Denon AVR-2106 met Kortgesloten eindtransistor

Ik heb een denon avr-2106, die kort nadat je inschakeld zichzelf weer uitschakeld en de rode power led gaat dat knipperen.

opengemaakt en een kortgesloten transistor gevonden in eindtrap.
Van 1 kanaal (front left). nu heb ik wat vraagjes.

Is het noodzakelijk de andere transistors in dat kanaal ook te vervangen (driver en andere transistor van dat kanaal) ? Hebben mogelijk een klap gekregen.

Ik heb het service manual en daar in staat dat het 2SD2560, 2SB1647 en driver 2SC974F zijn. echter op de transistors in de versterker staat wat anders, namelijk:

D2390 (2SD2390) , B1560(2SB1560) en driver D947F (BD947F).
Nu ben ik in beetje in de war geraakt. Moet ik gewoon die laatste vervangen ? Als ik ze tenminste correct hebt geïdentificeerd.
De driver BD947F is lastig te krijgen, is daar misschien een vervanger voor die makkelijker is te krijgen?

Hoe kom je tot de conclusie dat die laatste een BD inplaats van een 2SD zou zijn, en heb je de cijfers niet omgewisseld?

BEste Siebo,

Het is aan te raden om ook de drivers te vervangen als je eindtor eruit ligt. Persoonlijk pak ik de hele versterker beet: als ie een klap gehad heeft, vervang ik alle eindtorren, drivers en "randspul". Ook de trimmers voor de biasstroom vervangen is erg zinvol gebleken.

Hoe vaak is het al niet gebeurd dat je je eindtrap vervangt, inschakelt en door een slechte driver de boel opnieuw een tik krijgt.

Bij het testen een gloeilamp in serie (netsnoer) zetten, dat voorkomt een hoop narigheid.

Het kan gebeuren dat de manual andere (vergelijkbare types) weergeeft. Dat maakt het jou alleen maar makkelijker om vervangers te vinden.
Het kan zijn dat de torren al een keer zijn vervangen en iemand vervangers heeft gemonteerd.

Op 28 februari 2012 23:44:13 schreef maartenbakker:
Hoe kom je tot de conclusie dat die laatste een BD inplaats van een 2SD zou zijn, en heb je de cijfers niet omgewisseld?

op de transistor zelf staat D94F en bij zoeken op google kom ik op een BD947F uit

Ga er maar vanuit dat dat echt niet klopt. Wat er ook opstaat, het is geen BD-type in een Japans apparaat. Doorgaans is de D dan een afkorting voor 2SD.

Dan maar even gezond verstand en een databoek erbij gepakt:

De 2SD947F is een 40V 2A 5W darlington in een TO126 huisje. Vooral dat het een darlington is, vind ik opmerkelijk. Wat zegt het schema daarvan? Als daar een darlington staat ben je klaar.

De 2SD974 is een 120V 1A 0,9W transistor in een TO92-9mm huisje. Nog veel opmerkelijker als drivertor.

De BD947F is een 45V 5A 40W transistor in een TO220-ISO huisje. Opzich niet eens zo gek, behalve dat hij het niet zal zijn.

Maar nu even zonder dollen. Staat er op jouw ding nou 94, 947 of 974 en in welk huisje zit hij? Eventueel een scherpe foto kan ook helpen.

Overigens zijn de eindtorren darlingtons en ruwweg equivalent, al zijn de types in je versterker wel iets lichter dan die in het schema.

bedankt voor het meedenken. er staat op D947F . BD947F klopt inderdaad niet want hij meet niet door als een npn transistor.
in schema staat er 2SC947F . dus dat moet dan de goede zijn

Hier een foto
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020572.jpg
Zoals je kunt zien staat er op de andere transistors B1560 en D2390.
Ik denk wel dat ie origineel zijn, de rest is zelfde type trouwens en er lijkt niet aan gesoldeerd. Dus die vervang ik dan voor 2SB1560 en 2SD2390.

