Ik ben een Radiostat, een kwakzalvers apparaat, dat elektrische velden en meer opwekt. Dat is een soort elektriseermachine, ook wel bekend als "violet ray".
Het werkt met een Rhumkorffspoel, die een Tesla-spoelaandrijft. Daarop worden allerlei glazen frutsels aangesloten, waarmee je iemand kunt mis(be)handelen.

Nu zit er over de onderbrekercontacten van de Rhumkorff een was/papier condensator, die ziek is. Hij wordt warm (diëlectrische verliezen?). Daar kun je natuurlijk een mooie X2 condensator hangen, maar dat ie geen restauratie :P

Heeft iemand ideën ?

De condensator in kwestie:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p3150056.jpg

Hier zit hij:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p3150051.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p3150047.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p3150048.jpg

Glazen frutsels:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p3150054_%5B8x6%5D.jpg

FOTO'S zijn klikbaar !!

Leuk apparaatje.

Een X2 hoort daar sowieso niet thuis, ook niet als het een modern apparaat was. Functionele restauratie bereik je met een MKP, optische restauratie door er niets aan te doen ;)

Ik vrees dat de originele condensator niet makkelijk te restuffen is qua afmetingen, of zou er een radiaal blokje inpassen?

Staat er nog een waarde op?

Ja, 0,1 µF Hij is 10 mm dik, 72 mm lang en 26mm breed.

Ik denk van Tesla, gezien de T in het midden

Ik dacht aan een X2, omdat het geheel op 230V wisselspanning werkt. Geen greintje DC. Ik heb nog zo'n dikke rooie Wima liggen van 0,1 µF 1000V DC, maar dat is een printcondensator, dus moeilijk te verwerken. Verder nog iets blauws, wat misschien wel goed is voor 1kV DC, maar kan het hier ook ?

Ik maak altijd de afwezig wat ik ermee wil bereiken.

1) Een apparaat regelmatig gebruiken? Dan een goede moderne C erin.
2) Het apparaat, vanwege b.v. museale waarde, origineel houden? Dan niets vervangen, maar ook niet gebruiken.

Daar tussen in zitten verschillende alternatieven. B.v. C voorzien van nieuwe inhoud (indien mogelijk). C loskoppelen, maar wel laten zitten en overbruggen met een moderne die elders wordt "verstopt". C vervangen door een ander oud type dat wel goed is of eenvoudig te voorzien van nieuwe inhoud. Enz.

Hoi Mans,

Het apparaat heeft voornamelijk museale waarde, maar af en toe gebruik ik het om allerlei experimentjes te doen, zoals koudekatodebuisjes laten oplichten en gasgevulde lampjes laten gloeien.

Ik heb net een stuk snoer te pakken gekregen (van dat zwarte, katoen omsponnen netsnoer). Dus het apparaat opengemaakt en het oude, met brokkelige rubbergeïsoleerde aders, verwijderd. Ik dacht dat ik misschien gelijk die C zou kunnen vervangen, maar dat blijkt dus nogal moeilijk, omdat ik niet weet wat ik nu voor een type moet nemen. Een met een lekker hoge doorslagspanning, dat wel...

Parallel aan het onderbrekercontact.
Dat kan om 2 redenen zijn. Ontstoring of een resonante kring vormen met de L van de Rhumkorff klos of de primair wikkeling van de Tesla-transformator.
In het eerste geval (ontstoring) zou ik een X2-condensator (MKP) inbouwen. een X2-condensator is er op gebouwd dat deze niet kortsluit in het geval van kapot gaan. (omdat X2 condensatoren zonder extra zekering in een apparaat tussen L en N zitten.
Let er wel op dat de stroom door de condensator niet groter kan worden dan wat de condensator maximaal verdraagt.

in het tweede geval (resonantie) zou ik een voldoende hoogspannings en hoogfrequent vaste MKP-C nemen, bijvoorbeeld een snubber-C voor IGBT's. Let er op dat bij folie-C's de maximale werkspanning sterk afneemt als de frequentie toeneemt.

