nonius
set SCE to AUX.
Ik heb zelf de PM5193, z'n grotere broertje die tot 50MHz gaat maar geen draaiknop heeft. Dat betekent dat je elke frequentie moet intypen (of met up/down knop in stapjes moet veranderen). Werkt vervelend.
Toen ik bij een kennis z'n PM5139 zag met die grote draaiknop was m'n eerste reactie 'dat is handig!', maar hij zelf was verre van enthousiast erover. Schijnt erg vervelend te werken, de functionaliteit was slecht geïmplementeerd (ik meen stapgrootte en automatische overschakeling ervan? Niet 100% zeker.) Het irriteerde hem zozeer dat hij met het idee speelde om zelf nieuwe firmware ervoor te schrijven.
Verstallen
Golden Member
@flash2b: normaal gezien jongen eurosnoeren in mijn auto. Vorig jaar had ik ze net voor friedrichshafen allemaal nodig bijneen klant. Nu met een nieuw lease gebakje onderweg geweest waar nog geen nieuwe “toekomstige ouders” aanwezig waren. De staat van de PM5139 had mij uiteindelijk overgehaald
@nonius: ik ga het meemaken qua bediening. Ik heb tot nu toe een elektuur ding ingebruik met een xr2206 die wel tot 1MHz gaat. Met een extra schakelaar standje misschien tot 2 MHz. Eens zien wat er met testcontroller mogelijk is. Maar dat wordt op zijn minst een laat herftklusje.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
een nieuw lease gebakje
Kun je gebakjes leasen tegenwoordig? Bij wie? Lijkt me erg handig, wellicht een gat in de markt!
nonius
set SCE to AUX.
[Verstallen] Ik heb tot nu toe een elektuur ding ingebruik met een xr2206 die wel tot 1MHz gaat.
XR2206 tot 1MHz of zelfs 2MHz? M'n eerste functiegenerator was ook een Elektuur zelfbouwding met XR2206 (& L165 output amplifier) maar die ging, als ik me goed herinner, tot hooguit 200kHz. En zelfs dat is al erg optimistisch 
(Was na het schrijven van bovenstaande toch nieuwsgierig tot hoe hoog hij nu werkelijk ging; heb er net het stof van afgeblazen en aangesloten en inderdaad, tot 1.3MHz (hoger gaat de mijne niet) komt er wel iets sinus-achtigs uit. Maar een blokgolf houdt toch echt op rond 100kHz.)
Enfin, destijds kon ik me er prima mee redden. Een paar procent THD meer of minder kon toen de pret niet drukken. Het waren simpelere tijden. 
(onze Zuiderburen herkennen mogelijk de behuizing van een oude kabeltelevisieconverter....)
Kreeg net een mail dat er 13.100 bezoekers (uit 59 landen) waren dit jaar op de HAM Radio Friedrischshafen 2026. In 2023 waren dit er 14.300 (even nagezocht).
Gelukkig dus ongeveer gelijk.
Volgend jaar is het de 50e Editie.
Op donderdag 9 juli 2026 17:30:57 schreef flash2b:
Kreeg net een mail dat er 13.100 bezoekers waren dit jaar. In 2023 waren dit er 14.300 (even nagezocht).Gelukkig dus ongeveer gelijk.
Ja, het persbericht uit Friedrichshafen klingt inderdaad positief. In hoeverre dat gelijktijdige ASTRO event 'creatief' is meegeteld is mij wat nevelig.
Wilko
Op vrijdag 26 juni 2026 21:25:50 schreef PA1WBU:
Helaas lijkt de beurs in Dortmund gesneuveld te zijn, daar waren de prijzen beslist leuker te noemen, en was het aanbod ook gewoon goed.
Er is positief nieuws over Dortmund: https://amateurfunkmarkt.de/
Op donderdag 9 juli 2026 19:53:53 schreef GeertJan:
[...]Er is positief nieuws over Dortmund: https://amateurfunkmarkt.de/
Het bericht daarover wat ik op zendamateur.com heb gezet ben ik dus duidelijk vergeten ook hier op CO te plaatsen...
Wilko
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 11 juli 2026 14:09:23 schreef Tidak Ada:
Is er iemand die ervaring heeft met die beurs bij Dortmund?
Ik ben voor Dortmund (als bij de meeste andere beurzen) afhankelijk van vervoer, maar ik kan zeggen dat de keren dat ik er geweest ben tot de beste beurzen zijn die ik gehad heb.
Het hangt altijd een beetje af van wat je zoekt natuurlijk.
Ik hoop dat de andere locatie (en de andere datum, het was altijd "rond sinterklaas") het niet teveel veranderen. We gaan 't zien.