Ik vind het nog wel vreemd dat het service manual het over andere transistors heeft (schema)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

Mooie scherpe foto :) Zowel op het schema als op jouw versterker staan in de vorige berichten elke keer andere typfouten in het nummer van nou net die ene transistor ;) Ik ga dus maar op de foto en het laatste bericht af en hou het op de 2SD947F dus net als de eindtorren ook een darlington.

Gezien de plaatsing tussen de eindtorren kan het zelfs ook nog de bias-tor zijn. Controleer ook even of er (nog meer) drivertorren op zitten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Als ik het goed begrijp uit schema is het een driver tor , een npn geen darlington. zie schema, gaat om Q103FL

http://www.uploadarchief.net/files/download/schemaave2106.png

bias tor met de potmeter stel je de bias (ruststroom) in. Dat is nodig ivm de cross-over (overneem) vervorming tussen de 2 endtransistors.
Bias kan je instellen met scope of de instelling van de fabrikant volgen.

Oke dus dit is een bias tor en geen driver.
Is het noodzakelijk deze ook te vervangen, als de eindtor sluiting heeft (tussen C en E trouwens)?
oeps, moet nog dingen leren das duidelijk :)

waar zijn de driver torren dan , kan het zijn dat ze op pre-amp board zitten ofzo

[Bericht gewijzigd door siebo op (23%)]

yep, moet ergens vandaan komen <G> Volg de connector en je hebt de stuurtrap.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

oke duidelijk . dan volg ik de connector (cp504) en dan kom ik uit bij de stuur trap. zitten 4 kleinere transistors . Is het mogelijk deze betrouwbaar door te meten of ze nog goed zijn of beter allemaal vervangen?

Het schema klopt niet, een 2SC947 zou op die plek nooit heel blijven, en een variant met F erachter bestaat waarschijnlijk niet. Als er toch al fouten in het schema staan, kan het best een darlington zijn en aangezien hij nog nooit vervangen is kan je daar het beste maar van uitgaan.

Ja kan je gewoon doormeten met de ohmmeter of op de diodestand.
Bij hele goeie versterkers zitten ze zelfs gepaard op versterkingsfactor.
Dan zou je bij defect ook een paartje moeten terug plaatsen.

Op 29 februari 2012 23:13:30 schreef maartenbakker:
Het schema klopt niet, een 2SC947 zou op die plek nooit heel blijven, en een variant met F erachter bestaat waarschijnlijk niet. Als er toch al fouten in het schema staan, kan het best een darlington zijn en aangezien hij nog nooit vervangen is kan je daar het beste maar van uitgaan.

Tis een standaard schema om de ruststroom in te stellen met een transistor. In de Quad 303 in 1968 werd het voor het eerst toegepast. Daarvoor gebruikte men 2 diodes wat het nadeel had als de instelloper los kwam brandde de eindtrap door; een te grote bias stroom.
Waarom denk jij dat het schema fout is?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]

Op 29 februari 2012 23:13:30 schreef maartenbakker:

Het is inderdaad een darlington. Ik heb zo`n componenten tester en die herkent hem nog als darlington. Denk dat ie dan nog wel goed is en niet vervangen hoeft te worden. Ook omdat ik die transistor nergens kan vinden

@RAAF12: Met de fout bedoelde ik het schemasymbool en de type-aanduiding van die transistor. De schakeling zelf klopt inderdaad wel.

OK, raar hoor dat schema en print zo verschillen (2SC vs 2SD)
Doet me denken aan een Phlips TV schema waar een TMS1000 IC inzat en op het schema stond TSM1000....

Ik heb ook twee avr2105's(nagenoeg hetzelfde als de 2106) gehad met een defecte eindtrap.
Heb ergens op internet een modificatie van Denon gevonden waarin geadviseerd wordt om de D947F te vervangen door een 2SC3964 en tevens weerstand R101 (2k7) te vervangen door 680 ohm.

Volgens hun servicebericht is de D947F niet in staat de temperatuur verandering van de eindtorren goed te volgen.

Ik kan je het documentje ook wel even toe mailen, als je daar prijs op stelt.