Was-papier doet mij echter eerder aan ontstoring denken.

Wat noem je in dit geval voldoenden hoog ?

Hoewel, ik denk eerder aan vonkblussing. Ik zal proberen een schema te maken, maar ik weet niet precies hoe die spoelen zijn opgebouwd; probleempje, dus.

Ik heb nog NOS 2 WIMA c's 0.1u 750v met ongeveer dezelfde
afmetingen als de originele .

Lekken die niet ook als een gek?

@DC2PCC: Een X2 mag ook kortsluiten. Een stevige 1000V MKP snubber klinkt voor deze toepassing beter.

Proberen open te maken en een moderne er in knutselen. Anders het wikkel redden, scannen en om een andere heen draaien.

Het zijn niet de papieren wima's zal ze eens meten

Wel interessant, Paul. Wat zijn de afmetingen ? Het zijn toch niet die dikke donkerpaarse?

@part:
Schema ziet er heel anders uit dan wat ik me had voorgesteld. Zal morgen checken hoe het bij mij zit.

Is een WIMA MKS 4 1000V tijdelijk als test te gebruiken?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]

Ik zou de oude loskoppelen en laten zitten en er een nieuwe naast plaatsen. Voor de originaliteit kan je de nieuwe altijd weer weghalen, voor de functionaliteit zit er wel een goeie condensator in.
Zodra 't kastje dicht zit zie je er meestal toch niets meer van.

MKS is minder pulsbestendig dan papier of MKP, dus hij zal sneller achteruit gaan maar voor even zal het geen kwaad kunnen. Wel onthouden voor later dat die condensator al een leven achter de kiezen heeft.

Hier komt het belang van een 3 dimensionele printer weer boven.
Ze bestaan al: wil je een object namaken: inscannen met een laser/3d camera, er wordt een 3D tekening van gemaakt en vervolgens kan je dit ding, in de gewenste kleur "afprinten", laagje voor laagje.

Bij NASA staan ze al ver: daar printen ze al in een soort keramisch materiaal: ze printen bvb. een BACHO sleutel na, eentje waarmee je echt kan sleutelen en die zeer sterk is. Ze zijn van plan, alle gereedschap wat ze in de ruimte nodig gaan hebben, niet meer mee te nemen maar daar gewoon te printen.
Onlangs hebben ze voor het eerst een 3D onderkaaksbeen geprint in titanium, voor in te bouwen bij een patiënt welke een onderkaak nodig had. Ze printen laagje voor laagje titaniumpoeder en branden deze vast met een laser tot het 1 geheel is.

Een lang verhaal kort: indien deze printers gemeen goed worden gaat er een wereld open voor de restorateurs: je print gewoon na wat je moet hebben: een plakkerige, vuil geworden of gescheurde condensator print je na en je hebt weer zoiets als een orgineel. Niet werkende misschien maar voor het uitzicht. En de condensator die het werk doet zit weggemoffeld op een onzichtbare plaats of je print de condensator voor het zicht om de werkende condensator heen.

- - big bang - -

Op 15 maart 2012 20:19:54 schreef maartenbakker:
Lekken die niet ook als een gek?

@DC2PCC: Een X2 mag ook kortsluiten. Een stevige 1000V MKP snubber klinkt voor deze toepassing beter.

Nee dus, kortsluiten van een X-kondensator kan brand veroorzaken, en mag dus volgens veiligheidsnormen (IEC60xxx) NIET kortsluiten.
Een Y-kondensator mag ook niet kortsluiten, omdat daar het gevaar van een elektrische schok bestaat.

http://www.kemet.com/kemet/web/homepage/kechome.nsf/file/KEMET%20Kolle…

In de praktijk knalt toch echt de zekering eruit, soms nadat het ding al een tijd rook heeft staan spuiten. Dat tweede lijkt me eerder een kwestie van (na verloop van tijd) niet aan de normen voldoen en ken ik ook alleen van metallized paper X2-condensatoren, maar toch.