Jeroen
Moderator
Ik wist niet dat er ook een beurs in Dortmund was. Dat is voor mij met de trein best goed te doen, dus ik denk dat ik daar eens een kijkje ga nemen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 12 juli 2026 01:06:41 schreef GeertJan:
[...]Ik ben voor Dortmund (als bij de meeste andere beurzen) afhankelijk van vervoer, maar ik kan zeggen dat de keren dat ik er geweest ben tot de beste beurzen zijn die ik gehad heb.
Het hangt altijd een beetje af van wat je zoekt natuurlijk.Ik hoop dat de andere locatie (en de andere datum, het was altijd "rond sinterklaas") het niet teveel veranderen. We gaan 't zien.
Het zou in deze handig zijn als je je woonplaats vermeld in je profiel.
Dan kunnen mede CO-ers reageren om te poolen.
Weet je trouwens dat Deutsche Bahn goedkope zomerritten aanbiedt?
Mogelijk ga ik met @revado ook een kijkje nemen.
Op woensdag 15 juli 2026 14:28:45 schreef Tidak Ada:
[...]Het zou in deze handig zijn als je je woonplaats vermeld in je profiel.
Dan kunnen mede CO-ers reageren om te poolen.
Weet je trouwens dat Deutsche Bahn goedkope zomerritten aanbiedt?Mogelijk ga ik met @ revado ook een kijkje nemen.
25 oktober dus.
Een goed idee om daar naar toe te gaan, ik had het er met TA al over.
Ik ga hoe dan ook met de auto 
Hier kan je het gebouw via google maps binnen bekijken, grappig.
https://www.google.de/maps/@51.5876997,7.6622974,3a,75y,52.59h,81.83t/…
nonius
set SCE to AUX.
Als er nog een plekje vrij is in de auto (desnoods in de kofferbak
) lijkt het me wel leuk om mee te gaan. Is doenbaarder in elk geval dan Friedrichshafen!
Op woensdag 15 juli 2026 18:55:23 schreef nonius:
Als er nog een plekje vrij is in de auto (desnoods in de kofferbak) lijkt het me wel leuk om mee te gaan. Is doenbaarder in elk geval dan Friedrichshafen!
Uiteraard, de 3 musketiers met beursbezoekervaring zal ik maar zeggen 
Tidak Ada
@revado:
Dat had ik zojust ook al begrepen.
Hoe druk het op zaterdagen in die omgeving is, kan ik niet zeggen.
De Kamener Stadhalle is c.a. 300m vanaf het treinstation, dus eventueel beloopbaar. De parkeergarages zijn wat verderverwijderd.
Geen idee hoe de treinenlop daar is op zondagen
Kamen ligt hemelsbreed c.a. 18 km voorbij Dortmund
P.S. Hoe met die vierde musketier, die mogelijk onlangs in Maastricht is aangetroffen? 
Parkeergelegenheid is er zat in de omgeving, en als we spullen hebben is de kofferbak wel handig ( Nonius mag gewoon op de achterbank).
Een paar bootankers voor waarde heer Plof bijvoorbeeld 
Ik ben redelijk goed bekend in die omgeving en druk verkeer, mijn halve familie woont in het Ruhrgebied.
En als je ooit op een zaterdagmidag in Hamburg hebt gereden is de rest van Duitsland rustig 
Die paar liter diesel is zeker goedkoper dan treinkaartjes...
De datum staat alvast de agenda.
nonius
set SCE to AUX.
Tidak: de 4e musketier past volgens mij in een klein knokenkistje.... (is 'tie trouwens al weer compleet, of ontbreken er nog wat stukjes van?)
Nonius mag gewoon op de achterbank
Ach, en anders gewoon bovenop de imperial.... lekker met de wind door het haar!
Ik schrijf de datum hier ook alvast in m'n agenda.
Tidak Ada
Op woensdag 15 juli 2026 23:00:47 schreef revado:
[...]
Die paar liter diesel is zeker goedkoper dan treinkaartjes...
De datum staat alvast de agenda.
De hint voor de trein was algemeen bedoeld.
Als je naar de post van @Jeroen kijkt, zie je dat hij voor het spoor heeft gekozen.
Ha, Pietplof voor al uw bootankers.
Los van de aanpassingen rond de nieuwe antennemast heb ik nog zo'n 30 projectjes liggen maar.....elke bootanker vormt een nieuwe uitdaging en dus zeer welkom.
nonius
set SCE to AUX.
elke bootanker vormt een nieuwe uitdaging en dus zeer welkom.
Ik snap niet helemaal waar hem de uitdaging zit maar heb hier nog wel een paar klapankers liggen, van 9 en 11 kg. Eéntje is alvast voorgeroest, dat hoeft dus niet meer gedaan te worden.
Indien belangstelling hoor ik het wel.
De bootankers die er zo uitzien voer ik onmiddellijk af naar ,,mijn" oudijzerman in ruil voor ,,afval" van industrie en ziekenhuis.