Schakelen met gsm

Dit topic is gesloten

Ik vraag me af of het mogelijk is om met m'n gsm een apparaat in te schakelen zoals in de film "Collateral Damage". In deze film steld de terrorist een bom in werking door bijv. het nummer: 5609870# in te toetsen.
Dit is in tegenstelling tot het schakelen met sms zoals die in elektuur beschreven is.

Wilt ge zeggen door een telefoonnummer te bellen?
Dit kan wel degelijk en als ik mij niet vergis spijtig
genoeg onlangs in Spanje gebruikt.

Technisch is het helemaal niet zo moelijk ge vervangt de
"thingie" dat de beltoon maakt door een relais, transistor-
schakeling, optocoupler enz. en stuurt daarmee aan wat
ge aan wilt sturen een koffiezet, katteluik of bom.
Iedereen met een gemiddelde inteligentie, genoeg
motivatie en een internetverbinding kan op een
paar maanden tijd leren zoiets in elkaar te steken.

Er worden echter aardig wat gegevens bijgehouden van
het verkeer via gsm en wie er gebruikt van maakt met
slechte bedoelingen zou wel eens rap op zij neus
kunnen krijgen,|:( ook dat hebben we gezien in Spanje.

Ik weet niet of de nummer dat ge noemt letterlijk uit die
film komt maar over het algemeen hebben filmmakers veel
fantasie en weinig technische kennis. ;)

of gewoon met een lichtsensor op het dysplai

aan de hand van een voorbeeld kun je de oplosing zelf gemakkelijker vinden

maar wat als nu iemand per ongeluk dat nummer belt...
dan is het boem te vroeg , of je hebt hele oude koffie als je thuis komt.

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Jammergenoeg is dit vreselijk simpel te maken als je een beetje electroncia kennis hebt.

Met wat meer electronica kennis kun je het zo mooi maken als je zelf wilt, zelf met special code waarop dat ding enkel reageert om te voorkomen dat anderen bijv. je koffieapparaat inschakelen.
Of met een keuzemenu waarbij je verschillende apparaten kan inschakelen met een eigen code. Je kan het zo gek niet verzinnen of het is te maken.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op woensdag 28 april 2004 23:19:38

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Het nummer wordt niet gebeld maar alleen maar ingetoets waarna er waarschijnlijk een signaal vrijkomt die op afstand een ander apparaat in werking zet.
Ik vraag me af hoe dit gaat.
Ik denk dat er telecommunicatie kennis vereist is.

mischien waren de # en zendtoets (groen telefoontje)stiekem omgewisselt :9 :9 :9 :9

aan de hand van een voorbeeld kun je de oplosing zelf gemakkelijker vinden

Misschien is het gewoon film.

Als je gewoon 12345# induwt gebeurt er niks. Tenzij je de juiste code ingeeft: er zijn codes die cijfers *# bevatten die de serienummer van de GSM of de softwareversie op het scherm laten zien.
Zo is bij een Nokia *#0000# bvb de softwareversie en *#06# de serienummer

Bachelorette in de Elektronica, Afstudeerrichting Telecommunicatie; bijna Master in de Electronica, Ontwerptechnieken

Op 29 april 2004 01:38:52 schreef Amateur3:
waarna er waarschijnlijk een signaal vrijkomt die op afstand een ander apparaat in werking zet.

Hehe, waarom zou je eerst op afstand naar je gsm gaan bellen om die vervolgens weer op afstand wat in te laten schakelen? Je GSM kan gewoon direct aan iets worden gehangen om het in te schakelen hoor. Heb je niks van andere telecommunicatie voor nodig.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Natuurlijk bel je niet eerst naar je gsm.
Wat ik bedoel is dat je je GSM als remote control gebruikt zoals je bijv. je televisie aan doet.

Velleman heeft zown kitje maar dan moet je wel 1 tweede telefoon + sim hebben. Ik gebruik het voor mijn eigen PC (soms wel lastig lig je te slapen springt de computer aan :P)

MK160 adviesprijs €13 euro

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

is dat niet omgevings-licht gevoelig? Lijkt me niet de ideale oplossing zo... Een signaal oppikken vanuit de speaker lijkt me stabieler en minder storingsgevoelig...

May The Force be with you...

Een vriend van mijn heeft gewoon waar de tril moter zit een relais aan gesloten. Werkt erg goed als je het nummer van die GSM belt gaat het relais om.

Welke kant gaan we op?

Ik heb de telefoon ook in een doosje gelegt werkt perfect.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Op 1 mei 2004 21:38:49 schreef Amateur3:
Natuurlijk bel je niet eerst naar je gsm.
Wat ik bedoel is dat je je GSM als remote control gebruikt zoals je bijv. je televisie aan doet.

Dat kan natuurlijk niet (of is gewoon zeer lastig).

Vanaf een telefoon aansluiting bellen naar een GSM die dan vervolgens wat schakelt is veel makkelijker.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 2 mei 2004 12:23:40 schreef Bastiaan:
[...]
Dat kan natuurlijk niet (of is gewoon zeer lastig).

Vanaf een telefoon aansluiting bellen naar een GSM die dan vervolgens wat schakelt is veel makkelijker.

Is hier nog iemand???

mel

Golden Member

ga je een bom detoneren? :+
Ik vind dat zulke vragen hier niet thuis horen.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 9 januari 2017 13:25:32 (49%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 januari 2017 13:21:40 schreef Lichtsok:
[...]

Is hier nog iemand???

Ik zal de vraag opnieuw stellen: Wie weet waar ik een degelijk systeem kan kopen...
het moet lampen(licht) kunnen inschakelen via een mobile 06 nummer (voor iedereen toegankelijk)

Er komt dus een bord bij te staan met het betreffende nummer, bel je dat ... gaat het licht aan.

Op 9 januari 2017 13:24:16 schreef mel:
ga je een bom detoneren? :+
Ik vind dat zulke vragen hier niet thuis horen.

Ik weet ook wel dat het in verkeerde handen dodelijk is, maar op die manier kan je ook geen inlichtingen over vrachtwagens opvragen.

Op 9 januari 2017 13:29:07 schreef Lichtsok:
[...]

Ik zal de vraag opnieuw stellen: Wie weet waar ik een degelijk systeem kan kopen...
het moet lampen(licht) kunnen inschakelen via een mobile 06 nummer (voor iedereen toegankelijk)

Er komt dus een bord bij te staan met het betreffende nummer, bel je dat ... gaat het licht aan.

schakelingtjes aan het ledje van oproepled van eenoude nokia, trilmotortje aansluiting gebruiken

Evarist

Golden Member

Op 9 januari 2017 13:21:40 schreef Lichtsok:
Is hier nog iemand???

Nee, het zijn hun kinderen. Topic van 2/5/2004.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
GJ_

Moderator

Open liever een nieuw eigen topic in plaats van een 13 jaar oud topic naar boven te halen.
https://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks

en om er dan toch nog wat nuttigs aan toe te voegen:
http://www.multicomat.com/en/products/sms-relays.html

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 9 januari 2017 18:41:49 (27%)

Dit topic is gesloten