Ik heb een Onkyo TA-201 cassetterecorder met het volgende probleem:

-Als ik een opname maak met Dolby uit, dan is het rechter kanaal iets zwakker
-Maak ik een opname met Dolby B is het geluid rechts fors zwakker
-Met Dolby C bijna geheel weg.

Bij het inregelen zie je wel dat met de balans in het midden, beide input kanalen even sterk zijn. Echter na de opname is zowel hoorbaar als zichtbaar op de VU meter het rechter kanaal stuk zwakker.

Is iemand bekend met dit probleem? Ik heb geen ervaring met cassette recorders maar zou hem toch graag fixen als dat mogelijk is.

Klinkt alsof de kop het rechter-kanaal onvoldoende sterk "wegschrijft". Kop al schoongemaakt?
Als het een auto-reverse deck is, kan het ook liggen aan de afstelling van de kop, maw dat deze niet meer goed recht uitgelijnd staat met de looprichting.

Heb je de verzwakking ook als je een cassette afspeelt met beide kanalen wel op goede niveau? Maw misschien ligt het alleen aan de weergave.

[Bericht gewijzigd door ton2303 op (22%)]

Ik heb de kop even afgenomen met een vochtig watte staafje. Dat helpt totaal niet.

Is het beter om een echte reinigingscassette te kopen?

Met alleen spelen merk ik een klein verschil. Dolby maakt amper verschil.

Het is geen is volgens mij geen auto-reverse deck. Even nachecken. Is al wat jaartjes geleden alweer.

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op (11%)]

Schoonmaken met alcohol (IPA) en eventueel demagnetiseren.

je kunt het potmetertje waarmee de opname gevoeligheid ingesteld wordt even checken , ook die het afspelen regelt . tevens kan de drukrol dit veroorzaken door de band weg te drukken waardoor deze langs het spoor loopt . de lange schakelaar die wordt bediend met de opname kan ook een vuil contact hebben , die schakelaar is er niet met een tiptoetsbediening .

Het is met tiptoetsen.

Drukrol lijkt me niet voor de handliggend, daar het verschilt tussen welke Dolby je gebruikt.

Potmetertje ga ik eens naar kijken. Kan deze per dolby verschillen?