Dank collega Revado,dank voor het grote, in mij gestelde, vertrouwen

Op zondag 1 maart 2026 13:19:42 schreef pietplof:
Dank collega Revado,dank voor het grote, in mij gestelde, vertrouwen

:)

Het was inderdaad erg druk. En de prijzen waren (veel) te hoog. Toch waren er ook wel leuke koopjes te doen. Eigenlijk alles wat ik heb valt in de categorie 'leuke koop'. Er was ook een antieke Z/W-TV voor 10 euro, een antieke Philips scope voor 10 euro. Maar anderen durfden dan weer zonder blikken en blozen 10 euro te vragen waar op een 'gewone' rommelmarkt nog geen 50 cent wordt gevraagd. Vragen staat vrij, en je hebt per slot van rekening maar één zot nodig.... De discussie ga ik met dergelijke verkopers ook niet meer aan. Graag of niet - even goede vrienden.

Viel me ook op dat veel verkopers weinig commerciëel ingesteld waren. Of, in andere woorden: slecht zakenman. Verkopers die in geen velden of wegen te vinden waren bij hun kraampje, niet of nauwelijks reageerden als je poogde hun aandacht te trekken om een prijs te vragen of antwoordden met, 'wat is het je waard?', en ook na meer aandringen geen prijs wilden noemen, en anderen voor wie zelfs slechts 15% afdingen bijna een persoonlijke belediging leek. Enfin. Gewoon doorlopen dan, er waren genoeg andere leuke dingen om je geld aan uit te geven.

Het waren trouwens niet alleen de spulletjes die 'vintage' waren. De meeste bezoekers en standhouders waren ook niet mee zo piep :)

Die Philips z/w tv met gebroken beeldbuisnek was maar 5 euro. Volgende keer vrouwlief thuislaten en een boodschappenkar meenemen. O-) :X :P

Beter laat dan nooit! Ik had nogal wat te doen in verband met mijn buit.

Na een lange rit samen met @nonius vanaf Bergen op Zoom aangekomen in NieuwLeusen.
Na betaald te hebben kregen wij bij de vleeskeuring een stempeltkje op het zwoerd, als zijnde goedgekeurd voor de toegang.

In de eerste zaal (het waren er twee), Schrokken we van de drukte. Het leek wel Rosmalen in een ver verleden.
Voor de liefhebber van oud spul was het een openbareng, behalve dat de verkopers nogal ongeïneresserd waren. Zouden ze misschien moeite hebben om afscheid van hun spullen? Prijzen lagen vaak nogal aan de hoge kant (Ze denken zeker dat ze antiek verkopen), maar er viel toch wel wat te vergaren. Geen Aduino materiaal, natuurlijk, dat is voor de toekomnst.....

Mijn buit:

Een wit porseleine gloeispannings regelaar van 6Ω

Een Philips MC1/50 Power triode voor gebruik als modulator of oscillator. Va = 10 kV engte c.a 30 cm

En last but not least eem Leybold 'Veldelektronen-Microscoop' (Geen optische. Dat is een didactische buis die een projectie van een opgewekt eletronen veld maakt op een fosfor schempje.
Mogelijk wordt dat een projectje.

Meer info: https://lampes-et-tubes.info/dt/dt024.php?l=e

Mooi spul zeg! Zo'n regelbare weerstand ligt hier, staat er een merk op de achterzijde?

Zojuist van een paar afvalstukjes van de boekenkast sokkels gemaakt voor de nieuwe aanwinsten van Nieuwleusen. Ze krijgen een mooi plekje op de schoorsteenmantel. En er is ruimte voor 2.5m groei.... >:)

(de corrumperende invloed van een niet nader te noemen forumlid laat zich gelden)

De Sievert slijpsteendresser is nieuw en ongebruikt. In tegenstelling tot m'n oude exemplaar, dat toch een beetje sleets is.... :+

V.w.b. het stempeltje op het zwoerd: zolang het bij een stempeltje blijft kan ik ermee leven. Ik trek de grens bij zo'n geel oormerkje.

