Hoi,
Ik wil een h brug maken om mijn luxaflexen automatisch te kunnen openen en sluiten.
Ik heb een tekening gemaakt hoe ik denk dat het moet.
1: bc327
2: bc327
3: bc337
4: bc337
5: motor die ik op 3 volt wil laten draaien. Verbruikt daarbij 120mA.
6: 120 ohm
7: 120 ohm
8: 120 ohm
9: 120 ohm
En dan kan ik als het goed is de luxaflexen bedienen met de 2 buttons.( die later vervangen worden door een microcontroller met wekker.)
Mijn vraag is nu dus of de schakeling gaat werken met deze waarden?
Groeten,
Thijs
Dit gaat niet werken zo, als de schakelaars open staan dan staan alle transistoren aan, en met de schakelaars kun je alleen de 2 bovenste transistoren uitschakelen.
Daar komt nog bij dat je iets van 0.7 volt per transistor verliest, dus de motor krijgt uiteindelijk maar 1.6 volt.
Je kunt beter een H-brug maken met 4 mosfets, of met 2 relais met een wisselcontact.
Zorg ook dat je blusdiodes gebruikt.
Het probleem van het spanningsverlies los ik dan op door in plaats van 3v , 5v te gebruiken.
Waarom staan alle transistors aan als de schakelaars open staan?
Want als ik wel eens een relais op een pic wil aansluiten maak ik ook de basis hoog en gaat het relais aan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoi,
Kwam erachter dat ik nog een L293D had.
Ik had niet verwacht dat deze 600mA kon aansturen.
Dus nu ga ik deze gebruiken. Dan hoef ik alleen maar 2 knopjes aan de ingang te hangen en kan ik de motor besturen.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
En anders hier een Relais-opstelling
Let wel dat er twee eindschakelcontacten opgenomen moet worden.
Anders loopt de boel vast of stuk.
MVG Gerard.
Neehoor ik doe geen eindschakelaars.
Ik zet op de as een magneetje en daarnaast een reedcontact.
Als de as 5 rondjes heeft gedraaid dan mag de motor stoppen.
Als beveiliging laat ik de microcontroller tellen hoelang het duurt. Duurt dit te lang zet hij ook de motor uit en gaat op storing.
eindeloopschakelaars zijn het beste wat je kan doen. Wat ga je doen als het reedcontact/magneetje niet meer werkt ? dan draait alles kapot. Heb ik al genoeg gezien dat die magneetcontacten kunnen falen maar dan is er nog de eindeloopschakelaar.....
Ik kon geen goede plaats vinden voor een eindschakelaar.
En zoals ik al zei, de pic gaat elk rondje tellen. Duurt deze te lang gaat ie op storing
GerardMonique
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Wat je ook kunt is een spoeltje rond een reedcontact wikkelen, zodat het reedcontact aantrekt bij een bepaalde stroom door de spoel.
De spoel zet je dan in serie met de motor en het contact loopt dan naar de PIC.
Met een gestabilseerde voeding is het eenvoudig te bepalen hoeveel wikkelingen je nodig hebt om bij een bepaalde stroom het reedcontact te doen werken.
en wat als alles mis gaat (softwarematig) ?? Murphy ??
Een eindeloopschakelaar, en die bestaat in een héél kleine vorm om die te plaatsen in héél kleine behuizingen.
GerardMonique
Wat als de motor bijna aan het eindpunt is en het geheel valt uit dan is die de tel kwijt.
En dan weet de telling niet waar de motor staat. Dus gaat die verder dan dat die kan.
Zoals in een printer bv zitten ook eind-censoren, word alles gereset, en kan zijn werk doen.
Dus of eindcontacten of een max-stroombegrenzing of max-slip koppeling.
Want of de motor gaat stuk of de tandwielen gaan stuk.
Einde je mooie ontwerp, door te bezuinigen.
MVG Gerard.
Dan moet je een nieuwe maken, de wereld vergaat niet. Dit kun je inderdaad voorkomen met een eindeloopsschakelaartje, maar zolang het geen vitaal systeem is, kun je jezelf ook 4 kabels lelijkheid besparen, met een kleine onzekerheid.
En als het een motortje is dat op 3 volt werkt, zal hij niet heel veel kapot maken.
kan ook zonder die 4 "lelijke" kabels, gewoon in serie en programmeren maar. En een 3 volt motorke, zal toch wel wat stroom moeten geven om zijn luxaflexen te doen draaien.
Dat 3 volt spul zal ergens moeten beginnen en zal ofwel een trafo nodig hebben of een voedingsdraad van ergens waar die 3 volt krijgt.
hij zal de tel niet kwijtraken want daar hebben we een eeprom voor.
Ik wil wel graag iets gebruiken maar het probleem is idd dat alles in het zicht hangt.
het is een motortje met vertandingsbak erachter trouwens. pittig sterk en ik laat hem nu op 5 volt lopen.
Gewoon die reedcontact aan de microcontroller hangen.
Met die stroomcontrole kan je er trouwens niet achter komen wanneer de luxaflexen volledig open staan.
je bedoeld dus dat alles continu onder spanning gaat blijven ? want ik vermoed dat als de µcontroller zonder spanning gaat staan die niet meer zal weten waar die staat.
De microcontroller staat zowiezo onder spanning ja, Want dit word ook mijn wekker en er komen nog meer zaken aan te hangen.
Ik laat hem gewoon de teller constant opslaan in de eeprom. Als er dan een stroomuitval komt kan hij hier altijd op terugvallen.
En als de pic opnieuw opstart stel ik in dat hij niet zonder toestemming aan de luxaflexen mag komen.