eens kijken in de opzetstukjes die ik nog thuis heb of daar palletjes in zitten. Kan me niet herinneren dat ik ze ooit gezien heb. Of ik heb er nooit op gelet, kan ook zomaar. ;)

Daar heb je gewoon nooit op gelet denk ik, ze zaten er in de jaren 70 al op, en dat was dezelfde vergrendeling.
Die vergrendeling is erg belangrijk, als het blokje er net niet ver genoeg op zit kan de spoel verbranden, zeker bij een AC spoel. Meerdere keren gezien.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (28%)]

Op woensdag 21 januari 2026 11:49:28 schreef GJ_:
Die vergrendeling is erg belangrijk, als het blokje er net niet ver genoeg op zit kan de spoel verbranden, zeker bij een AC spoel. Meerdere keren gezien.

Het gaat hier over extra hulpcontacten niet de spoel zelf (moet wel goed in elkaar zitten anders verbrand die inderdaad).

Ik heb er ook een, niet door mij gemaakt maar ik zit met de ellende. Mijn klant heeft een kapotte kalibrator. (groot zwaar kreng) Een medewerker heeft zelf eerst even gekeken voor ze hem brachten. Hij heeft alle schroefjes los in het apparaat gegooid en toen hij het niet kon oplossen (hij heeft niks gemeten) de deksel er weer op. Nu moet het hele #$@ uit elkaar halen omdat mogelijk er schroefjes en/of ringetjes onder printplaten klem zitten, ipv dat ik hem eerst aan kan zetten om dingen als de voeding te meten. |:( Er zitten 2 enorme elco's in (formaat jampot, 150.000uF/16V) Ik hoop dat die nog goed zijn. dat is dier grote moer op de foto.) En een van de schroefjes) Moet ik daarna ook uitvogelen welke schroeven waar horen.

Op donderdag 22 januari 2026 12:52:17 schreef henri62:
[...] Het gaat hier over extra hulpcontacten niet de spoel zelf (moet wel goed in elkaar zitten anders verbrand die inderdaad).

Als het contactblokje er niet goed op zit kan de kern niet sluiten en verbrand een AC spoel.

Op donderdag 22 januari 2026 16:28:09 schreef fred101:...Een medewerker heeft zelf eerst even gekeken voor ze hem brachten. Hij heeft alle schroefjes los in het apparaat gegooid ...

Daar gaan ze toch gewoon de extra uren voor vergoeden neem ik aan. Beetje onbeschofte aktie eigenlijk.

Op donderdag 22 januari 2026 16:36:01 schreef GJ_:
[...]Als het contactblokje er niet goed op zit kan de kern niet sluiten en verbrand een AC spoel.

Ah, bedoel je dat! Dan gaat het inderdaad mis.

Op donderdag 22 januari 2026 16:28:09 schreef fred101:
Een medewerker heeft zelf eerst even gekeken voor ze hem brachten.
[bijlage]

Dat zijn de ergste...
Als het bij kijken zou blijven... maar als ze er aan gezeten hebben dan wordt het spannend.

Op donderdag 22 januari 2026 16:36:01 schreef GJ_:
[...]Daar gaan ze toch gewoon de extra uren voor vergoeden neem ik aan. Beetje onbeschofte aktie eigenlijk.

Dat is dubbel tarief. :-)

Gaat lekker vandaag. Mijn CD speler wilde een (beetje gekraste) CD niet spelen zonder gehaper. (mijn discmans spelen hem wel). Ik denk even snel de lens schoonmaken op de eettafel. Hij rook nog al zurig van binnen dus snel even de scoopmeter op wat elco's gezet maar alles leek goed. Even het loopwerk wat smeermiddel. CD erin, nu speelt hij hem prima.

Helemaal blij het deksel erop valt me op dat de display niks meer doet :-( Geen idee wat ik fout gedaan heb, hij was al niet fel meer (VFD) maar genoeg om wat te zien. Weer open, alle kabeltjes zaten vast.

Service manual gevonden, maar geen tijd/ruimte voor een uitgebreide reparatie. Ook geen afstandbediening hopelijk niet nodig voor de service mode. Gisteren zijn er 5 reparaties gebracht dus voorlopig geen ruimte op de werkbank. (en tot overmaat van ramp begint hij nu ik dit type weer te haperen.:-( :-(
(Panasonic DVD-S75 voor maar liefst 4,= bij de kringloop gehaald)

ik zou zeggen haal een andere speler. voor 4€ is een half uur werk al teveel. dvd spelers zijn niet de beste voor audio cd's, veelal goedkope productie met problemen. ik zou een gewone cd speler zoeken.

of neem een autoradio met cd speler. kun je mooi op het 12V boordnet aansluiten.

[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]

Maar deze was zo mooi plat, hij paste precies in de ruimte tussen mijn LP's en het dak van de koof. Het was de enige platte die we hadden. Ik repareer hem wel. Gaat niet om die 4 euro tegen tijd. Het is leuk om te doen. Viel me wel op dat er nagenoeg niks inzit. Klein digitaal PCB, heel groot PCB met alleen draadbruggen en elco's en een voeding. Hij speelt niet gekraste CD's nog steeds goed af.
Ik gebruikte voorheen een van mijn discmans. Werkt prima maar de bediening is onhandig. Autoradio heeft een versterker aan board dus die kan niet het mengpaneel in.

Op donderdag 22 januari 2026 20:12:00 schreef fred101:

Ik gebruikte voorheen een van mijn discmans. Werkt prima maar de bediening is onhandig. Autoradio heeft een versterker aan board dus die kan niet het mengpaneel in.

neem een model autoradio met tulp uitgang voor een externe versterker. overigens waren die platte dvd spelers de laatste stuip van de bewegende media. zit idd erg weinig in. vaak kwamen die dingen oa van de blokker af voor 30€ op t laatst..

Heb je wat aan een oude CD-rom drive met audio-uitgang? (aan de voorkant 3.5mm met volumeregelaar, en knopjes next/back/play/pause, aan de achterkant zit een kabeltje dat naar de geluidskaart van een PC hoort te gaan, maar ik weet niet of dat digitale audio is of gewoon analoge. Kan ik testen ;) )

Die kun je voeden uit 12V (en 5, oké - ik weet niet of het beiden nodig heeft), heeft de bediening aan de voorkant, en is vrij plat in te bouwen.

Ik heb er ook al een gesloopt omdat ik een 3.5mm connector nodig had ( :o ) maar ik denk dat ik er nog wel eentje heb.