Jouw informatie komt net als de mijne uit datasheets/presentaties. Probleem daarvan is dat er erg veel gesuggereerd wordt, maar er worden geen harde uitspraken gedaan (bij jou staat er: een kortsluiting zou brand kunnen veroorzaken, daarom moet het ding aan normen voldoen. Bij mij staat er: maakt niet uit wat het ding doet, zolang er maar geen brand van komt). Dat is nogal open voor interpretatie. Feitelijk staat er twee keer hetzelfde waarbij ik het anders opvat dan jij.

De nu van toepassing zijnde norm (vroeger waren er meer verschillende, die misschien ook wel in dit opzicht andere eisen stelden, wat het geheel nog wat verwarrender maakt) is EN60384-14. Probleem is een beetje dat we die allebei niet hebben en dat ik hem ook niet simpel ter download heb kunnen vinden. Zou wel nuttig zijn om het antwoord op de vraag voor eens en voor altijd te geven.

/offtopic
och, de IEC60950 (geldt voor telecom/ICT en aanverwante apparatuur) is er toch vrij duidelijk in. Zodra de kans bestaat dat een X-kondensator een kortsluiting kan veroorzaken, MOET deze achter een passende netzekering geplaatst worden, om brand e.a. te voorkomen.
Bij mijn broodheer ontwikkelen we voedingen die aan de IEC60950 en/of de UL60950 moeten voldoen. Daar mogen dus alleen kondensatoren gebruikt worden die een UL-keurmerk hebben, en dus ook een certificaat van UL hebben. (En de goedkope chineesjes die dat keurmerk faken en dus geen papiertje van Underwriters hebben komen er niet in, ook al wil de inkoopafdeling dat zo graag.)

Het zou kunnen zijn dat in de pretsector(consumer) de eisen aan keurmerken ietsje minder streng zijn, en daar dus de goedkope chnieesjes wel gebruikt mogen worden, die in geval van een fout dus gaan staan roken. Het leuke is dat de bekende Rifa-Bommem (hebben we hier ook nog stapels van liggen) die uit gewikkeld papier en een doorzichtige plastic omhulling bestaan geen UL-keurmerk dragen en dus niet in aanmerking komen.

/ontopic
een snubber-C zoals jij voorstelde kan ook prima, of een 'blauwe' C geschikt voor de ouderwetse lijntrap van een KTV alleen zijn die er waarschijnlijk niet in 100nF of meer.

Bij snubbers voor IGBT's wil je tenslotte ook niet dat ze kortsluiten als failure-mode, omdat dat meestal niet alleen in een ontplofte snubber-C ontaardt, maar ook meteen de IGBT tot uiteenspatten dwingt.

@Tidak Ada: als ik in het schema van part kijk, resoneert de primaire wikkeling met de gegeven serie-C (dat zou dan moeten betekenen dat er 2 C's in jouw opbouw zitten eentje om de schakelaar te ontstoren en eentje voor de primaire resonantiekring.

als ik dan verder ga denken, dan zou je de schakelaar een Parallel-C moeten geven die met de 'kicker-coil' ook op dezelfde frequentie resoneert als de primaire LC-kring. In dat geval kun je de schakelaar zelfs kompleet 'spanningsloos' laten werken. (klasse-E principe)

@DC2PCC:
Ik geloof dat je gelijk gaat krijgen met je snugger-C.
Ik was net even naar het ding aan het kijken en zie dat die C inserie staat met een draadgewonden poteniometer. Dt geheel lijkt in serie te staan met de Rhumkorff-spoel en parallel aan het onderbrekercontact.
't Ia allemaal niet erg overzichtelijk. Ik zal de VOM er vanavond (nu geen tijd) over halen. Dan wordt het waarschijnlijk duidelijker.