Op dinsdag 3 maart 2026 19:37:07 schreef nonius:
De Sievert slijpsteendresser is nieuw en ongebruikt. In tegenstelling tot m'n oude exemplaar, dat toch een beetje sleets is.... :+

Hoe werk je eigenlijk met zo'n ding / wat doet het?

Daar maak je een slijpsteen weer mooi vlak mee door het ding er tegen te drukken
Ik ken ze als slijpsteenvlakker.
Die dingen slijten best wel, mooi te zien aan de oude van Nonius :)

En mee rond laten draaien? Ik heb die dingen vaker gezien maar nooit begrepen hoe je er weer een vlakke steen mee krijgt.

Wot? een slijpsteenslijper? :D

zie op 1:05 https://youtu.be/BkyLua8t10M

[Bericht gewijzigd door Hubie op (17%)]

Wot? een slijpsteenslijper?

Da's toch niet zo raar? Een slijpsteen bestaat uit hele kleine korreltjes, met scherpe randjes, in een matrix/bindingsmateriaal.

Na verloop van tijd worden de scherpe korrelrandjes bot. Het is de bedoeling dat de korrels dan vanzelf 'uitbreken' en er een nieuw vers en scherp korreltje tevoorschijn komt. Vandaar dat slijpstenen 'zelfscherpend' heten te zijn.

Maar soms moet je wel eens wat helpen. Of zitten er groeven/sporen in de steen omdat iemand te lang op dezelfde plek heeft zitten slijpen, i.p.v. de steen zo gelijkmatig mogelijk gebruiken.

Tegenwoordig gebruik ik meestal een diamantdressertje (midden in de foto), dat werkt sneller en makkelijker.

Op dinsdag 3 maart 2026 01:12:21 schreef RAAF12:
Mooi spul zeg! Zo'n regelbare weerstand ligt hier, staat er een merk op de achterzijde?

Ha mijn Raafje, ik had al eerder gepost, maar blijkbaar niet goed bevestigd. Helaas géén merk, ook niet op het doosje.

Krauw!

Das weer een mooi eind uit de richting

Dat was wel een leuke markt verleden jaar en je kon dichtbij parkeren.

Yep en voor een paar euri daar magnetron buizen gekocht een paar jaar geleden, het is een kleinschalige beurs evt. te combineren met een bezoek aan https://www.aquazoo.nl/ met oa. tijgers, apen en otters. Die locatie ligt op een steenworp afstand.

Dat is ruim 300km rijden.
Dus helaas te ver weg.
Iedereen die er heen gaat veel succes.
Wel is er voor mij wat dichter bij de hambeurs in Diest.
En wel op 6 april, op paasmaandag.

Of Purmerend as zaterdag :)

Ik kan beiden niet, zaterdag en zondag heb ik standby voor een klant en kan niet ver weg.
11 april een verhuizing gepland staan van een orgel, dan kan ik ook niet, moet een vrachtwagen rijden...
Tytjserk was wel leuk vorig jaar, leuke beurs, niet te groot en toch heel veel te zien.
Purmerend zijn micro tafeltjes hoorde ik van Tidak, 80x80 cm.
Ben wel heel benieuwd of het wat is.

80 x 80 cm of toch dm?
Lijkt mij wel heel erg klein; kan maar één bootanker op.
Ik zal er zijn en de eerste NH radiomarktpoging aanschouwen.

Helaas, ik moet zaterdag werken...

Op zondag 15 maart 2026 22:26:44 schreef pietplof:
80 x 80 cm of toch dm?
Lijkt mij wel heel erg klein; kan maar één bootanker op.
Ik zal er zijn en de eerste NH radiomarktpoging aanschouwen.

Nog even nagekeken, het zijn inderdaad enkele bootanker tafeltjes :)

Zoals ik al zei een aankomende flop; hoogstens voor locale club genoten.

Er schijt ook een kleine (inimini) markt, hier in de omgeving te zijn. ik dacht in Wouw. @nonius weet daar meer van; hij is er pas geweest. Dus helaas niet (meer) geschikt voor ons (en ik denk ook niet voor in de toekomst}