Beste,

Ik wil het volgende realiseren

ik heb 2 audiokanalen, allebei uit een 3.5mm jack

1 is van een walkie-talkie het andere van een gewone mp3 speler

nu wil ik een schakelingetje bouwen, waarmee ik beide signalen op 1 set oortjes, headphones of dergelijke afspeel, en natuurlijk moet de walki altijd prioriteit hebben.. dus de muziek mag stoppen met spelen wanneer er een signaal via de walkie komt...

volgens mij moet dit doenbaar zijn, maar ik weet niet juist van waar te beginnen, is hier een bepaald componentje voor met bijhorend schakelingetje ofzo...

kan iemand me hiermee helpen

alvast bedankt!

Een analog switch (4052) waar je dmv comparator je walkitalki signaal gebruikt om de switch te bedienen?

Walki-Talki-signaal -> C -> Comparator -> RC combi -> Input select

Als de walki talki nu boven bepaalde threshold een signaal geeft bedient deze tijdelijk (RC) de input van de analog switch.

Kijk eens naar de datasheet van de 4053: http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/208/109138_DS.pdf

knifter en prmmr ik ben heel benieuwd wat het resultaat is geworden. Ik wil nl dezelfde schakeling gebruiken om een portofoon en een MP3 speler over de versterker te laten lopen.

Een paar weken geleden heeft @Aart een schakelingetje getekend dat detecteert wanneer er een audiosignaal op een lijn verschijnt.

Die schakeling kan je gebruiken voor het omschakelen van het audiosignaal vanaf twee ingangen naar één uitgang.

Dat kan op deze manier:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/automatischeaudioomschakelaar_jal.jpg

Groter.

De ingang vanaf de portofoon wordt constant in de gaten gehouden of er audiosignaal op staat. In rust wordt de ingang waar de MP3-speler op aangesloten is doorgeschakeld naar de uitgang.

Wanneer de portofoon signaal afgeeft zal de schakeling de relais laten aantrekken, waardoor dan het portofoon-geluid naar de uitgang van de schakeling gevoerd wordt.

Door wat componentwaarden te veranderen kan je de tijd bepalen tussen het wegvallen van het portofoon-signaal en het weer terugschakelen naar de MP3-speler.

Als je het echt mooi wil doen dan zou er eigenlijk nog een audio-delay in de schakeling moeten worden opgenomen. Daarmee is het mogelijk om het audiosignaal van de portofoon iets vertraagd op de uitgang van de schakeling te laten komen. Dat heeft als voordeel dat niet het allereerste stukje van het geluid van de porto wegvalt.

Hallo Sonytech,

Als ik deze schakeling wil bouwen, kan jij mij dan een overzicht geven van de componenten die ik daarvoor nodig heb?

Alvast bedankt!

Groet,
Gavin

Zoiets moet wel gaan, je zult allicht wel de gevoeligheid en snelheden (Ron/Roff/Rhyst en de gain van A1) naar smaak aan moeten passen. Als je er mee geholpen bent wil ik het wel in breadboard prikken om wat gerichte suggesties te doen.

Een echt relais lijkt mij ook op batterijen toch het beste voor hoofdtelefoon-signalen, als het om wat langere periodes gaat zou je een bistabiel relais kunnen overwegen.
Dat maakt de schakeling wat complexer maar spaart dan veel energie.

Aart,

daar zou ik erg blij mee zijn.
Voor de voeding hoef je je geen zorgen te maken.
Ik zal het gebruiken in de auto en heb daar voldoende 12V voor handen.

Wat adviseer je om de gevoeligheid af te regelen?

Alvast super bedankt!

Groet,
Bert

De reden dat ik twee relais getekend had was dat ik reedrelais wilde gebruiken, juist ook om het stroomverbruik zo minimaal mogel.

Omdat ik die niet kon vinden met een dubbel wisselcontact heb ik twee relais getekend.

Hallo Sonytech,

Kan toch nog steeds met de reedrelais?

Fijn dat je zo meedenkt!

Dankjewel!

Groet,
Bert