Hier een foto van de C's, die ik op voorraad heb. Die blauwe kan helaas maar 400V DC aan; dat lijkt me te weinig. Ik had zo gehoopt dat die met 0,82µF wel zou kunnen. Die rooie WIMA vertrouw ik niet en die grijze vrees ik ook voor.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/condensatoren-e.jpg

Ik moet nu weg; vanavond verder...

Op 16 maart 2012 14:46:40 schreef DC2PCC:
/offtopic
och, de IEC60950 (geldt voor telecom/ICT en aanverwante apparatuur) is er toch vrij duidelijk in. Zodra de kans bestaat dat een X-kondensator een kortsluiting kan veroorzaken, MOET deze achter een passende netzekering geplaatst worden, om brand e.a. te voorkomen.

Dat zou dus betekenen dat een X-condensator kortsluiting kan en mag veroorzaken?

Bij mijn broodheer ontwikkelen we voedingen die aan de IEC60950 en/of de UL60950 moeten voldoen. Daar mogen dus alleen kondensatoren gebruikt worden die een UL-keurmerk hebben, en dus ook een certificaat van UL hebben.

Dat is ook weer een andere norm, dus goed om te weten maar we hebben nog niet het gezochte antwoord. De X en Y condensatoren volgens IEC60384-14 kunnen ook voldoen aan weer een paar andere UL-normen die mogelijk ook afwijken van de IEC/EN.

Het zou kunnen zijn dat in de pretsector(consumer) de eisen aan keurmerken ietsje minder streng zijn, en daar dus de goedkope chnieesjes wel gebruikt mogen worden, die in geval van een fout dus gaan staan roken. Het leuke is dat de bekende Rifa-Bommem (hebben we hier ook nog stapels van liggen) die uit gewikkeld papier en een doorzichtige plastic omhulling bestaan geen UL-keurmerk dragen en dus niet in aanmerking komen.

Gelukkig maar ;) Overigens zijn het inderdaad de RIFA en WIMA rookbommen waar ik aan dacht. Kennelijk komt dat spul niet meer zo makkelijk door de diverse keuringen dan.

/ontopic
een snubber-C zoals jij voorstelde kan ook prima, of een 'blauwe' C geschikt voor de ouderwetse lijntrap van een KTV alleen zijn die er waarschijnlijk niet in 100nF of meer.

Bij snubbers voor IGBT's wil je tenslotte ook niet dat ze kortsluiten als failure-mode, omdat dat meestal niet alleen in een ontplofte snubber-C ontaardt, maar ook meteen de IGBT tot uiteenspatten dwingt.

Goed punt. Waarschijnlijk hebben die sowieso al een stuk betere specs dan wat er nu inzit.

@Tidak Ada: Ik zou zelf voorlopig die rode even pakken. Als ik het goed heb is die blauwe een Matsushita MKP condensator, die zouden degelijk moeten zijn alleen jammer dat de spanning te laag is.

Overigens mijn excuses voor alle off-topic discussie.

@maarten
Maar die is toch reuze interessant ! ;-)

Leuk trouwens hoe je die Rifa en Wima dingen benoemt. Indertijd waren ze het summum, naast de Siemens MKP-tjes

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (53%)]

De bekende papier RIFA's waren zwaar bucht. Daar heb ik beroepsmatig al bakken van vervangen. Temperatuurcycli en UV sloopt die dingen, behuizing gaat barsten vertonen, papier slorpt water op en het is kermis.
Zie ook dit verhaal

Het is me wat.

- - big bang - -

En de grootste grap: ze zijn nog steeds nieuw te koop...

Sorry, ik kan niets doen vanavond. Ik ben bang dat NU.nl me tepakken heeft gehad :(
Zal de komende tijd opnieuw moeten installeren en alles wat er mee samen hangt :r